SYSTEMATIZING EXPERIENCES AND LEARNING IN TEACHER EDUCATION: INSIGHTS FROM THE POSTGRADUATE COURSE INNOVATION AND EDUCATIONAL TECHNOLOGY

Authors

Keywords:

educational innovation, educational technology, teacher training, active methodologies, experience systematization

Abstract

This study aims to systematize the educational experience developed in the course “Innovation and Educational Technology”, part of the Master’s Degree in Pedagogical Innovation and Digital Technology at José Simeón Cañas Central American University (CAU), El Salvador. A qualitative approach with quantitative support was employed, through a mixed questionnaire with closed and open questions. The sample included nine teacher trainees who participated in the virtually delivered course.: Findings show a positive transformation in the perception of educational technology use, the strengthening of techno-pedagogical skills, and the appropriation of active methodologies. Barriers identified include limited time, lack of prior experience, and unequal access to digital resources. This systematization allowed for a critical evaluation of the experience, the documentation of good practices, and the formulation of recommendations for future course iterations, contributing to the discussion on educational innovation in teacher training.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Yosly Caridad Hernández-Bieliukas, Universidad Central de Venezuela

Licenciada en Computación, mención Bases de Datos (UCV). Magíster en Ciencias de la Computación (UCV). Doctora en Educación (ULA). Postdoctorado en Gestión de las Tecnologías Emergentes en los Entornos de Aprendizaje (UPEL). Profesora Titular e Investigadora en la UCV. Experta en entornos virtuales, innovación y tecnología educativa además de gestión tecnológica.

Nancy Zenaida López de Cortez, Universidad Centroamericana José Simeón Cañas

Maestra en Didáctica y experta en formación docente, Licenciada en Educación de la UES, Certificada en E-Learning UG, Diseñadora Instruccional de la UM, y diseño curricular por Competencias UP. Traductor en e-learning, videoclases y educación virtual. Académica - Catedrática UCA-UES, consultora educativa diversas ONGs y directora en Innovación Pedagógica UCA-MIPTD y capacitadora en diversos temas experiencia en formación docente en diversas modalidades.  Universidad Centroamericana José Simeón Cañas, El Salvador.

Julia Esther Machmud García, Universidad Pedagógica Experimental Libertador

Profesora de Matemática e Informática Educativa del Instituto Pedagógico de Caracas, Universidad Pedagógica Experimental Libertador (UPEL). Máster en Educación, mención Tecnología Educativa, por la Universidad Central de Venezuela (UCV). Doctora en Teaching in Higher Education por la Caribbean International University (CIU) y Doctora en Educación por la Universidad Latinoamericana y del Caribe (ULAC). Distinguida con el Doctorado Honoris Causa por la UPEL.

References

AdEl, J. y Castañeda, L. (2010). Tecnologías para transformar la educación. Ediciones AKAL.

Cabero, J. (2015). El diseño tecnopedagógico en el e-learning. Editorial Universidad de Sevilla.

Cabero, J. (2018). La formación de docentes en TIC: Aportaciones desde diferentes modelos de formación. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 2(2), 61–76. https://orcid.org/0000-0002-1133-6031

Cabero, J. y Marín, V. (2019). La integración de la tecnología en la educación superior: retos y oportunidades. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(60), 1–18. https://doi.org/10.6018/red/60/1

Campos, R. (2020). Modelos de integración de la tecnología en la educación de personas que desempeñan funciones ejecutivas y de dirección: El TPACK y el SAMR. Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1–27. https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42411

Díaz- Barriga, A. (2021). Innovación educativa y tecnología: perspectivas para la docencia en el siglo XXI. Paidós.

García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y tecnologías digitales: Fundamentos para una transformación educativa. UNED.

Garrison, D. R. y Vaughan, N. D. (2008). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. Jossey-Bass.

Gujjula, R., & Sanghera, K. (2023). Ethical Considerations and Data Privacy in AI Education. Journal of Digital Innovation, 5. https://doi.org/10.13021/jssr2023.3958

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2020). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Education.

Higa, A., Solano, P., Zevallos, L., García, M. y Ramírez, J. (2023). Impacto de las TAC en la enseñanza de habilidades cognitivas en estudiantes de educación superior. Revista Educación y Tecnología, 5(2), 45-67.

Huang, L. (2023). Ethics of artificial intelligence in education: Student privacy and data protection. Science Insights Education Frontiers, 16(2), 2577–2587. https://doi.org/10.15354/sief.23.re202

Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: Práctica y teoría para otros mundos posibles. ALBOAN.

Koehler, M. J. y Mishra, P. (2006). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60–70.

Malpica, F. (2023). La educación en la era de la Inteligencia Artificial: Claves del aprendizaje con la IA. Instituto EducAcción. https://institutoeducaccion.org/la-educacion-en-la-era-de-la-inteligencia-artificial-claves-del-aprendizaje-con-la-ia

Martin-Gutiérrez, J., Fabiani, M. y Alvarado, C. (2010). Augmented reality in engineering education: Teaching and learning in the age of interactive media. Computers & Education, 55(3), 923–932. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.06.004

Mota, K., Moyano, G., Quiñones, J. Z. y Solís, D. J. (2025). Tecnologías para el empoderamiento y la participación como herramienta en la Educación Superior. Revista Multidisciplinaria Voces de América y el Caribe, 2(1), 395-415. https://doi.org/10.69821/REMUVAC.v2i1.125

Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Penguin Random House Grupo Editorial.

UNESCO. (2016). Herramientas de apoyo para el trabajo docente. Oficina de la UNESCO en Lima. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005

Villalba, V. (2024). De las Tecnologías de la Información y la Comunicación a las Tecnologías de Aprendizaje y Conocimiento: ¿Integración o transición? Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 5936-5950.

Published

2025-10-04

How to Cite

Hernández-Bieliukas, Y. C. ., López de Cortez, N. Z. ., & Machmud García, J. E. . (2025). SYSTEMATIZING EXPERIENCES AND LEARNING IN TEACHER EDUCATION: INSIGHTS FROM THE POSTGRADUATE COURSE INNOVATION AND EDUCATIONAL TECHNOLOGY. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 40(2), 33–51. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/4429

Issue

Section

Artículos