LANGUAGE, DIVERSITY AND TALENT: A CASE STUDY IN FOUR SCHOOLS OF LLEIDA CITY (SPAIN)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v35i2.2788

Keywords:

language, diversity, talent, school, writing

Abstract

This paper presents the analysis of 178 writing samples of students of fifth and sixth grade of Primary Education in Lleida to observe their written resolution from a previously given structure, consisting of viewing three videos of dances from different cultures, comparing them and contrast them using a concept map and finish with a text of four paragraphs. The method used has consisted of structurally analyzing the texts produced as well as the previous conceptual map. In the analysis we have compared the texts of the students of Moroccan origin with those of the rest of the students. As conclusions drawn, we would highlight that it is essential to use strategies for evaluating written samples that take into account the identity and diversity of our students in order to work on the written language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

María Antonia Capdevila-Torrent, Universitat de Lleida

Doctora de la Universitat de Lleida. Universidad de adscripción: Universitat de Lleida, España.

Moisés Selfa-Sastre, Universitat de Lleida

Doctor. Máster en docencia universitaria y gestión de la información para la investigación y redacción.  Adjunto a la Planificación Académica (Vicerectorado de Ordenación Académica y Calidad). Universidad de adscripción: Universitat de Lleida, España.




References

Acereda, A. y Sastre, S. (1998). La superdotación. Madrid, Síntesis.

Björk, L. y Blomstand, I. (2005). La escritura en la enseñanza secundaria. Barcelona, Graó.

Camps, A. (1990). Modelos del proceso de redacción: algunas implicaciones para la enseñanza. Infancia y aprendizaje, 13(49), 3-19.

Cassany, D. y Morales, O. (2008). Leer y escribir en la universidad: Hacia la lectura y la escritura crítica de géneros científicos. Revista Memoralia, 5(2), 69-82.

Gardner, H. (1998). Las inteligencias múltiples: la teoría en la práctica. Barcelona, Paidós.

Generalitat de Catalunya. (2013). Les altes capacitats: detecció i actuació en l’àmbit educatiu. Barcelona, Departament d’Ensenyament.

Jové, G. y Vicens, L. (2006). Desig d’alteritat: programa «Alber» : una eina per a l’atenció a la diversitat a l’aula. Lleida, Pagès.

Lewis, R.B. y Doorlang, D.H. (2003). Teaching Special Students in General Educations Classrooms. Upper Saddle River, N.Y, Merrill Prentice Hall.

Moreno Cabrera, J.C. y Carlos, J. (2000). La dignidad e igualdad de las lenguas. Madrid, Alianza Editorial.

Pérez, L. (2006). Alumnos con capacidad superior. Madrid, Ed. Síntesis.

Roca, E. (2007). Talent i educació. Paradigmes: economia productiva i coneixement, 1, 112-124.

Sánchez, A. y Torres, J.A. (1997). Educación especial II: Ámbitos específicos de intervención. Madrid, Ediciones Pirámide.

Spinelli, H. y Testa, M. (2005). Del diagrama de Venn al Nudo Borromeo: recorrido de la planificación en América Latina. Salud colectiva, 1(3), 323-335.

Vaugh, S., Bos, C. y Schumm, J.S. (2003). Teaching Exceptional, Diverse, and At-Risk Students in the General Education Classroom. Boston: Pearson Education Inc.

VV. AA. (2015). La detecció de les altes capacitats. Guix. Elements d’Acció Educativa, 8, 2-4.

Published

2024-06-07

How to Cite

Capdevila-Torrent, M. A. ., & Selfa-Sastre, M. . (2024). LANGUAGE, DIVERSITY AND TALENT: A CASE STUDY IN FOUR SCHOOLS OF LLEIDA CITY (SPAIN). INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 35(2), 191–213. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v35i2.2788

Issue

Section

Artículos