PEDAGOGICAL MANAGEMENT AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT: A RELATIONSHIP IN CONFLICT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1982

Keywords:

education, pedagogical management, organizational commitment, job satisfaction

Abstract

The objective of this study is to establish the relationship between pedagogical management and organizational commitment at the Carmela Carvajal de Prat High School, Santiago province, Independencia commune, Metropolitan region, 2021. The methodology used is a type of basic, non-experimental inquiry. correlational. The study was carried out with a sample of 86 educators; the selection was intentional non-probabilistic. A questionnaire with Likert-items, validated by experts, was applied. The little interest of managers and directors in promoting values ​​related to work commitment is evident, a situation that is also manifested in the case of the other members of the educational center. It is concluded that there are deficiencies in work commitment, as well as deficiencies in satisfaction and recognition in relation to the work done, which is attributed to the absence of conditions and incentives that contribute to the well-being of educators in the performance of their work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marlenis Martínez-Fuentes, Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Doctora en Ciencias de la Educación. Postdoctorado en Gestión del conocimiento. Magíster en Educación, Mención Gerencia Educacional. Licenciada en Educación Integral. Docente-investigador Universidad Miguel de Cervantes (UMC). Institución de adscripción: Universidad Miguel de Cervantes (UMC)  

Lucas Campbell , Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Doctorando en Economía. Investigador de la Universidad Miguel de Cervantes Chile. Institución de adscripción:  Universidad Miguel de Cervantes (UMC).  

Natalie Muñoz-Morales , Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Doctoranda en Educación. Magíster en Educación.  Dirección de Postgrado e Investigación Universidad Miguel de Cervantes, Chile. Institución de adscripción:  Universidad Miguel de Cervantes (UMC)

Genaro Moyano-Arcos , Universidad Miguel de Cervantes, Chile

Magíster en Lengua y Cultura. Magíster en Gestión Educativa. Licenciado en Comunicación Social. Periodista. Académico Universidad Miguel de Cervantes, Chile. Institución de adscripción:  Universidad Miguel de Cervantes (UMC)

References

Agreda, A. y Pérez, Á. (2020). Relación entre acompañamiento pedagógico y práctica reflexiva docente: Array. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 2(30), 219–232. DOI: https://doi.org/10.37177/UNICEN/EB30-273

Albornoz, O. (2009). El tema del desempeño académico de los profesores universitarios. Revista Informe de Investigaciones Educativas, 23(1), 89-99. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/ined/vXXIIIn1/art7.pdf

Álvarez, K. (2021). Motivación y Compromiso laboral del personal en una entidad de salud, Lima [trabajo de maestría Universidad César Vallejo]. Repositorio institucional UCV. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/73781/%C3%81lvarez_RKV-SD.pdf

Álvarez Sánchez, I. N., Ceceña, M. G. I. y Bojorquez, E. M. (2013). La gestión educativa como factor de calidad en una universidad intercultural. Ra Ximhai: revista científica de sociedad, cultura y desarrollo sostenible, 9(4), 149-156. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7891599

Ángel, S. y Perozo, E. F. Á. (2022). Clima organizacional, convivencia escolar y desempeño profesional: triada importante en el contexto educativo ecuatoriano. Revista Honoris Causa, 14(1), 109-128. https://revista.uny.edu.ve/ojs/index.php/honoris-causa/article/view/101

Araoz, E.G. y Ramos, N.A.G. (2021). Satisfacción laboral y compromiso organizacional en docentes de la Amazonía peruana. Educação & Formação, 6(1), 1-18. http://educa.fcc.org.br/pdf/redufor/v6n1/2448-3583-redufor-6-1-e3854.pdf

Aravena, O. (2020). Acompañamiento pedagógico como estrategia de mejora de las prácticas en aula y el desarrollo profesional docente [tesis doctoral Universidad de Extremadura]. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/11888/1/TDUEX_2021_ Aravena_Kenigs.pdf

Araya-Pizarro, S., Díaz, K.V. y Rojas-Escobar, L. (2020). Compromiso organizacional de funcionarios de un Colegio Municipal Chileno: Un Análisis Multidimensional según Variables de Caracterización. Propósitos y Representaciones, 8(3), 1-25. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n3.428

Arellano, M. y Donoso, G. (2020). Formación técnico profesional en Chile: Aportes a la transformación de las personas y al desarrollo del país. En M. T. Corvera Vergara y G. Muñoz Stuardo (Editores) Horizontes y propuestas para transformar el sistema educativo chileno, (pp. 336-359). Biblioteca del Congreso Nacional de Chile.

Arias-Méndez, J., Galindo, M. y Triana-Pérez, A. (2022). Satisfacción laboral en docentes de educación superior de universidades debido a la emergencia sanitaria por Covid-19 entre el año 2019 y 2021. Ergonomía, Investigación y Desarrollo, 4(2), 63-79. https://revistas.udec.cl/index.php/Ergonomia_Investigacion/article/view/8490/7592

Astráin, S. (2019). Calidad educativa: la motivación docente como elemento clave [trabajo de maestría Universidad de Navarra]. Repositorio institucional UNAV. https://dadun.unav.edu/bitstream/10171/58269/1/Sara%20Astr%C3%A1in.pdf

Asún, R. A., Rdz-Navarro, K., y Alvarado, J. M. (2016). Developing multidimensional Likert scales using item factor analysis: The case of four-point items. Sociological Methods and Research, 45(1), 109-133. https://doi.org/10.1177/0049124114566716

Bravo-Aranibar, J., Bocángel-Weydert, G. y Bocángel-Marín, G. (2020). Gestión pedagógica y el rendimiento escolar en el área de matemática. Investigación Valdizana, 14(1), 48-54. DOI: https://doi.org/10.33554/riv.14.1.535

Cabrera, M.T.F. y Adan, I. A. R. (2017). Gestión educativa estratégica y gestión escolar del proceso de enseñanza-aprendizaje: una aproximación conceptual. Reencuentro. Análisis de problemas universitarios, 28(73), 45-61. https://www.redalyc.org/journal/340/34056722004/34056722004.pdf

Caradonna, L. (2017). Aprendizaje significativo: felicidad, motivación y estrategias de los docentes. [Tesis doctoral Universidad de Extremadura]. https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/6539/1/TDUEX_2017_Caradonna_L.pdf

Chang, E. (2006). Composite effects of extrinsic motivation on work effort: Case of Korean employees, Journal of World Business, 38, 70–79. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1090951602001104

Chiang, M., Hidalgo-Ortiz, J. y Gómez-Fuentealba, N. (2021). Efecto de la satisfacción laboral y la confianza sobre el clima organizacional, mediante ecuaciones estructurales. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 11(22), 347-362. https://doi.org/10.17163/ret.n22.2021.10

Estrada, E. y Mamani, H. (2020). Compromiso organizacional y desempeño docente en las Instituciones de Educación Básica. Revista Innova Educación, 2(1), 132-146. https://doi.org/10.35622/j.rie.2020.01.008

Farías-Macías, A., Macías-Moreira, M., Zambrano-Cedeño, L. y Gómez-Bravo, N. (2021). El ambiente de trabajo y su influencia en la satisfacción laboral como prevención del estrés en los empleados. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 7(4), 586-601. DOI: http://dx.doi.org/10.23857/dc.v7i4.2439

Franco, J., Vélez, F. y López, H. (2018). La motivación docente y su repercusión en la calidad educativa: estudio de caso. Revista de Pedagogía. 39(105), 151-172. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_ped/article/view/16530

Galán, B. (2017). Estrategias de acompañamiento pedagógico para el desarrollo profesional docente. RECIE. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 1(1), 34-52. https://doi.org/10.32541/recie.2017.v1i1.pp34-52

Gonzales, R. (2021). Desempeño docente y logro de aprendizajes de la asignatura taller de diseño de la EP de Arquitectura en una universidad privada [tesis de maestría Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/57531

González Castro, C. y Cruzat Arriagada, M. (2019). Innovación educativa: La experiencia de las carreras pedagógicas en la Universidad de Los Lagos, Chile. Educación, 28(55), 103-122. http://dx.doi.org/10.18800/educacion.201902.005

González, H. E. y González, L. E. (2010). Clima organizacional. En VI Jornadas de Sociología de la UNLP [La Plata, 9 al 10 de diciembre de 2010)]. https://memoria.fahce.unlp.edu.ar/library?a=d&c=eventos&d=Jev5334

González, P. I. (2019). Dilemas de la inclusión educativa en el Chile actual. Revista educación las américas, 8, 80-92. https://revistas.udla.cl/index.php/rea/article/view/7

González, Y. P. y Silva, A. I. (2022). La fluctuación laboral una oportunidad para el desarrollo. Atenas, 1(57), 49-63. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/24

Hernández, S., Fernández, C. y Baptista, P. (2016). Metodología de la investigación. McGraw Hill ediciones.

Hernández, Y., Jaramillo, J. y Hernández, G. (2021). La relación entre el compromiso organizacional y la rotación de personal obrero. Estudios de Administración, 28(1), 102-129. https://doi.org/10.5354/0719-0816.2021.60211

Hualpa, L. (2019). La planificación curricular y su relación con la evaluación de los aprendizajes de estudiantes de jornada Escolar Completa Chulucanas Piura [tesis de doctorado, Universidad César Vallejo]. https://repositorio.ucv.edu.pe/handle/20.500.12692/28849

Hurtado, F. (2020). Planificación y evaluación curricular elementos fundamentales en el proceso educativo. Dissertare. Revista de Investigación en Ciencias Sociales, 5(2), 1-18. https://revistas.uclave.org/index.php/dissertare/article/view/2928

Lagomarsino, R. (2003). Compromiso organizacional. Revista de Antiguos Alumnos del IEEM, 6(2), 79-83. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2717373

Leiva, M. y Vásquez, C. (2019). Liderazgo pedagógico: de la supervisión al acompañamiento docente. Calidad en la Educación, (51), 225-251. https://www.scielo.cl/pdf/caledu/n51/0718-4565-caledu-51-225.pdf

Martínez, M. (2019). Relación entre motivación y rendimiento académico en estudiantes de la preparatoria oficial número 331, Zumpango, Edo. México [tesis de doctorado Universidad Autónoma del Estado de México]. http://hdl.handle.net/20.500.11799/106128

Misad, R., Misad, R. y Dávila, O. (2022). El clima escolar desde la gestión directiva en Latinoamérica: una revisión de la producción académica. Gestionar: Revista de empresa y gobierno, 2(2), 7-24. https://doi.org/10.35622/j.rg.2022.02.001

Omar, A. y Urteaga, A. F. (2008). Valores personales y compromiso organizacional. Enseñanza e investigación en Psicología, 13(2), 353-372. https://www.redalyc.org/pdf/292/29213210.pdf

Oplatka, I. (2019). El surgimiento de la gestión educativa como campo de estudio en América Latina. Revista Eletrônica de Educação, 13(1), 196-210. http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1982-71992019000100196&script=sci_arttext

Ortega, C. (2019). La reflexión como proceso en las prácticas docentes e investigativas. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 10(18), 2-5. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-21712019000100012

Parada, J. (2018). Estrategias gerenciales para el reconocimiento del desempeño laboral docente. Mundo FESC, 7(14), 42-56. https://www.fesc.edu.co/Revistas/OJS/index.php/mundofesc/article/view/140

Patlán, J. (2013). Fundamentos de la Motivación de los Trabajadores en las Organizaciones: Perspectivas Geográfica, Económica y Moral. Daena: International Journal of Good Conscience, 8(2), 147-163. http://www.spentamexico.org/v8-n2/A10.9(2)147-163.pdf

Pérez, C. V. y González, O. H. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, 4(40), 105-120. http://atenas.umcc.cu/index.php/atenas/article/view/177

Polindara, V. (2020). Implementación de un programa de reconocimiento laboral a los colaboradores de importante compañía del sector manufactura de la ciudad de Palmira-Valle del Cauca [tesis de doctorado Universidad Cooperativa de Colombia]. https://repository.ucc.edu.co/bitstream/20.500.12494/33107/1/2020_reconocimiento_laboral.pdf

Prieto-Díez, F., Postigo, A., Cuesta, M. y Muñiz, J. (2021). Compromiso laboral: nueva escala para su medición. Revista Latinoamericana de Psicología, (53), 133-142. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0120-05342021000100133

Pujol Cols, L. J. (2016). Satisfacción Laboral en docentes universitarios: medición y estudio de variables influyentes. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 14(2), 261-292 https://doi.org/10.4995/redu.2016.5974

Quispe, R. (2018). Gestión pedagógica y calidad educativa en instituciones educativas del nivel inicial de la Red 10-UGEL 01 [trabajo de maestría Universidad César Vallejo-Perú]. https://repositorio.ucv.edu.pe/bitstream/handle/20.500.12692/26875/Quispe_ RR.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Rivas Balboa, C. (1979). Educadores para un desarrollo autónomo. Equinoccio.

Rojas, N. R. (2017). Satisfacción Laboral e Incidencia en el Compromiso Organizacional de Docentes de Centros de Educación Básica Alternativa del Ciclo Avanzado de la Región Puno 2016. Revista Científica Investigación Andina, 17(1), 14-20. https://web.archive.org/web/20180421063214id_/https://revistas.uancv.edu.pe/index.php/RCIA/article/viewFile/352/294

Romero, W. (2014). La planificación curricular y su incidencia en la práctica pedagógica en la especialidad de producciones agropecuarias de la unidad educativa 16 de Mayo del Cantón Quinsaloma [tesis de maestría Universidad Técnica de Babahoyo]. http://dspace.utb.edu.ec/bitstream/handle/49000/2002/MDC-169.pdf?sequ

Rosales, J., Espinoza, J., Posadas, L., Romero, L. y Pinedo-Yzaguirre, E. (2022). Compromiso laboral y desempeño profesional en docentes universitarios del área de estudios generales en universidades privadas de Perú. Revista Universidad & Sociedad, 14(4), 210-22. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3129

Rubio, I. y Abreu, J. (2018). La interdisciplinariedad en la gestión pedagógica, una tarea de los profesores de la universidad actual. Boletín Virtual. https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/545/516

Sánchez, C. (2019). Estrategias innovadoras en la planificación curricular, un reto de la educación contemporánea. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales, 4(3), 39-47. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7047173

Sandoval, M. (2004). Concepto y dimensiones del clima organizacional. Hitos de Ciencias Económico Administrativas, 10(27), 83-88. https://revistas.ujat.mx/index.php/hitos/article/view/4402

Scharager, J. y Reyes, P. (2001). Muestreo no probabilístico. Metodología de la Investigación para las Ciencias Sociales. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Segredo, A. M., Milian, A. J. G., Cabrera, P. L. y Victoria, I. P. (2016). Desarrollo organizacional, cultura organizacional y clima organizacional. Una aproximación conceptual. Revista de Información científica para la Dirección en Salud. INFODIR, (24), 86-99. https://revinfodir.sld.cu/index.php/infodir/article/viewFile/200/476

Shagholi, R., Zabihi, M. R., Atefi, M. y Moayedi, F. (2011). The consequences of organizational commitment in education. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 246-250. https://core.ac.uk/download/pdf/82559753.pdf

Sijtsma, K. (2009). On the use, the misuse, and the very limited usefulness of Cronbach’s Alpha. Psychometrika, 74(1), 107-120. https://link.springer.com/article/10.1007/s11336-008-9101-0

Treviño-Reyes, R. y López-Pérez, J. (2022). Factores críticos en la satisfacción laboral, el compromiso organizacional y el agotamiento laboral (burnout) en docentes de México. Información Tecnológica, 33(2), 259-268. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642022000200259

Tsai, M.T. y Huang, C.C. (2008). The Relationship among Ethical Climate Types, Facets of Job Satisfaction, and the Three Components of Organizational Commitment. Journal of Business Ethics, 565-581. https://link.springer.com/article/10.1007/s10551-007-9455-8

Vaillant, D. y Rodríguez, E. (2018). Perspectivas de UNESCO y la OEI sobre la calidad de la educación. Calidad de la Educación en Iberoamérica: Discursos, políticas y prácticas, 1(19). https://ie.ort.edu.uy/innovaportal/file/73018/I/perspectivas-de-unesco-y-oei-vaillant-rodriguez.pdf

Vezub, L. y Alliaud, A. (2012). El acompañamiento pedagógico como estrategia de apoyo y desarrollo profesional de los docentes noveles. Aportes conceptuales y operativos para un programa de apoyo a los docentes principales de Uruguay. Ministerio de cultura y deporte. https://revistas.isfodosu.edu.do/index.php/recie/article/view/54

Villanueva Gutiérrez, Ó. E. y López López, L. I. (2019). La atención selectiva del docente en los procesos de planeación curricular, aprendizaje y evaluación. Diálogos sobre educación. Temas actuales en investigación educativa, 10(19). 1-23. https://www.redalyc.org/journal/5534/553461754010

Zepeda Herrera, F. (2017). Psicología organizacional. Pearson.

Published

2023-05-31

How to Cite

Martínez-Fuentes, M. . ., Campbell , L. ., Muñoz-Morales , N. ., & Moyano-Arcos , G. . (2023). PEDAGOGICAL MANAGEMENT AND ORGANIZATIONAL COMMITMENT: A RELATIONSHIP IN CONFLICT. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(1), 67–91. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i1.1982

Issue

Section

Artículos