IMPACT OF GLOBALIZATION ON EDUCATIONAL SYSTEMS: A CRITICAL PERSPECTIVE

Authors

  • Elcy Yolanda Rodríguez Perdomo
  • Laura Ruth Sterling Chávarro.

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4518

Keywords:

Education, globalization and context

Abstract

ABSTRACT

This scientific article aims to analyse the impact that globalization has had on the Latin American educational system during the last decade, analysing the data found from a critical perspective based on the documentary review of books, theses and relevant scientific articles. Highlighting some findings such as the following: globalization prompted educational systems to transform their traditional approaches in order to form autonomous and critical people, generate rapid adaptation to change and maintain a balance between competitiveness and humanism, likewise, this phenomenon made the educational gaps become more marked, highlighting the lack of opportunities seen in rural sectors that have been affected by violence and low economic investment, with respect to urban sectors, for example, in the implementation of new technologies in educational processes, which is a fundamental tool to enter a globalized world. The findings highlight that although education in Latin America has been evolving in line with advances in new technologies and their partial inclusion in the teaching-learning process and the revolution represented by globalization, there is still much to improve and huge gaps to close, for example, the disadvantages of rural education compared to urban education with the multiple advantages and benefits brought by globalization, improvement actions to be proposed and executed in order to provide the same opportunities regardless of the context, achieve quality education for all that allows preparing students to adapt to change, contribute and be part of globalization.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Elcy Yolanda Rodríguez Perdomo

I.E. Cascajal del municipio de Timaná – Huila -Colombia

Laura Ruth Sterling Chávarro.

I.E. Cascajal del municipio de Timaná – Huila -Colombia

References

Briceño Linares, Y. (2020). La cultura en un mundo global: ¿uniformización o diversificación? Análisis, 52(97), 287-306. https://doi.org/10.15332/21459169/5593 DOI: https://doi.org/10.15332/21459169/5593

Cabrera, F. (2019). La educación en tiempos de globalización: desafíos y oportunidades para la inclusión y la equidad. Bogotá: Editorial Utopía

Cabrera, R. (2019). La globalización frente a la educación: la pérdida de la identidad y la cultura en Latinoamérica.

Cedeño-Romero, E. & Morillo-Moreira, J. (2019). Entornos Virtuales de Aprendizaje y su rol innovador en el proceso de enseñanza. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales Vol. 4, No 1., p. 119-127. DOI: https://doi.org/10.33936/rehuso.v4i1.2156

CNN Español. (2022). Argentina, Costa Rica y Cuba, los países con mejor dominio del inglés en América Latina; Ecuador y México, los peor clasificados. https://cnnespanol.cnn.com/2022/11/17/argentina-costa-rica-cuba-paises-mejor-dominio-ingles-ef-orix

Cronquist, K. y Fiszbein, A. (2017). El aprendizaje del inglés en América Latina. El diálogo. Liderazgo para las Américas. https://www.thedialogue.org/wp-content/uploads/2017/09/El-aprendizaje-del-ingl%C3%A9s-en-Am%C3%A9rica-Latina-1.pdf

García, C., & Yurevna, T. (2017). Educación y globalización. Revista Cubana de Educación Superior, 36(1), 48-52.

García, R., & Yurevna, E. (2017). Globalización y educación: Un análisis crítico de sus implicaciones socioeducativas. Revista Latinoamericana de Educación, 12(3), 45-67.

Grimson, A. (2010). Cultura, identidad y globalización. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Guerrero, A. (2004). Humanismo y globalización en la educación superior. Universidad Nacional, Medellín.

Guerrero, G. L. V. (2004). La educación en el contexto de la globalización. Rhela, Vol. 6, pp. 343-354.

Hidalgo Suárez, W. S. (2024). Modernización de la educación y sus desafíos para el siglo XXI. Revista Científica Multidisciplinaria. DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i4.12964

Hincapié N., Orozco C., & Guzmán J. (2020). La educación comparada en el contexto educativo de América Latina.

MacGregor, J. (2004). Identidad cultural en la globalización. La Habana: Editorial Ciencias Sociales.

Madero- Cubillos, J. (2018). Formación en el uso responsable y adecuado de las TIC a los padres de familia de los estudiantes de 15 a 17 años de la institución Aspaen Gimnasio La Fragua. Neiva: Tesis de Maestria, Universidad La Sabana.

Martínez Heredia, K. M. (2021). Teorías y prácticas de la identidad cultural como estrategia mediadora en los procesos de enseñanza-aprendizaje en la escuela. Universidad del Atlántico. DOI: https://doi.org/10.15648/cedotic.1.2021.2805

Marulanda-Ascanio, C., Ibarra-Lizarazo, Y. & Moreno-Jaimes S. (2022). Migración calificada de Colombia - EE. UU. y su inserción al mercado laboral durante la década 2011-2021. Visión Interncional, vol. 3, no. 2, pp. 63-74. DOI: https://doi.org/10.22463/27111121.4044 DOI: https://doi.org/10.22463/27111121.4044

Ordorika, I., & Lloyd, M. (2014). Las universidades en la era global: debates sobre su misión y función social. Estudios Sociológicos, 32(96), 391-414.

Ordorika, I., & Lloyd, M. (2014). Teorías críticas del Estado y la disputa por la educación superior en la era de la globalización. Perfiles Educativos, vol. XXXVI, núm. 145. DOI: https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2014.145.45989

Pontificia Universidad Javeriana. (2024). Pruebas Saber 11: una década de análisis. Informe análisis estadístico LEE. Laboratorio de Economía de la Educación. https://www.javeriana.edu.co/recursosdb/5581483/11594517/INF-92-Analisis-Decada-Saber11-LEE2024.pdf

RAMÍREZ, A. (2019). Los procesos de formación del docente de inglés en el contexto global. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (33), 153-168. https://www.redalyc.org/journal/3222/322263227008/html/ DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n33.2019.7217

Rivero Bottero, A. (2013). La estandarización educativa: impacto de las políticas globales en la diversidad cultural. Revista Internacional de Educación Comparada, 5(2), 20-36.

Rivero Bottero, R. (2013). Educación y Pedagogía en el marco del neoliberalismo y la globalización.

Rodríguez-Torres, A. (2024). Migración de colombianos al exterior que no regresan, beneficia el aumento de remesas. Pero aleja el capital humano calificado. Bogotá

Rubiano-Aldana, D. & Beltrán-Jiménez, H. (2016). La educación en Colombia: dinámica del mercado y la globalización. Cooperativismo & Desarrollo, 24(109), xx-xx, doi: 10.16925/co.v24i109.1508 DOI: https://doi.org/10.16925/co.v24i109.1508

Rubiano-Aldana, F., & Beltrán-Jiménez, L. (2016). Educación global y local: Hacia un equilibrio necesario. Revista de Pedagogía Crítica, 18(4), 15-28.

Ruiz, N. (2019). La globalización como proceso sinérgico en la evolución del desarrollo humano y la educación. Universidad Nacional de Colombia.

Velasco Sánchez, M. (2024). Transformando la educación en Colombia: políticas de innovación con TIC en la era digital. Discimus. Revista Digital De Educación, 3(1), 121-150. DOI: https://doi.org/10.61447/20240601/art05

Published

2025-11-05

How to Cite

Elcy Yolanda Rodríguez Perdomo, & Laura Ruth Sterling Chávarro. (2025). IMPACT OF GLOBALIZATION ON EDUCATIONAL SYSTEMS: A CRITICAL PERSPECTIVE. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4518