Teaching and learning processes in times of complexity. Suggestions from the perspective of Matthew Lipman

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2697

Keywords:

autonomous learning, complexity, knowledge, meaningful teaching, higher order thinking

Abstract

This research, as a result of a documentary review, analyzes the tangential aspects of the work of Matthew Lipman and his contributions to the teaching and learning processes in times of complexity. Hence, the author is assumed as a reference from which to generate spaces to teach and learn in a timely manner, privileging the development of critical thinking skills that contribute to the understanding of the abundant information that circulates within scientific-academic communities in an attempt to achieve in those who form critical-reflective and analytical attitudes that allow them to learn for themselves as a task equally shared by teaching. In conclusion, teaching and learning in complex time’s demands promoting the operationalization of higher order thinking skills in the educational setting that allow those who are trained to face manipulation, distinguis-hing between what is true and what is not.

Author Biography

Jesús Alfredo Morales Carrero, Universidad de Los Andes

Profesor de Psicología General y Orientación, ULA. Magíster en Educación, mención Lectura y Escritura, ULA. Magíster en Educación, mención Orientación Educativa, UPEL. Doctor en Antropología, ULA. Líneas de investigación: lectura y escritura académica, violencia escolar y convivencia, educación en ciudadanía global y derechos humanos. Institución de adscripción: Universidad de Los Andes, ULA, Venezuela.

References

Alves, S. y Maruro, D. (2020). La experiencia de pensar conceptos y filosofar en la infancia según la perspectiva de Matthew Lipman, Revista Childhood y Philosophy, 16(10), 1-36. https://doi.org/10.12957/childphilo.2020.53655

Harada, E. (2012). La filosofía de Matthew Lipman y la educación. Perspectivas desde México. Universidad Autónoma de México.

Lipman, M. (1993). Asombrándose ante el mundo. Ediciones de la Torre.

Lipman, M. (1998). Pensamiento complejo y educación. Ediciones de la Torre.

Lipman, M y Gazard, A. (2001). Poner en orden los pensamientos. Ediciones de la Torre.

Lipman, M. (2002). Matthew Lipman: filosofía y educación. Ediciones de la Torre.

Lipman, M, Sharp, A. y Oscanya, F. (1992). La filosofía en el aula. Madrid: Ediciones de la Torre.

Lipman, M. (2016). El lugar del pensamiento en la educación. Madrid: Octaedro.

Márquez, A. y García, J. (2007). El valor de educar en la filosofía para niños y niñas e Matthew Lipman. Episteme, 27(1), 83-96. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798-43242007000100005

Morales, J. (2021). La lectura como proceso y su relación con el pensamiento y la educación. Acoyauh, 58(58), 60-70.

Morales, J. (2023a). Modos de pensamiento. Un desafío de los procesos de enseñanza-aprendizaje en la actualidad. Dissertare Revista de Investigación en Ciencias Sociales, 7(2), 1-20.

Morales, J. (2023b). Lectura e investigación en Matthew Lipman. Prácticas al servicio del aprendizaje en la educación del siglo XXI. Yachay Revista Científico Cultural, 12(1), 58-64. https://doi. org/10.36881/yachay.v12i1.672.

Parra, R. y Medina, J. (2007). La comunidad de investigación y la formación de ciudadanos. Consideraciones a partir del pensamiento de Matthew Lipman y Paulo Freire. Revista Telos, 9(1), 80-89. https://dialnet.unirioja.es/servlet/ articulo?codigo=6436339

Pulido, O. (2019). Filosofía para niños, ciudadanía y experiencia filosófica. Revista Praxis y Saber, 10(23), 9-17. https://doi.org/10.19053/22160159.v10. n23.2019.9738

Ruiz, J. (2022). El papel de la experiencia y la formación del profesorado en la filosofía de educación de John Dewey y Matthew Lipman. Revista Internacional de Filosofía Aplicada HASER, 13(13), 81-103. https://revistascientificas.us.es/index.php/HASER/article/view/20775

Published

2024-04-24

How to Cite

Morales Carrero, J. A. . (2024). Teaching and learning processes in times of complexity. Suggestions from the perspective of Matthew Lipman. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 39(1), 9–27. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2697

Issue

Section

Artículos