DIDACTICS OF RURAL EDUCATION MEDIATED BY INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4023Keywords:
Didactics, rural education, information and communication technologies.Abstract
The training processes in rural communities are complex due to their contextual composition, as these communities possess their own cultural connotations that underpin the formation of children's and young people's knowledge. Therefore, it is pertinent to address didactics, which is recognized as the art of teaching, in order to achieve meaningful learning. Hence, the purpose of this article is to understand the conceptual postulates that define the didactics of rural education mediated by information and communication technologies. Therefore, an argumentative essay is written, for which a documentary review of different bibliographic sources was conducted, allowing for the interpretation of each of the elements that define the didactics of rural education. Among the results, the need to dynamize didactics mediated by ICTs was found; Since these are configured as a form of mediation that supports the development of human beings, it is also necessary to be cautious in relation to the insertion of technology because they are communities rooted in the local culture, hence the conclusion of the importance of ICT as one of the means that teachers can take advantage of for the effective development of classes.
Downloads
References
Abós, O. P. (2020). La escuela ubicada en territorios rurales: Una escuela diferente, un reto pedagógico. Aula, 26(29), 41–52. DOI: https://doi.org/10.14201/aula2020264152
Abós, O. P., y Lacruz, J. L. (2021). Ser maestro en la escuela rural. En O. P. Abós, J. L. Lacruz, T. R. Boix, P. L. Domingo, y T. J. de la C. Rubio (Eds.), El reto de la escuela rural. Hacer visible lo invisible (Primera, pp. 33–55). Graó.
Álvarez, M. del C., y Gómez, C. P. (2021). La Escuela Rural: ¿un destino deseado por los docentes? Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 96 (35.2) (2021), 195-212. https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507 DOI: https://doi.org/10.47553/rifop.v97i35.2.81507
Bolaños, D. J., y Fraga, J. D. G. (2020). Formación de docentes para los territorios rurales (Primera). Colofón. https://www.academia.edu/download/65761159/Libro_Formacion_de_docentes_para_los_territorios_rurales._Miradas_internacionales.pdf
Camargo, R. A. (2020). Tecnologías de la información y comunicación en la gestión de la educación rural en instituciones educativas del municipio de Los Santos. Departamento de Santander, 2019. [Tesis de doctorado, Universidad Privada Norbert Wiener]. https://hdl.handle.net/20.500.13053/3993
Carneiro, R., Toscano, J. C., y Fouz, T. D. (2021). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Fundación Santillana. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=667357
Constitución Política de Colombia [Const]. (1991). Art. 67. 7 de julio de 1991(República de Colombia).
Cruz, J. L. (2022). Las TIC y su impacto en la educación rural: Realidad, retos y perspectivas para alcanzar una educación equitativa. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(4), Article 4. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i4.2539
Dorado, E. J. (2023). Modelo teórico de gestión escolar, frente a los retos de la nueva ruralidad [Tesis de doctorado, Universidad Experimental Libertador]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/672
Duarte, C. A. (2023). Visión prospectiva para el uso de las TIC en la educación rural colombiana. Revista de investigación, 47(110), Article 110. https://doi.org/10.56219/revistadeinvestigacin.v47i110.2050 DOI: https://doi.org/10.56219/revistadeinvestigacin.v47i110.2050
Duro, E. (2016). Secundarias mediadas por las TIC Innovación y derecho a la educación en secundaria. UNICEF. https://www.unicef.org/argentina/sites/unicef.org.argentina/files/2018-03/Edu_SecundariaRural-TIC-2daEdic_11-8.pdf
Entreculturas. (2024, noviembre 29). Educación rural: Desafíos, Oportunidades y Soluciones. Entreculturas. https://www.entreculturas.org/noticia/educacion-rural/
Imbernón, F. (2022, enero). ¿Qué es actualmente la didáctica? La didáctica como medio para la transformación educativa y social. Série-Estudos, 27, 9–16.
León, K. (2021). Teorizar sobre el significado de la práctica pedagógica del docente a partir del uso didáctico de las tic en la educación básica secundaria en Colombia. [Tesis de doctorado, Universidad Experimental Libertador]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/307
Londoño, M. P., y Palacios, L. R. (2010). Estrategias de enseñanza: Investigaciones sobre didáctica en instituciones educativas de la ciudad de Pasto (R. F. Vásquez, Ed.; Primera edición). Universidad de La Salle.
Martínez, M. T. (2024). Investigación cualitativa con metodología etnografía para la paz, conociendo como definen los conflictos las educadoras. Revista Construyendo Paz Latinoamericana, 20, Article 20. https://doi.org/10.35600/25008870.2024.20.0306
Medina, P. D. (2023). Aproximación teórica del docente rural de aula multigrado desde el paradigma de la complejidad [Tesis de doctorado, Universidad Experimental Libertador]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/764
MEN. (2017). ‘Aulas multigrado’ permite que avancemos en el cierre de brechas en la educación rural: ministra Yaneth Giha. Portal MEN - Presentación. https://www.mineducacion.gov.co/1780/w3-article-363091.html
Nebraska Department of Education. (2006). Fomentando el Desarrollo y Aprendizaje de los Bebés y los Niños Pequeños a Través de Brindar Cuidado Integral. https://www.education.ne.gov/wp-content/uploads/2017/07/B_3_Spanish.pdf
Pita, F. A. (2021). Alfabetización digital en contexto rural mediada por estrategias de aprendizaje vinculadas al uso herramientas informáticas educativas, periodo 2020 – 2021 [Tesis de maestría, UPSE: Universidad Estatal Península de Santa Elena]. https://repositorio.upse.edu.ec/handle/46000/6657
Rodríguez, K., y Barboza, J. L. (2013). Las TIC como apoyo al proceso de enseñanza-aprendizaje en Bibliotecología. En R. L. Escalona (Ed.), Las TIC como apoyo al proceso de enseñanza—Aprendizaje en bibliotecología y la documentación Iberoamericana (Primera). https://ru.iibi.unam.mx/jspui/handle/IIBI_UNAM/CL405
Sáenz, M. L. S., Jácome, R. T., y Caraballo, L. H. (2023). Las tecnologías de la información y las comunicaciones y la educación rural en tiempos de pandemia. Revista UNIMAR, 41(1), Article 1. https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art2 DOI: https://doi.org/10.31948/Rev.unimar/unimar41-1-art2
Santos, A. de los. (2023). Integración curricular de las TIC desde el aula rural multigrado en República Dominicana. Un estudio de caso. Perfiles educativos, 45(180), 26–39. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60701 DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60701
Vergara, M. R. (2023). Constructos teóricos para la integración didáctica de las tecnologías de la información y comunicación (tic) en educación primaria [Tesis de doctorado, Universidad Experimental Libertador]. https://espacio.digital.upel.edu.ve/index.php/TD/article/view/737
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.