SEXUALITY AND HERMETICISM IN THE BILDUNGSROMAN. A SILENCED WORLD IN THE PEDAGOGICAL CONTEXT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2698

Keywords:

Bildung, novela de formación (Bildungsroman) , autoformación, sexualidad

Abstract

The concept of Bildung, instituted in the German educational system in the 18th and 19th centuries, has been the subject of numerous studies aimed at validating its postulates to apply them to philosophy, literature and education. Within the framework of this paradigm, the objective of this review is to investigate training (Bildung) and Bildungsroman as supports for self-training. A monographic documentary investigation is presented where we reflect on that intimate world tha tries to be silenced and then consider the Bildungsroman as a space for personal creation and, consequently, move away from pedagogizing models. Some of the central contents are observed about the subjectivation of subjects beyond culture and social progress until they become builders of their existential reality, in addition to inquiring about the hermeticism on the topic of sexuality in these novels that detracts from its value to its aesthetic essentiality.

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Author Biographies

Oscar Mauricio Caballero-Vargas, Universidad Simón Bolívar. Cúcuta, Colombia

Estudiante de tercer año del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Simón Bolívar, Cúcuta, Colombia. Magíster en Educación de la Universidad Simón Bolívar, Cúcuta, Colombia. Miembro del Grupo de Investigación “Altos estudios de Frontera ALEF”. Docente de la Escuela Normal Superior María Auxiliadora. Secretaría de Educación San José de Cúcuta, Colombia.

Juan Diego Hernández-Albarracín, Universidad Simón Bolívar. Cúcuta, Colombia

Doctor en Ciencias de la Educación, Magíster en Filosofía, Comunicador Social. Director del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Simón Bolívar, Cúcuta, Colombia. Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales. Miembro del Grupo de Investigación “Altos estudios de Frontera ALEF”.

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Published

2024-04-03

How to Cite

Caballero-Vargas, O. M. ., & Hernández-Albarracín, J. D. . (2024). SEXUALITY AND HERMETICISM IN THE BILDUNGSROMAN. A SILENCED WORLD IN THE PEDAGOGICAL CONTEXT. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 39(1), 29–51. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2698

Issue

Section

Artículos