APROXIMACIÓN PILOTO SOBRE PRAXIS DE EDUCACIÓN INICIAL EN COMUNIDADES INDÍGENAS. CASO: COMUNIDAD SHUAR (ECUADOR)

Authors

Keywords:

initial education, indigenism, interculturality, educational praxis

Abstract

The general objective of the article was to analyze the experience of Initial Education and its applicability in the context of the indigenous peoples of Ecuador, particularly, in the Shuar indigenous community (Ecuador). Methodologically, a study of field, of a descriptive nature supported by the bibliographic review. They were used as data collection techniques observation and survey, through field diary and the questionnaire. The population was made up of six (6) subjects from the community. The results indicated that in the Shuar community there are situations to improve both in the praxis of initial education as well as the applicability of its educational policies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Marcia Perales, Universidad Metropolitana de Ecuador

Docente titular de la Universidad Metropolitana de Ecuador. Coordinadora de investigación de la escuela de educación: desarrollo del talento infantil. Doctora en ciencias de la educación y Postdoctora en educación (Universidad Pedagógica Experimental Libertador).

Franklin Salas, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural El Mácaro “Luis Fermín”

Especialista en Información. Docente de Postgrado de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico Rural El Mácaro “Luis Fermín”.



References

Argyris, Ch. (1999). Conocimiento para la acción. Barcelona, España: Granica.

Argyris, Ch., Putnam, R. y McLain, D. (1987). Action Science. San Francisco: Jossey–Bass.

Argyris, Ch. y Schön, D. (1978). Organizational learning: a theory of action perspective. Menlo Park: Addison-Wesley, Publ.Co.

Argyris, Ch., y Schön, D. (1989). Participatory action Research and Action Science Compared American Behavioral Scientist, Vol. 32(5), 612-623.

Arias, F. (2012). El proyecto de Investigación. Caracas: Episteme.

Armas, G. (Marzo de 2017). Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. Recuperado de http://educaciondecalidad.ec/ley-educacion-intercultural-menu/reglamentoloei-texto.html

Armas, J. (2011). Ley Orgánica de educación Intercultural. Recuperado de http://educaciondecalidad.ec/ley-educacion-intercultural-menu/leyeducacion-intercultural-texto-ley.htm

Balestrini, M. (2002). ¿Cómo se elabora el proyecto de investigación? Caracas: BL Consultores Asociados.

Brown, M. (2014). Educación inicial: ni guardería ni escuela. Recuperado de http://www.usfq.edu.ec/publicaciones/para_el_aula/Documents/para_el_aula_11/pea_011_0004.pdf

Carr, W. y Kemmis, S. (1988). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona, España: Martín Roca.

Habermas, J. (1989). Teoría de la Acción Comunicativa. Buenos Aires: Taurus.

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2016). Nivel de escolaridad de los ecuatorianos. Análisis: Revista Coyuntural. Recuperado de http://www.inec.gob.ec/inec/revistas/e-analisis5.pdf

Ley Orgánica de Educación Intercultural. Publicada (S/N). Suplemento del Registro Oficial No. 572, de 25 de agosto de 2015. Recuperado de https://educacion.gob.ec/ley-organica-de-educacion-intercultural-loei/

Ministerio de Educación. (2016). Educación Inicial. Recuperado de https://educacion.gob.ec/educacion-inicial/

Pautasso, E.J. (2009). Genealogía de la Educación Inicial en el Ecuador. Alteridad, revista de Educación, 4(2). Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/4677/467746249009.pdf

Picón, G., Fernández de Caraballo, M., Magro, M. y Inciarte, A. (2000). Proyecto de Investigación La Universidad va a la Escuela. Segundo informe. Caracas: UNESR, UPEL y LUZ.

Salazar, E. (1981). La Federación Shuar y la frontera de la colonización. En N. Whitten (ed.). Amazonía Ecuatoriana. La otra cara del progreso (pp. 59-82). Quito: Ediciones Abya Yala.

Senge, P.M. (1990). The Fifth Discipline. The art and practice of learning organization. New York: Doubleday Currency.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2017). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Caracas: Autor.

Published

2024-06-11

How to Cite

Perales, A. M. ., & Salas, F. (2024). APROXIMACIÓN PILOTO SOBRE PRAXIS DE EDUCACIÓN INICIAL EN COMUNIDADES INDÍGENAS. CASO: COMUNIDAD SHUAR (ECUADOR) . INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 33(1), 109–131. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2829

Issue

Section

Artículos