DIDACTICS OF RURAL EDUCATION MEDIATED BY INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES

Authors

  • Nelson Vera

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4023

Keywords:

Didactics, rural education, information and communication technologies.

Abstract

The training processes in rural communities are complex due to their contextual composition, as these communities possess their own cultural connotations that underpin the formation of children's and young people's knowledge. Therefore, it is pertinent to address didactics, which is recognized as the art of teaching, in order to achieve meaningful learning. Hence, the purpose of this article is to understand the conceptual postulates that define the didactics of rural education mediated by information and communication technologies. Therefore, an argumentative essay is written, for which a documentary review of different bibliographic sources was conducted, allowing for the interpretation of each of the elements that define the didactics of rural education. Among the results, the need to dynamize didactics mediated by ICTs was found; Since these are configured as a form of mediation that supports the development of human beings, it is also necessary to be cautious in relation to the insertion of technology because they are communities rooted in the local culture, hence the conclusion of the importance of ICT as one of the means that teachers can take advantage of for the effective development of classes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abós, O. P. (2020). La escuela ubicada en territorios rurales: Una escuela diferente, un reto pedagógico. Aula, 26(29), 41–52. DOI: https://doi.org/10.14201/aula2020264152

Abós, O. P., y Lacruz, J. L. (2021). Ser maestro en la escuela rural. En O. P. Abós, J. L. Lacruz, T. R. Boix, P. L. Domingo, y T. J. de la C. Rubio (Eds.), El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible (Primera, pp. 33–55). Graó.

Álvarez, M. del C., y Gómez, C. P. (2021). La Escuela Rural: ¿un destino deseado por los docentes? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96 (35.2) (2021), 195-212. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507

Bolaños, D. J., y Fraga, J. D. G. (2020). Formación de docentes para los territorios rurales (Primera). Colofón. https://www.academia.edu/download/65761159/Libro_Formacion_de_docentes_para_los_territorios_rurales._Miradas_internacionales.pdf

Camargo, R. A. (2020). Tecnologías de la información y comunicación en la gestión de la educación rural en instituciones educativas del municipio de Los Santos. Departamento de Santander, 2019. [Tesis de doctorado, Universidad Privada Norbert Wiener]. https://hdl.handle.net/20.500.13053/3993

Carneiro, R., Toscano, J. C., y Fouz, T. D. (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Fundación Santillana. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=667357

Constitución Política de Colombia [Const]. (1991). Art. 67. 7 de julio de 1991(República de Colombia).

Cruz, J. L. (2022). Las TIC y su impacto en la educación rural: Realidad, retos y perspectivas para alcanzar una educación equitativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539

Dorado, E. J. (2023). Modelo teórico de gestión escolar, frente a los retos de la nueva ruralidad [Tesis de doctorado, Universidad Experimental Libertador]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/672

Duarte, C. A. (2023). Visión prospectiva para el uso de las TIC en la educación rural colombiana. Revista de investigación, 47(110), Article 110. https://doi.org/10.56219/revistadeinvestigacin.v47i110.2050 DOI: https://doi.org/10.56219/revistadeinvestigacin.v47i110.2050

Duro, E. (2016). Secundarias mediadas por las TIC Innovación y derecho a la educación en secundaria. UNICEF. https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2018-03/Edu_SecundariaRural-TIC-2daEdic_11-8.pdf

Entreculturas. (2024, noviembre 29). Educación rural: Desafíos, Oportunidades y Soluciones. Entreculturas. https://www.entreculturas.org/noticia/educacion-rural/

Imbernón, F. (2022, enero). ¿Qué es actualmente la didáctica? La didáctica como medio para la transformación educativa y social. Série-Estudos, 27, 9–16.

León, K. (2021). Teorizar sobre el significado de la práctica pedagógica del docente a partir del uso didáctico de las tic en la educación básica secundaria en Colombia. [Tesis de doctorado, Universidad Experimental Libertador]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/307

Londoño, M. P., y Palacios, L. R. (2010). Estrategias de enseñanza: Investigaciones sobre didáctica en instituciones educativas de la ciudad de Pasto (R. F. Vásquez, Ed.; Primera edición). Universidad de La Salle.

Martínez, M. T. (2024). Investigación cualitativa con metodología etnografía para la paz, conociendo como definen los conflictos las educadoras. Revista Construyendo Paz Latinoamericana, 20, Article 20. https://doi.org/10.35600/25008870.2024.20.0306

Medina, P. D. (2023). Aproximación teórica del docente rural de aula multigrado desde el paradigma de la complejidad [Tesis de doctorado, Universidad Experimental Libertador]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/764

MEN. (2017). ‘Aulas multigrado’ permite que avancemos en el cierre de brechas en la educación rural: ministra Yaneth Giha. Portal MEN - Presentación. https://www.mineducacion.gov.co/1780/w3-article-363091.html

Nebraska Department of Education. (2006). Fomentando el Desarrollo y Aprendizaje de los Bebés y los Niños Pequeños a Través de Brindar Cuidado Integral. https://www.education.ne.gov/wp-content/uploads/2017/07/B_3_Spanish.pdf

Pita, F. A. (2021). Alfabetización digital en contexto rural mediada por estrategias de aprendizaje vinculadas al uso herramientas informáticas educativas, periodo 2020 – 2021 [Tesis de maestría, UPSE: Universidad Estatal Península de Santa Elena]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/6657

Rodríguez, K., y Barboza, J. L. (2013). Las TIC como apoyo al proceso de enseñanza-aprendizaje en Bibliotecología. En R. L. Escalona (Ed.), Las TIC como apoyo al proceso de enseñanza—Aprendizaje en bibliotecología y la documentación Iberoamericana (Primera). https://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/CL405

Sáenz, M. L. S., Jácome, R. T., y Caraballo, L. H. (2023). Las tecnologías de la información y las comunicaciones y la educación rural en tiempos de pandemia. Revista UNIMAR, 41(1), Article 1. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art2 DOI: https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art2

Santos, A. de los. (2023). Integración curricular de las TIC desde el aula rural multigrado en República Dominicana. Un estudio de caso. Perfiles educativos, 45(180), 26–39. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60701 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60701

Vergara, M. R. (2023). Constructos teóricos para la integración didáctica de las tecnologías de la información y comunicación (tic) en educación primaria [Tesis de doctorado, Universidad Experimental Libertador]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/737

Published

2025-07-20

How to Cite

Nelson Vera. (2025). DIDACTICS OF RURAL EDUCATION MEDIATED BY INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4023