APROXIMATION TO THE EPISTEMIC COMPASS WHICH BASES DENTISTRY TEACHING PRACTICE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v33i2.2810

Keywords:

dentistry teaching practice, epistemology, learning

Abstract

The main objective of this research was to evidence epistemological voids that there exist in dentistry teaching practice. Interpretative-qualitative methodology was used. Six interviews to dentist teachers were carried out using a open questions survey. Results showed that these have different positions about their teaching practice which extends from behavioral position, positivist and knowledge repetition, to those who consider that it is oriented towards cognitive that it enables knowledge construction, and it recognizes the importance of context, whether social, cognitive, creative, affective and social affective in such teaching praxis

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosina Lucente, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Nacional Bolivariana

Odontólogo y estomatólogo integral del niño y el adolescente. Magister en tecnología educativa. Doctoranda en innovaciones educativa, experta en tecnología educativa y procesos e-learning

Magally Briceño, Universidad Militar Bolivariana de Venezuela

Profesora Titular. Doctora en Educación. Clasificada como Investigadora Emérita por el Observatorio Nacional de Ciencia, Tecnología e Innovación. Ha publicado en revistas arbitradas e indexadas en áreas de curriculum, competencias, tecnología educativa.


References

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Madrid: Paidós.

Belandria, A. (2006). Descripción del aprendizaje y la enseñanza por los docentes de Odontología. Revista Odontológica de los Andes, 3(2), 45-54. Recuperado de http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/odontoula/article/view/7233

Cantarini, L., Medina, M. y Rueda, L. (2010). La formación del docente de odontología. X Coloquio Internacional sobre Gestión Universitaria en América del Sur. Universidad de La Plata. Argentina.

Carmona, M. (1998). Hacia una formación docente reflexiva y crítica: fundamentos filosóficos. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales, 13 (2008), 125-146. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/26458/1/articulo6.pdf

Foucault, M. (1982). La arqueología del saber. Ciudad de México: Siglo XXI.

Foucault, M. (1997). Las palabras y las cosas. Madrid: Siglo XXI. Recuperado de http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/1962/2957

Freire, P. (1979). Contribuciones para la pedagogía. Buenos Aires: Clapso.

Galarraga-Rodríguez, N. (2003). Epistemología para los odontólogos. Acta Odontológica de Venezuela, 42(2). Recuperado de http://www.actaodontologica.com/ediciones/2004/2/epistemologia_odontologos.asp

Gallardo, P. (2009). Teorías del aprendizaje y práctica docente. Madrid: Wanceulen.

Kuhn, T. (1969). La estructura de las revoluciones científicas. Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Lockett, M.O. y Sarnachiaro, N. (2004). Los graduados de la Facultad de Odontología de la UNNE (quinta etapa) Análisis epistemológico del saber, ser y hacer del odontólogo. Recuperado de http://www.unne.edu.ar/unnevieja/Web/cyt/com2004/9-Educacion/D-003.pdf

Mendoza, I. y Cuadras, A. (2013). Comportamiento creativo del docente universitario. Un estudio exploratorio en la Facultad de Odontología de la Universidad Autónoma de Sinaloa. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 10. Recuperado de https://1-11.ride.org.mx/index.php/RIDESECUNDARIO/article/view/442/0

Morin, E. (1984). Ciencia con conciencia. Barcelona, España: Anthropos.

Morin, E. (1990). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona, España: Gedisa.

Morón, A. y Venegas, W. (1991). Propuesta de un Modelo Docente–Asistencial. Área Programación II. MSAS. Sector Odontología. Distrito Maracaibo. Maracaibo: Universidad del Zulia. Facultad de Odontología. I.I.O. Área de Sistema. Mimeografiado.

OCDE/OIE/UNESCO. (2009). La naturaleza del aprendizaje usando la investigación para aprender la práctica. París: Autor.

Payares, C. (1992). Ideas para la vigilancia epistemológica en la práctica odontológica. Revista Estomatología, 2(2), 61-120. Recuperado de http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/10893/2448/1/Ideas%20para%20una%20vigilancia%20epistemologica%20en%20la%20practica%20odontologica.pd

Piaget, J. (1999). De la pedagogía. Madrid: Paidós.

Tenevitch, A. (2012). Identificación del concepto de atención primaria de salud en la selección de los contenidos de la enseñanza y en la selección de los ámbitos de práctica en los que se incluyen los alumnos. (Trabajo de grado de Maestría inédito Facultad de Odontología, Universidad Nacional de La Plata, Argentina). Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/31350/Documento_completo.pdf?sequence=3

Vásquez, N. y Couto, M. (2006). Paradigmas de la práctica odontológica. Revista Odus Científica, VII(1). Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/odontología/revista/v7n1/7-1-2.pdf

Vygotsky, L. (2003). Vygotsky y la pedagogía. Madrid: Paidós, Ibérica.

Zemelman, H. (1992). Los horizontes de la razón I. Dialéctica y apropiación del presente. Barcelona, España: Anthrop.

Published

2018-10-10

How to Cite

Lucente, R. ., & Briceño, M. . (2018). APROXIMATION TO THE EPISTEMIC COMPASS WHICH BASES DENTISTRY TEACHING PRACTICE. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 33(2), 65–82. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v33i2.2810

Issue

Section

Artículos