INCLUSIVE EDUCATION IN THE CONTEXT OF PRIMARY SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3700Keywords:
education, primary inclusionAbstract
Inclusive education in the context of primary school is presented as a fundamental approach to ensuring that all students, regardless of their abilities, background, or specific needs, have access to quality education. This model seeks to create a school environment where diversity is valued and the active participation of all students is promoted. For this reason, the objective of this article is to analyze the development of inclusive education in the context of primary school. To achieve this goal, a qualitative methodology based on an essay-type text will be used. In this sense, it is crucial that educational institutions implement differentiated pedagogical strategies that respond to the diverse learning patterns and styles of students. This involves not only adapting the curriculum and teaching methods, but also providing adequate resources and ongoing training for teachers so they can effectively meet individual needs in the classroom.
Downloads
References
Acosta, M. (2013). El aprendizaje visto como un proceso de interacción social. Revista Ciencias de la Educación. Año 6. vol. 1 n° 27. Venezuela: Universidad de Carabobo.
Bohórquez, G. y Lemus, C. (2016). Métodos de Investigación en Psicopedagogía. Madrid, España: McGraw-Hill.
Carreño Blanco, T. (2016). La escuela diversa: Educación para todos. Madrid: UAB
Martí, C., Montero, J. y Sánchez, G. (2018). Formación del profesorado para el cambio educativo. Barcelona: PPU.
Morales, O. (2018). Presentación de la sección temática: Prácticas inclusivas en el aula. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. (Vol. 5, N° 2, p.15-19).
Parra, A. (2011). Las Cinco Vocales de la Pedagogía. Venezuela-Maracaibo: Centro de Formación P. Joaquín
Ramírez, O. (2015). Educación Inclusiva y Personas con Discapacidad: Fortalezas y Debilidades de la Teleeducación: 123-135
Silva, B., y Loreto, A. (2004). Proceso de inclusión en instituciones educativas del municipio de Neiva. Tesis Doctoral. Universidad de Manizales: Colombia.
Sánchez, K. y Robles, L. (2013). Pedagogía de la diversidad. Desafío del mundo contemporáneo. Los profesores como intelectuales. Santiago de Chile: Lom Ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.