LINKING THE DEVELOPMENT OF EMOTIONAL COMPETENCIES WITHIN THE FRAMEWORK OF EXPLAINING CURRENT EDUCATIONAL REALITIES

Authors

  • Federico Rincón González
  • Nelsy Barajas Martínez

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4531

Keywords:

Emotional competencies, emotional development, educational realities

Abstract

Current educational realities reveal a dynamic environment where emotions play a central role in learning and coexistence. Developing emotional competencies involves cultivating self-awareness, self-regulation, and empathy—essential tools for navigating uncertainty, curricular changes, and social challenges. Therefore, the central objective of this paper is to analyze the connection between the development of emotional competencies and the explanatory framework of current educational realities. To this end, a hermeneutic approach is taken to the interpretive discourse that emerges from a theoretical and documentary review. Within this framework, teachers must integrate strategies that enable students to recognize their own emotions and manage them in a healthy way, fostering a receptive and collaborative classroom climate. Contemporary education also demands emotional literacy to understand how emotions influence attention, memory, and decision-making in the face of assessment, academic pressure, and technological contexts.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Federico Rincón González

Doctorando en Education

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRGR)

Nelsy Barajas Martínez

Doctorando en Education

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRGR)

References

Aguilar, G. (2014). Desarrollo de habilidades sociales en niños y adolescentes. Programas para Padres, Docentes y Psicólogos. México: Trillas.

Bisquerra, R. (2007). Educación para la ciudadanía. El enfoque de la educación emocional. Barcelona: Wolters Kluwer Editorial.

Bisquerra, R. (2016). Orientación, tutoría y educación emocional. España: Síntesis.

Bisquerra, R. Pérez, J. y García, E. (2015). Inteligencia emocional y educación. España: Síntesis.

Bolaños, L. (2015). El estudio socio-histórico de las emociones y los sentimientos en las Ciencias Sociales del siglo XX. Artículo en línea. Disponible en: http://dx.doi.org/10.7440/res55.2016.12 DOI: https://doi.org/10.7440/res55.2016.12

Goleman, D. (2011). La Inteligencia Emocional. Por qué es más importante que el coeficiente intelectual. Buenos Aires: Ediciones Zeta.

Martos, M. (2015). Inteligencia emocional en niños: Inteligencia emocional en la base de la educación. Inteligencia emocional en niños Psicóloga. Portal educativo de Educapeques. Disponible en http://www.educapeques.com/escuela-de-padres/inteligencia-emocional-en-la-base-de-la-educacion.

Maya, A. y Pavajeau, N. (2003). Inteligencia Emocional y Educación. Una necesidad humana, curricular y práctica. Bogotá-Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Souza, L. (2011). Estudio de las emociones: una perspectiva transversal. Artículo en Línea. Revista Contribuciones a las Ciencias Sociales. Disponible en línea en: www.eumed.net/rev/cccss/16/.

Tantieri, L. (2010). Inteligencia emocional infantil y juvenil. España: Aguilar.

Vigotsky, L. (2004). Teoría de las Emociones. Un estudio histórico-psicológico. España: Akal Ediciones.

Vivas, M. y Gallego, D. (2008). La inteligencia emocional ¿Por qué y cómo desarrollarla? Venezuela: Consejo de Publicaciones ULA.

Published

2025-11-05

How to Cite

Federico Rincón González, & Nelsy Barajas Martínez. (2025). LINKING THE DEVELOPMENT OF EMOTIONAL COMPETENCIES WITHIN THE FRAMEWORK OF EXPLAINING CURRENT EDUCATIONAL REALITIES. LÍNEA IMAGINARIA, 2(22). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i22.4531