SYSTEMATIZING EXPERIENCES AND LEARNING IN TEACHER EDUCATION: INSIGHTS FROM THE POSTGRADUATE COURSE INNOVATION AND EDUCATIONAL TECHNOLOGY
Keywords:
educational innovation, educational technology, teacher training, active methodologies, experience systematizationAbstract
This study aims to systematize the educational experience developed in the course “Innovation and Educational Technology”, part of the Master’s Degree in Pedagogical Innovation and Digital Technology at José Simeón Cañas Central American University (CAU), El Salvador. A qualitative approach with quantitative support was employed, through a mixed questionnaire with closed and open questions. The sample included nine teacher trainees who participated in the virtually delivered course.: Findings show a positive transformation in the perception of educational technology use, the strengthening of techno-pedagogical skills, and the appropriation of active methodologies. Barriers identified include limited time, lack of prior experience, and unequal access to digital resources. This systematization allowed for a critical evaluation of the experience, the documentation of good practices, and the formulation of recommendations for future course iterations, contributing to the discussion on educational innovation in teacher training.
Downloads
References
AdEl, J. y Castañeda, L. (2010). Tecnologías para transformar la educación. Ediciones AKAL.
Cabero, J. (2015). El diseño tecnopedagógico en el e-learning. Editorial Universidad de Sevilla.
Cabero, J. (2018). La formación de docentes en TIC: Aportaciones desde diferentes modelos de formación. Revista Caribeña de Investigación Educativa, 2(2), 61–76. https://orcid.org/0000-0002-1133-6031
Cabero, J. y Marín, V. (2019). La integración de la tecnología en la educación superior: retos y oportunidades. Revista de Educación a Distancia (RED), 19(60), 1–18. https://doi.org/10.6018/red/60/1
Campos, R. (2020). Modelos de integración de la tecnología en la educación de personas que desempeñan funciones ejecutivas y de dirección: El TPACK y el SAMR. Actualidades Investigativas en Educación, 21(1), 1–27. https://doi.org/10.15517/aie.v21i1.42411
Díaz- Barriga, A. (2021). Innovación educativa y tecnología: perspectivas para la docencia en el siglo XXI. Paidós.
García Aretio, L. (2017). Educación a distancia y tecnologías digitales: Fundamentos para una transformación educativa. UNED.
Garrison, D. R. y Vaughan, N. D. (2008). Blended learning in higher education: Framework, principles, and guidelines. Jossey-Bass.
Gujjula, R., & Sanghera, K. (2023). Ethical Considerations and Data Privacy in AI Education. Journal of Digital Innovation, 5. https://doi.org/10.13021/jssr2023.3958
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2020). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill Education.
Higa, A., Solano, P., Zevallos, L., García, M. y Ramírez, J. (2023). Impacto de las TAC en la enseñanza de habilidades cognitivas en estudiantes de educación superior. Revista Educación y Tecnología, 5(2), 45-67.
Huang, L. (2023). Ethics of artificial intelligence in education: Student privacy and data protection. Science Insights Education Frontiers, 16(2), 2577–2587. https://doi.org/10.15354/sief.23.re202
Jara, O. (2018). La sistematización de experiencias: Práctica y teoría para otros mundos posibles. ALBOAN.
Koehler, M. J. y Mishra, P. (2006). What is technological pedagogical content knowledge (TPACK)? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 9(1), 60–70.
Malpica, F. (2023). La educación en la era de la Inteligencia Artificial: Claves del aprendizaje con la IA. Instituto EducAcción. https://institutoeducaccion.org/la-educacion-en-la-era-de-la-inteligencia-artificial-claves-del-aprendizaje-con-la-ia
Martin-Gutiérrez, J., Fabiani, M. y Alvarado, C. (2010). Augmented reality in engineering education: Teaching and learning in the age of interactive media. Computers & Education, 55(3), 923–932. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.06.004
Mota, K., Moyano, G., Quiñones, J. Z. y Solís, D. J. (2025). Tecnologías para el empoderamiento y la participación como herramienta en la Educación Superior. Revista Multidisciplinaria Voces de América y el Caribe, 2(1), 395-415. https://doi.org/10.69821/REMUVAC.v2i1.125
Schwab, K. (2016). La cuarta revolución industrial. Penguin Random House Grupo Editorial.
UNESCO. (2016). Herramientas de apoyo para el trabajo docente. Oficina de la UNESCO en Lima. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000247005
Villalba, V. (2024). De las Tecnologías de la Información y la Comunicación a las Tecnologías de Aprendizaje y Conocimiento: ¿Integración o transición? Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(2), 5936-5950.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Pedagógica Experimental Libertador

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.