FORMULATING QUESTIONS TO PROMOTE SCIENTIFIC THINKING SKILLS IN EARLY CHILDHOOD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1457

Keywords:

early childhood, teaching, natural sciences, skills , teacher

Abstract

The objective of this research was to reveal the nature of the questions asked in science classes, in the first years of schooling. A predominance of questions aimed at promoting scientific skills thinking (SST), related to observation and exploration, was evidenced. With a qualitative approach, through an instrumental case study, the work in the classroom of two teachers of different levels was recorded: one from kindergarten and the other from basic education. The strategy involved an analysis of the content of the information collected through participant observation. The results indicate that observation and hypothesis formulation are favored, seeking children's ideas through direct questions, wasting and restricting the possibility of making them more complex. It is concluded that teachers should be trained in the design of significant questions that allow children valuable learning to understand the phenomena that surround them.

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Author Biographies

Claudia Rodríguez-Navarrete , Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile

Magíster en Educación, Universidad de Concepción. Educadora de Párvulos, Universidad de Concepción. Académica de la Facultad de Educación, Departamento de Didáctica, en la categoría Asociado

Zenahir Siso-Pavón , Universidad Católica de la Santísima Concepción, Chile

Doctora en Educación, Universidad Católica de la Santísima Concepción. Magíster en Educación, mención Enseñanza de la Química, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela. Profesora en la especialidad de Química, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Venezuela. Académica de la Facultad de Educación, Departamento de Didáctica, en la categoría Asistente

Marcia Rubilar-Seguel , Colegio Preston School, Chile

Magíster en Ciencias de la Educación, mención Didáctica e Innovación Pedagógica, Universidad Católica de la Santísima Concepción. Profesora de Educación General Básica, Universidad de la Concepción. Profesora Primer Ciclo Básico en Ciencias Naturales y Matemática, Preston School

 

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Published

2022-12-03

How to Cite

Rodríguez-Navarrete , C., Siso-Pavón , Z. ., & Rubilar-Seguel , M. . (2022). FORMULATING QUESTIONS TO PROMOTE SCIENTIFIC THINKING SKILLS IN EARLY CHILDHOOD. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 37(2), 39–65. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v37i2.1457

Issue

Section

Artículos