INCLUSIVE EDUCATION IN THE CONTEXT OF PRIMARY SCHOOL

Authors

  • Javier Ricardo Isidro
  • Laura Ferrer2

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3700

Keywords:

education, primary inclusion

Abstract

Inclusive education in the context of primary school is presented as a fundamental approach to ensuring that all students, regardless of their abilities, background, or specific needs, have access to quality education. This model seeks to create a school environment where diversity is valued and the active participation of all students is promoted. For this reason, the objective of this article is to analyze the development of inclusive education in the context of primary school. To achieve this goal, a qualitative methodology based on an essay-type text will be used. In this sense, it is crucial that educational institutions implement differentiated pedagogical strategies that respond to the diverse learning patterns and styles of students. This involves not only adapting the curriculum and teaching methods, but also providing adequate resources and ongoing training for teachers so they can effectively meet individual needs in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Javier Ricardo Isidro

Institución Educativa
Politécnico de Bucaramanga

Laura Ferrer2

Institución Educativa
Politécnico de Bucaramanga

References

Acosta, M. (2013). El aprendizaje visto como un proceso de interacción social. Revista Ciencias de la Educación. Año 6. vol. 1 n° 27. Venezuela: Universidad de Carabobo.

Bohórquez, G. y Lemus, C. (2016). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid, España: McGraw-Hill.

Carreño Blanco, T. (2016). La escuela diversa: Educación para todos. Madrid: UAB

Martí, C., Montero, J. y Sánchez, G. (2018). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: PPU.

Morales, O. (2018). Presentación de la sección temática: Prácticas inclusivas en el aula. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. (Vol. 5, N° 2, p.15-19).

Parra, A. (2011). Las Cinco Vocales de la Pedagogía. Venezuela-Maracaibo: Centro de Formación P. Joaquín

Ramírez, O. (2015). Educación Inclusiva y Personas con Discapacidad: Fortalezas y Debilidades de la Teleeducación: 123-135

Silva, B., y Loreto, A. (2004). Proceso de inclusión en instituciones educativas del municipio de Neiva. Tesis Doctoral. Universidad de Manizales: Colombia.

Sánchez, K. y Robles, L. (2013). Pedagogía de la diversidad. Desafío del mundo contemporáneo. Los profesores como intelectuales. Santiago de Chile: Lom Ediciones.

Published

2025-04-23

How to Cite

Javier Ricardo Isidro, & Laura Ferrer2. (2025). INCLUSIVE EDUCATION IN THE CONTEXT OF PRIMARY SCHOOL. LÍNEA IMAGINARIA, 1(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3700