ESTRATEGIAS RECREATIVAS PARA UNA ENSEÑANZA INNOVADORA EN LAS AULAS DE EDUCACIÓN BÁSICA PRIMARIA DEL SECTOR RURAL COLOMBIANO
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4686Keywords:
recreational strategies, innovative teaching and basic primary education.Abstract
The society in its day to day is faced with an accumulation of elements centered on changes, advances and transformations; in such sense, when referring to the educational part it is convenient to keep in mind that education is also immersed in this reality; reason that leads to the following general objective: to reflect on the theoretical perspective of the recreational strategies for an innovative teaching in the classrooms of basic primary education in the Colombian rural sector. The methodology used responds to a theoretical construction through an academic essay; which is achieved by means of the documentary analysis technique; where a systematic review was carried out corresponding to a deep look of the recreational strategies used to innovate in teaching; where a systematic review was carried out that corresponds to a deep look at the recreational strategies used to innovate in teaching; Thus, from this theoretical-procedural position, it is possible to demonstrate that with the use of these strategies, the bases of an attractive and wide-ranging, flexible, proactive and deep learning style can be established, which contributes in a good way to the students not leaving the educational institution and, additionally, to achieve actions in terms of new ways of teaching so that the students stay in their homeland and become the architects of dreams and progress for the communities where the educational institutions are located.
Downloads
References
Aguilar, L., Marulanda, L., & Batista, M. (2021). Las actividades rectoras como medio de aprendizaje en los niños y niñas de una zona rural del municipio de Pinillos - Bolívar [Trabajo de especialización, Corporación Universitaria Iberoamericana]. Repositorio Institucional Corporación Universitaria Iberoamericana. https://repositorio.ibero.edu.co/bitstreams/f0714fe7-82ca-4686-9501-0351338c57ef/downloadPiaget, J. (1969). Psicología del niño. Madrid: Morata.
Escudero, J. & Gómez, A. (eds.) (2006). La formación del profesorado y la mejora de la educación. Políticas y prácticas. Octaedro.
Freire, P. (1985). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.
García, P. (2005). Calidad de la educación básica en Colombia: Un análisis de sus factores determinantes. Revista Colombiana de Educación, (48), 132-153. https://www.redalyc.org/pdf/132/13210208.pdf
Huizinga, J. (2012). Homo ludens. 3ra. Edición. Alianza Editorial.
Jiménez, L., & Hernández, J. (2022). Estrategias pedagógicas para fortalecer el aprendizaje en estudiantes de básica primaria en zonas rurales del municipio de Turbo, Antioquia [Trabajo de grado, Tecnológico de Antioquia Institución Universitaria]. Repositorio Institucional TDEA. https://dspace.tdea.edu.co/handle/tdea/1927
Moreno, D. (2023). El deporte como estrategia pedagógica para el mejoramiento de la convivencia escolar en los estudiantes del grado sexto de la Institución Educativa Miguel Antonio Caicedo Mena [Tesis de maestría, Universidad de Medellín]. Repositorio Institucional Universidad de Medellín. https://repository.udem.edu.co/bitstream/handle/11407/7811/T_ME_633.pdf?
Organización Educo. (2024). Factores que influyen en la calidad de la educación. Educo. https://www.educo.org/blog/factores-que-influyen-en-calidad-de-la-educacion
Santos, M. (2020). La escuela que aprende. 6ta. Edición. Madrid: Morata.
Tonucci, F. (2005). Con ojos de niño. Losada.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.






