TEACHING TRAINING IN ENVIRONMENTAL EDUCATION FOR THE SUSTAINABILITY OF THE VENEZUELAN BASINS. CASE: UNARE RIVER

Authors

Keywords:

environmental education, basins, teacher training

Abstract

We present an experience of teacher training and exchange of educational projects in the middle basin of the Unare river, in Anzoátegui state. The work was structured in five phases: detection of needs, implementation of training, monitoring and socialization of learning projects, impact assessment in the short and medium term. In the areas related to the Unare River basin, the medicinal plants and the school garden were trained, 29 teachers from the “José Desiderio Trías” Basic School. They developed 24 Learning Projects in which they incorporated the conceptual, procedural and attitudinal contents derived from the training. The exchange of experiences took place in educational fairs that facilitate the socialization of pedagogical practices among teachers and that allow the incorporation of family and students in the dissemination of achievements.

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Author Biographies

José Alí Moncada, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Licenciado en Educación (UCAB). Magister en Educación Ambiental (UPEL-IPC). Doctor en Desarrollo Sostenible (USB). Postdoctor en Educación Ambiental para la sustentabilidad (UPEL). PEII Nivel C (2015-2016).

Jesús Aranguren, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesor en Biología (UPEL-IPC). Magister en Ecología (IVIC). Doctor en Educación (Universidad Sur de México). Postdoctor en Educación Ambiental para la sustentabilidad (UPEL).

Carlos Eduardo Lugo, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Caracas. Venezuela

Profesor en Ciencias Naturales (UPEL-IPC). Magister en
Educación Ambiental (UPEL-IPC). Coordinador del Laboratorio de Ecología Humana y
Social (CICNAT).

Julio Blones, Universidad Nacional Experimental Simón Rodríguez. Venezuela

Licenciado en Biología (UCV). Magister en Educación Ambiental (UPEL-IPC). Investigador en Ciencias Básicas Naturales. Coordinador de la Línea de investigación en Etnobotánica agroecológica.

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Published

2015-10-10

How to Cite

Moncada, J. A. ., Aranguren, J. ., Lugo, C. E. ., & Blones, J. (2015). TEACHING TRAINING IN ENVIRONMENTAL EDUCATION FOR THE SUSTAINABILITY OF THE VENEZUELAN BASINS. CASE: UNARE RIVER. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 30(2), 13–33. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3140

Issue

Section

Artículos