EPISTEMOLOGICAL BACKGROUND OF PROFESSIONAL PRACTICE IN THE UNIVERSITY PEDAGOGIC EXPERIMENTAL LIBERTADOR (UPEL)

Authors

Keywords:

professional practice, Curricular design, epistemological foundations

Abstract

The purpose of this study is to analyze the epistemological foundations of the Curriculum Design of the Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL), which guides professional practice as an integrating and dynamic axis of the curriculum. It is limited within the interpretive perspective and the qualitative methodology for the approach of reality. The analysis was based on the confrontation of the epistemological aspects with the reality manifested in the current educational context. Among the results obtained, it is highlighted that the Curriculum Design of UPEL (2011) provides a precise theoretical foundation in its elaboration. The epistemological perspective claims the search for what
training means and gives meaning to the process of professional practice oriented mainly in the recovery of subjectivity and in the rescue of daily life as a basic scenario to understand the socio-educational reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josefa Yamira Cañizales, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Maturín ‘’Antonio Lira Alcalá’’. Venezuela

Doctora en Educación. Licenciada en Educación (Universidad Central de Venezuela). Docente Investigadora del Departamento de Pedagogía y Práctica Profesional de la UPEL. Universidad de Adscripción: Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Maturín (UPEL-IPMaturín).

References

Bárcena, F. (2005). La experiencia reflexiva en la educación. Madrid: Paidós.

Carr, W. (1996). Una teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Morata.

Contreras, J. (2010). Investigar la experiencia educativa. Madrid: Morata.

Fernández, B. (2008). Centro de convivencia ciudadana: la nueva forma de ver la escuela. En A. Refundar (Edit.), La Escuela. Santiago de Chile: Olejnik.

Fernández, B. (2013, noviembre). La UPEL está construyendo una Teoría Curricular. [Documento en línea]. Declaración emanada a propósito de la IX Reunión de Currículo. Disponible: http://noticiasupelrectorado.blogspot.com/2013/11/betsifernandez-la-upel-esta.html [Consulta: 2014, Diciembre 10]

Gadamer, H. (1995). El inicio de la filosofía occidental. Barcelona, España: Paidós.

Giacobbe, A. (1998). Enseñar y aprender Ciencias Sociales. Rosario: Homo Sapiens.

Giroux, H. (1990). Los profesores como intelectuales: hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona, España: Paidós.

Guzmán, E. (2012). Consideraciones en torno a la visión de la práctica profesional. Maturín: IPM.

Guzmán, E. (1997). Análisis Teórico de la Práctica Profesional en el Contexto de los Sistemas Discursivos de Formación Docente. Maturín: Litoriente.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela. 5929 (Extraordinario).

Mujica, L. (2007). Formación Docente en la Práctica Profesional de Ciencias Sociales de la UPEL-IPB desde la Interdisciplinariedad. Educare, 11.

Peraza, E. (2005). Lineamientos epistémico-metódico-didáctico para mejorar el componente de Práctica Profesional de Historia en el Departamento de Ciencias Sociales de la UPEL-IPB. Trabajo de ascenso, Barquisimeto, UPEL-IPB.

Pérez Luna, E. (2014). Notas para una estética de la formación desde el currículum basado en la investigación. Cumaná: Universidad de Oriente.

Pérez Serrano, G. (2007). La investigación cualitativa: retos e interrogantes. Madrid: La Muralla.

Perrenoud, P. (2007). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. México: Graó.

Quintar, E. (2004). Entrevista a Estela Quintar en la Revista Pedagógica de la Universidad de Lasalle [Entrevista en línea]. Disponible: http://www.ipecal.edu.mx/Biblioteca/Documentos/Documen to2.pdf [Consulta: 2014, Diciembre 8]

Ramones, M. (2004). Competencias básicas que deben poseer los estudiantes de ciencias sociales para la operatividad de la Fase Integración-Docencia-Administración del Componente Curricular Práctica Profesional. Trabajo de ascenso no publicado, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Barquisimeto, Barquisimeto.

Rodríguez, N. (2001). Currículum, Investigación y Postgrado en tiempos de transformación. Agenda Académica, 8(2).

Sayago, Z. (2003). Las prácticas profesionales en la formación docente: hacia un nuevo diario de ruta. Táchira: ULA.

Schön, D. (1995). La formación de profesionales reflexivos: hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Barcelona, España: Paidós.

Tallaferro, D. (2006). La formación para la práctica reflexiva en las prácticas profesionales docentes. Educere, 33, 269-273.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2011). Documento Base del Currículo de la UPEL. Caracas: Autor.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Docencia. (1996). Documento Base del Currículo UPEL. Caracas: Autor.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Vicerrectorado de Docencia. (2000). Políticas de Docencia. Caracas: Autor.

Published

2015-10-10

How to Cite

Cañizales, J. Y. . (2015). EPISTEMOLOGICAL BACKGROUND OF PROFESSIONAL PRACTICE IN THE UNIVERSITY PEDAGOGIC EXPERIMENTAL LIBERTADOR (UPEL). INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 30(2), 35–56. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3142

Issue

Section

Artículos