POPULAR EDUCATION AND ITS PEDAGOGICAL PRINCIPLES: REFLECTIONS FOR A TRANSFORMATIVE PRACTICE OF EDUCATION

Authors

Keywords:

popular education, interculturality, pedagogical knowledge

Abstract

Reflections here presented are a contribution to pedagogical practice from the teachers’ knowledge. Such contribution shows a first approach to the educational processes and the issues that are historically developing in the country, highlighting discourses and practices that come to structure a type of education. We therefore stand up for popular education from its political vision and the way in which its action develops, centered on principles that shape the other education. In this sense, popular education thinks of the human being: their knowledge, their feelings, their action, their being, full of meanings and senses, which recreate themselves from diversity and an interculturality that is typical of our context and that leads us to rethink the role of school, the teacher, the student, and of society itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Stella Pino Salamanca, Universidad del Cauca

Profesora Titular Universidad del Cauca, adscrita al Departamento de Educación y Pedagogía. Directora del grupo de investigación de Educación Popular de la Universidad del Cauca. Magister en Educación. Doctoranda en Educación por la Universidad de San Buenaventura.

References

Añaños, F. (2006). Educación social. Formación realidad y retos. Madrid: Grupo editorial Universitario.

Cendales, L. (1996). Pedagogía y Educación Popular. Revista Aportes. Santa fe de Bogotá: Dimensión educativa.

Ferry, G. (1990). El trayecto de la formación. Los enseñantes sobre la teoría y la práctica. México: Paidós.

Freire, P. (1969). Pedagogía de la autonomía. Madrid: Siglo XXI.

Freire, P. (2004). El grito manso. Buenos Aires: Siglo XXI.

Freire, P. (2009). La Educación como práctica de la libertad. Madrid: Siglo XXI.

Aldana Valdés, E., Chaparro Osorio, L.F., García Márquez, G., Gutiérrez Duque, R., Linás, R., Palacios Rozo, M., Patarroyo, M.E., Posada Flórez, E., Restrepo Moreno, Á. y Vasco, C.E. (2002). Colombia al filo de la oportunidad, Misión de ciencia, educación y desarrollo. Bogotá: Cooperativa editorial Magisterio.

Hernández, R. (2002). Simón Rodríguez pensamiento educativo. Caracas: Faid Editores.

Korol, C. (2005). Pedagogía de la resistencia. Buenos Aires: Ediciones América Libre.

Maturana, H. y Nisis, S. (1998). Formación humana y capacitación. Santafé de Bogotá: Dolmen TM editores.

Mejía, M. y Awad, M.I. (2004). La educación Popular hoy en tiempos de globalización. Bogotá: Ediciones Aurora.

Mélich, J. (1994). Del extraño al cómplice. La educación en la vida cotidiana. Madrid: Anthropos.

Not, L. (1997). Las pedagogías del conocimiento. Santa Fe de Bogotá: Fondo de Cultura Económica.

Savater, F. (1991). El valor de educar. Bogotá: Arial.

Torres, A. (2008). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá: El Búho.

Souza. J. (2007). Y la educación Popular, qué? Brasil: Editores Bagaco.

Walsh, C. (2010). Construyendo interculturalidad crítica. La Paz: Instituto Internacional de integración del convenio Andrés Bello.

Zambrano, A. (2000). La mirada del sujeto educable, la pedagogía y la cuestión del otro. Santiago de Cali: Nueva Biblioteca Pedagógica.

Published

2017-04-04

How to Cite

Pino Salamanca, S. . (2017). POPULAR EDUCATION AND ITS PEDAGOGICAL PRINCIPLES: REFLECTIONS FOR A TRANSFORMATIVE PRACTICE OF EDUCATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 32(1), 89–102. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3004

Issue

Section

Artículos