RETHINKING EDUCATION IN THE CONTEXT OF SOCIAL TRANSFORMATION
Keywords:
teacher training, teaching and subjectivityAbstract
The new cultural realities the school is presently undergoing force educators to review their own training. The emergence of a new rationality imposes new ways of organizing school content and rethinking the cognitive bagage that is the basis of pedagogical knowledge. In a world marked by uncertainty and social chaos it is a vital issue to find meeting points within the institutions responsible for the education of current and future generations of teachers. It is therefore necessary to explore and build new horizons of understanding in such complex and diffuse human and social realities. Given the above, it is imperative to investigate, discuss and reflect upon the social role of education to which the pedagogy of these times must commit to.
Downloads
References
Constitución. (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5453, marzo 3, 2000.
Díaz, V. (2006). Construcción del saber pedagógico. Venezuela: FONDEIN-UPEL. Faces/UCV.
Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad [Libro en línea]. Disponible: http://www.educacionsalta.com.ar/files/archivos/bibliotecas/3/eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3.pdf [Consulta: 2012, Febrero 18]
Himanen, P. (2001). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Barcelona, España: Destino.
Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinario). Agosto 15, 2009.
Marx, C. (1859). Prólogo a la Contribución a la Crítica de la Economía Política [Libro en línea]. Disponible: http://www.biblioteca.org.ar/libros/131839.pdf [Consulta: 2013, Marzo 25]
Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2007). Currículo Nacional Bolivariano Diseño Curricular del Sistema Educativo Bolivariano. [Documento en línea]. Disponible: http://www.oei.es/quipu/venezuela/dl_908_69.pdf [Consulta: 2013, Marzo 15]
Morin, E. (2001). Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco.
Pernía, G. (2008). El trabajo pedagógico comunitario. Reto para la docencia venezolana. Caracas: Cadena Capriles.
Zemelman, H. (2011). El Arte de pensar de los Maestros. El proceso de formación y la conciencia histórica en América Latina. Cuadernos EVALPOST, 1(1).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 Universidad Pedagógica Experimental Libertador
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.