ESTRATEGIAS RECREATIVAS PARA UNA ENSEÑANZA INNOVADORA EN LAS AULAS DE EDUCACIÓN BÁSICA PRIMARIA DEL SECTOR RURAL COLOMBIANO

Authors

  • Pineda Rodríguez Wendry Yurley
  • José Vicente Alastre Gutiérrez

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4686

Keywords:

recreational strategies, innovative teaching and basic primary education.

Abstract

The society in its day to day is faced with an accumulation of elements centered on changes, advances and transformations; in such sense, when referring to the educational part it is convenient to keep in mind that education is also immersed in this reality; reason that leads to the following general objective: to reflect on the theoretical perspective of the recreational strategies for an innovative teaching in the classrooms of basic primary education in the Colombian rural sector. The methodology used responds to a theoretical construction through an academic essay; which is achieved by means of the documentary analysis technique; where a systematic review was carried out corresponding to a deep look of the recreational strategies used to innovate in teaching; where a systematic review was carried out that corresponds to a deep look at the recreational strategies used to innovate in teaching; Thus, from this theoretical-procedural position, it is possible to demonstrate that with the use of these strategies, the bases of an attractive and wide-ranging, flexible, proactive and deep learning style can be established, which contributes in a good way to the students not leaving the educational institution and, additionally, to achieve actions in terms of new ways of teaching so that the students stay in their homeland and become the architects of dreams and progress for the communities where the educational institutions are located.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pineda Rodríguez Wendry Yurley

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

José Vicente Alastre Gutiérrez

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

"Gervasio Rubio" (IPRGR)

Venezuela

References

Aguilar, L., Marulanda, L., & Batista, M. (2021). Las actividades rectoras como medio de aprendizaje en los niños y niñas de una zona rural del municipio de Pinillos - Bolívar [Trabajo de especialización, Corporación Universitaria Iberoamericana]. Repositorio Institucional Corporación Universitaria Iberoamericana. https://repositorio.ibero.edu.co/bitstreams/f0714fe7-82ca-4686-9501-0351338c57ef/downloadPiaget, J. (1969). Psicología del niño. Madrid: Morata.

Escudero, J. & Gómez, A. (eds.) (2006). La formación del profesorado y la mejora de la educación. Políticas y prácticas. Octaedro.

Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

García, P. (2005). Calidad de la educación básica en Colombia: Un análisis de sus factores determinantes. Revista Colombiana de Educación, (48), 132-153. https://www.redalyc.org/pdf/132/13210208.pdf

Huizinga, J. (2012). Homo ludens. 3ra. Edición. Alianza Editorial.

Jiménez, L., & Hernández, J. (2022). Estrategias pedagógicas para fortalecer el aprendizaje en estudiantes de básica primaria en zonas rurales del municipio de Turbo, Antioquia [Trabajo de grado, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria]. Repositorio Institucional TDEA. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/1927

Moreno, D. (2023). El deporte como estrategia pedagógica para el mejoramiento de la convivencia escolar en los estudiantes del grado sexto de la Institución Educativa Miguel Antonio Caicedo Mena [Tesis de maestría, Universidad de Medellín]. Repositorio Institucional Universidad de Medellín. https://repository.udem.edu.co/bitstream/handle/11407/7811/T_ME_633.pdf?

Organización Educo. (2024). Factores que influyen en la calidad de la educación. Educo. https://www.educo.org/blog/factores-que-influyen-en-calidad-de-la-educacion

Santos, M. (2020). La escuela que aprende. 6ta. Edición. Madrid: Morata.

Tonucci, F. (2005). Con ojos de niño. Losada.

Published

2025-11-27

How to Cite

Pineda Rodríguez Wendry Yurley, & José Vicente Alastre Gutiérrez. (2025). ESTRATEGIAS RECREATIVAS PARA UNA ENSEÑANZA INNOVADORA EN LAS AULAS DE EDUCACIÓN BÁSICA PRIMARIA DEL SECTOR RURAL COLOMBIANO. DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4686

Most read articles by the same author(s)