VISIBILIZATION OF THE SOCIOCULTURAL ANCESTRALITY OF THE AFRO-DESCENDANT SAMARIO COLOMBIAN FROM THE LIVED RESIGNIFICATION OF HIS IDENTITY
DOI:
https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v25iExtra..4447Keywords:
Afro-descendant, ancestral identity, visibility, sociocultural, resignificationAbstract
This research aimed to construct a theoretical model on the visibility of the sociocultural ancestry of Colombian Afro-descendants from Santa Marta in the context of the lived re-signification of their identity. It is theoretically grounded in the African origin of this social group, the slave nature of their transfer to foreign lands, the submission to a process of acculturation, and the experience of a cultural mix that tends to erode their original identity through their invisibilization. It was developed under the interpretative paradigm using the phenomenological method; a semi-structured interview was applied to four social actors selected based on established criteria. From the processing of the information, categories emerged that revealed the phenomenological essence that allowed the construction of an emerging theoretical model. From the processing of information, categories emerged that revealed the phenomenological essence that allowed the construction of an emerging theoretical model. The results will contribute to a better understanding of the sociocultural reality of the Afro-descendant people of Santa Marta in the context of the resignification of their sociocultural ancestry, which will have great socio-educational value.
Downloads
References
Césaire, A. (1939). Cuaderno de un retorno al país natal. BooKey. https://cdn.bookey.app/files/pdf/book/es/cuaderno-de-un-retorno-al-pais-natal.pdf
Fanon, F. (1952). Piel negra, máscaras blancas. Epublibre. https://archive.org/details/PielNegraMascarasBlancasFrantzFanon/page/n7/mode/2up
Fanon, F. (1963). Los condenados de la Tierra. Fondo de Cultura Económica. https://www.proletarios.org/books/Fanon-Los_condenados_de_la_tierra.pdf
Flores Espejo, J. L. (2018). Vivencia de aprendizaje sobre significado de naturaleza de la ciencia en u postgrado: mirada fenomenológica. Revista Gaceta Pedagógica, 37, 191-224. https://www.researchgate.net/publication/340452797_Vivencia_de_Aprendizaje_sobre_Significados_de_Naturaleza_de_la_Ciencia_en_un_Postgrado_Mirada_Fenomenologica_Experience_of_Learning_about_Meanings_of_Nature_of_Science_in_Postgraduate_Phenomenological
Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo Veintiuno Editores. https://www.academia.edu/44044187/Paulo_Freire_pedagogia_del_oprimido
Gaete Briones, C. (2016). Édouard Glissant en las Américas: por una poética de la relación. [Tesis doctoral, Universitat Pompeu Fabra]. https://www.tesisenred.net/bitstream/handle/10803/396254/tcg.pdf?sequence=1
García Canclini, N. (1990). Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Grijalbo. https://drive.google.com/file/d/0B2AXg3qjR5flT3lWTC1fSVhxNUk/view?resourcekey=0-t9fjaVNrgdze97Dpu8zGRQ
Gilroy, P. (1993). The black Atlantic: modernity and double consciousness. Harvard University Press. https://zlib.pub/book/the-black-atlantic-modernity-and-double-consciousness-23irlij2ukj0
Halbwachs, M. (1950). La memoria colectiva. Presses Universitaires de France. https://dn721800.ca.archive.org/0/items/HALBWACHSM.LaMemoriaColectiva/HALBWACHS%2C%20M.%20La%20memoria%20colectiva.pdf
Hall, S. (1990). Cultural identity and diaspora. En Rutherford, Jonathan (ed.), Identity: Community, Culture, Difference. Lawrence & Wishart, pp. 222-237.
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw Hill Educación.
Ley 70 de la República de Colombia. (Agosto, 27 de 1993). https://www.minagricultura.gov.co/Normatividad/Leyes/Ley%2070%20de%201993
Martínez, M. (2009). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. Métodos hermenéuticos, métodos fenomenológicos y métodos etnográficos. Editorial Trillas.
Ortiz, F. (1940). Contrapunteo cubano del tabaco y el azúcar. Internet Archives. https://archive.org/details/contrapunteocuba0000orti/page/n1/mode/2up
Spivak, G. C. (1998). ¿Puede hablar el sujeto subalterno? Orbis Tertius, III (6), 1-44. https://we.riseup.net/assets/481027/Spivak+Subalterno.pdf
Rojas Martínez, A. (2006). El surgimiento de lo afrodescendiente en América Latina y el Caribe. https://www.academia.edu/22236200/El_surgimiento_de_lo_afrodescendiente_en_América_Latina_y_el_Caribe
Rojas, B. (2007) Investigación cualitativa. Fundamentos y praxis. FEDEUPEL.
Taylor, S.J. y Bogdan, R. (1996). Introducción a los métodos cualitativos. Editorial Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Universidad Pedagógica Experimental Libertador

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Investigación y Postgrado está bajo una licencia internacional Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 .
La política de acceso abierto y de licencias con “algunos derechos reservados” no niega la propiedad intelectual ni los derechos de los autores respecto a sus artículos, al contrario, los respeta. Es por ello que:
No se reservan los derechos de publicación de los artículos. Los autores podrán distribuir su artículo en cualquier otro medio, siempre y cuando sea sin fines de lucro. Debe informar al Editor de esta nueva publicación y debe dar el crédito a la revista Investigación y Postgrado.