EDUCATIONAL PUBLIC POLICIES IN LATIN AMERICA AND ITS RELATIONSHIP WITH THE APPRAISAL OF THE TACHING PROFESSION: AN ETHIC VIEW FROM VENENZUELA

Authors

Keywords:

public policies, teaching profession, teacher education, Latin America, appreciation, ethics

Abstract

Public policies are composed of those projects that the State manages through the government’s administration in order to satisfy society’s needs. So they must be consistent with a social project, which is generally the Nation’s Constitution. Education is one of the outstanding aspects in this social project expressed in the Constitution. The aim of this work is to analyze Latin American educational public policies, by means of documents released by supranational organizations on the theme of the teaching profession in Latin America, in order to relate them to the quality of education. The appreciation of the teacher is proposed as the focus of educational public policies for the improvement of the teaching profession. Also, the need to include moral philosophy within educational programs is stated. A distinction is made between instruction and education in order to differentiate educational professionals by means of the formula: instructor + ethics+ moral= Educator.

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Author Biographies

María Antonia de La Parte-Pérez, Universidad Central de Venezuela

Cursante del Doctorado Latinoamericano en Educación: Políticas Públicas y Profesión Docente (Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda). Formación en Enfermería, Medicina (Pediatría y Enfermedades Tropicales). Profesora titular de la cátedra de Microbiología. Universidad de adscripción: Universidad Central de Venezuela (UCV).

Rosa Rao-Chille, Universidad Pedagógica Experimental Libertador Instituto Pedagógico Rural “El Mácaro”

Cursante del Doctorado Latinoamericano en Educación: Políticas Públicas y Profesión Docente (UPEL).
Profesora de la especialidad de Informática. Ingeniero de Sistemas, Magíster en Gerencia de TIC, Experto en Procesos E-learning.

Marta de Sousa, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”

Cursante del Doctorado Latinoamericano en Educación: Políticas Públicas y Profesión Docente (UPEL). Especialización en Dinámica de Grupos (UCV). Maestría en Educación (UPEL-IPC). Profesora de Educación Integral (UPEL-IPMJMSM).

Patricia Quiroga-Pacheco, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Barquisimeto “Luis Beltrán Prieto Figueroa”

Cursante del Doctorado Latinoamericano en Educación: Políticas Públicas y Profesión Docente (UPEL). Profesora adscrita al Departamento de Educación Técnica de la UPEL. Licenciada en Administración. Magíster en Educación Superior UPEL-IPB.

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Published

2024-07-16

How to Cite

de La Parte-Pérez, M. A. ., Rao-Chille, R., de Sousa, M., & Quiroga-Pacheco, P. . (2024). EDUCATIONAL PUBLIC POLICIES IN LATIN AMERICA AND ITS RELATIONSHIP WITH THE APPRAISAL OF THE TACHING PROFESSION: AN ETHIC VIEW FROM VENENZUELA. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 31(2), 9–32. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2856

Issue

Section

Artículos