THE ADJACENCY PAIR “QUESTION-ANSWER” AS LISTENING RESOURCE FOR INTERACTION WITHIN THE CLASSROOM

Authors

Keywords:

listening comprehension, listening stages, system of turns, adjacency pair “question-answer”, university education

Abstract

The purpose of this investigation is to determine if the adjacency pair “question-answer” is a resource that allows teachers know if students understand what is taught in the classroom. The theoretical aspects that were considered in the investigation were the interaction within the classroom, system of turns, and the process of listening comprehension. Methodologically, this investigation is classified within the interpretative paradigm with a qualitative approach and on-field modality. The study population was composed by 14 students. Direct observation was used as investigation technique and field notes and check lists were used as instruments of investigation. The data gathered was always videotaped. The results of the investigation highlighted that students undertook almost all actions of the stages involved in the listening comprehension process, the questions asked by the teacher were accordingly formulated for the given responses, and the answers given by the students were expectedtheir answers help them to realize they understood what they learnt. The adjacency pair “question-answer” can be considered as a resource to determine listening comprehension.

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Author Biography

Yaritza Cova Jaime, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto Pedagógico de Miranda “José Manuel Siso Martínez”, Venezuela

Profesora de Lengua Española, mención Lengua Materna, con Maestría en Lingüística y doctorado en Pedagogía del Discurso, títulos obtenidos en el Instituto Pedagógico de Caracas (IPC) de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Se desempeña como profesora del área de Lengua en el Instituto Pedagógico de Miranda José Manuel Siso Martínez. Fue Coordinadora del Programa de Pregrado de Lengua Castellana y Literatura. Actualmente es la Coordinadora Nacional de Promoción y Difusión de la Investigación del Vicerrectorado de Investigación y Postgrado (VIP). Editora de la revista Investigación y Postgrado, órgano de divulgación del VIP. Ha participado como ponente en innumerables eventos nacionales e internacionales, también como jurado en concursos de oposición, trabajos de grado y de ascenso en la UPEL y otras universidades nacionales, además de ser tutora de postgrado. Por otra parte, ha dictado cursos y talleres en el área de Lengua y ha publicado artículos y libros. Sus investigaciones están asociadas a las líneas de investigación en lingüística y pedagogía del discurso.

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Published

2014-04-04

How to Cite

Cova Jaime, Y. . (2014). THE ADJACENCY PAIR “QUESTION-ANSWER” AS LISTENING RESOURCE FOR INTERACTION WITHIN THE CLASSROOM. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 29(1), 11–57. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3157

Issue

Section

Artículos