RETHINKING EDUCATION IN THE CONTEXT OF SOCIAL TRANSFORMATION

Authors

  • Judith Mata Urbina Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Maturín. Venezuela

Keywords:

teacher training, teaching and subjectivity

Abstract

The new cultural realities the school is presently undergoing force educators to review their own training. The emergence of a new rationality imposes new ways of organizing school content and rethinking the cognitive bagage that is the basis of pedagogical knowledge. In a world marked by uncertainty and social chaos it is a vital issue to find meeting points within the institutions responsible for the education of current and future generations of teachers. It is therefore necessary to explore and build new horizons of understanding in such complex and diffuse human and social realities. Given the above, it is imperative to investigate, discuss and reflect upon the social role of education to which the pedagogy of these times must commit to.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Judith Mata Urbina, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Maturín. Venezuela

Profesora de Biología y Ciencias Generales (UPEL-Instituto Pedagógico de Caracas). Magister en Gerencia Educacional. Doctora en Educación (UPEL).

References

Constitución. (1999). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5453, marzo 3, 2000.

Díaz, V. (2006). Construcción del saber pedagógico. Venezuela: FONDEIN-UPEL. Faces/UCV.

Freire, P. (1969). La educación como práctica de la libertad [Libro en línea]. Disponible: http://www.educacionsalta.com.ar/files/archivos/bibliotecas/3/eccbc87e4b5ce2fe28308fd9f2a7baf3.pdf [Consulta: 2012, Febrero 18]

Himanen, P. (2001). La ética del hacker y el espíritu de la era de la información. Barcelona, España: Destino.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinario). Agosto 15, 2009.

Marx, C. (1859). Prólogo a la Contribución a la Crítica de la Economía Política [Libro en línea]. Disponible: http://www.biblioteca.org.ar/libros/131839.pdf [Consulta: 2013, Marzo 25]

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2007). Currículo Nacional Bolivariano Diseño Curricular del Sistema Educativo Bolivariano. [Documento en línea]. Disponible: http://www.oei.es/quipu/venezuela/dl_908_69.pdf [Consulta: 2013, Marzo 15]

Morin, E. (2001). Los sietes saberes necesarios para la educación del futuro. París: Unesco.

Pernía, G. (2008). El trabajo pedagógico comunitario. Reto para la docencia venezolana. Caracas: Cadena Capriles.

Zemelman, H. (2011). El Arte de pensar de los Maestros. El proceso de formación y la conciencia histórica en América Latina. Cuadernos EVALPOST, 1(1).

Published

2024-09-11

How to Cite

Mata Urbina, J. . (2024). RETHINKING EDUCATION IN THE CONTEXT OF SOCIAL TRANSFORMATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 30(1), 87–102. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3154

Issue

Section

Artículos