EDUCATIONAL TECHNOLOGY: TOOLS AND STRATEGIES FOR LEARNING

Authors

  • Carmen Yajaira Gamboa Jaimes
  • Wilson Sánchez Pacheco

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4690

Keywords:

Learning, Strategies, Tools, Educational Technology

Abstract

The evolutionary development of humanity is presented as a dizzying aspect, especially due to the constant presence of technology, which evolves by leaps and bounds and therefore directly impacts the educational environment, from there, the approach of educational technology is presented as a systematic process that responds to the insertion of them within pedagogical spaces, based on this, this argumentative essay type article deals with how educational technology can become tools and strategies for the student to build their own learning and that these in turn become meaningful and lasting, when students learn through technology, it manages to promote essential changes in which processes stand out that are essential to motivate the achievement of knowledge that respond to the demands of today. A methodology is configured that starts from the postulates of documentary design, due to the approach of different references that serve as a basis for the concretion of the elements that emerge from there. The conclusions establish a process in which educational technologies are valued not only as a means, but as a strategic foundation that promotes the applicability of technological tools from a didactic and pedagogical perspective to energize the school environment. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carmen Yajaira Gamboa Jaimes

Doctorando en Educación 

Instituto Pedagógico Rural 

"Gervasio Rubio" (IPRGR) 

Venezuela 

Wilson Sánchez Pacheco

Doctorando en Educación 

Instituto Pedagógico Rural 

"Gervasio Rubio" (IPRGR) 

Venezuela 

References

Collins, A. (2016): "El potencial de las tecnologías de la información para la educación" en VIZCARRO, C. y LEÓN,].A. (Eds.): Nuevas tecnologías para el aprendizaje. Madrid. Pirámide.

Díaz, F. (2013). Estrategias de Super Aprendizaje. México. Trillas.

Martínez, J. (2024). Innovación y estrategias en la educación contemporánea. Editorial Saber y Enseñar.

Gómez, L. (2004). Metodologías efectivas para la enseñanza de la lectura. Editorial Aprendizaje Activo.

Ramírez, M. (2013). Creatividad y aprendizaje en contextos educativos. Ediciones Innovar.

Herrera, P. (2021). Estrategias tecnológicas para la educación del siglo XXI. Editorial Futuro Digital.

Martínez, R. (2021). Competencias digitales docentes y su estado en el contexto virtual. Revista peruana de investigación e innovación educativa, 1(2), e21038-e21038. Documento en línea. Disponible https://doi.org/10.15381/rpiiedu.v1i2.21038

Monereo, C., (2004) El Aprendizaje Estratégico En La Sociedad Del Conocimiento. Conferencia presentada en el evento I encuentro sobre aprendizaje estratégico. UPEL-IPC, Caracas Venezuela 26- 30 de Julio de 2004.

Sancho (2005). Para una Tecnología Educativa. Barcelona: Horsori.

Moreno, A. (2022). Gamificación y aprendizaje significativo en matemáticas: una propuesta para secundaria. Revista Iberoamericana de Educación

Morin, E. (2004). Introducción al pensamiento complejo (2.ª ed.). Gedisa.

Skinner. (2001). Tecnología de la enseñanza. Barcelona, Herder.

Smith, (2020). Acceso a información y recursos educativos a través de la tecnología. Journal of Educational Technology, 15(3), 112-130.

UNESCO. (2019). Marco de competencias de los docentes en materia de TIC elaborado por la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/in/documentViewer.xhtml?v =2.1.196&id=p::usmarcdef_0000371024&file=/in/rest/annotationSVC/DownloadWatermarkedAttachment/attach_import_dd819d1d-270f-4042-8f41-e51ec1ac639e%3F_%3D371024spa.pdf&locale=es&multi=true&ark=/ark:/48223/pf0000371024/PDF/371024spa.pdf#%5B%7B%22num%22%3A241%2C%22gen%22%3A0%7D%2C%7B%22name%22%3A%22XYZ%22%7D%2C51%2C842%2C0%5D

Published

2025-11-27

How to Cite

Carmen Yajaira Gamboa Jaimes, & Wilson Sánchez Pacheco. (2025). EDUCATIONAL TECHNOLOGY: TOOLS AND STRATEGIES FOR LEARNING . DIALÉCTICA, 2(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i26.4690

Issue

Section

Revisión Bibliográfica

Most read articles by the same author(s)