TRAINING PRACTICES IN THE SOCIO-EMOTIONAL DEVELOPMENT OF BOYS AND GIRLS IN INITIAL EDUCATION IN THE CITY OF CÚCUTA: A PERSPECTIVE FROM THE VALUATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v1i20.3720Keywords:
Educational assessment, socio-emotional developmentAbstract
Assessment as a process is a fact that has motivated the constant and continuous review of a series of aspects that allow us to identify the emotional, social and cognitive development that children have from their first years of life. In this sense, this research wanted to understand the way in which assessment in training practices affects the socio-emotional development of children in initial education in the city of Cúcuta. Such reality is considered a situation that deserves to be reviewed since the emotional development of future generations depends on it. In view of the above, the research was framed within a qualitative approach. For this reason, the research took transition grade preschool teachers as informants; therefore, the interview technique was used to carry out the field phase of the research. In this way, a series of theoretical arguments were derived that will give rise to socio-emotional training from the contributions of the processes of assessment of children's abilities. Emphasizing the meanings that educational actors have about personal development as an issue that must be addressed from an early age so that they explain how reality is carried out in everyday spaces.
Downloads
References
Álvarez, J. (2001). Evaluar para conocer, examinar para excluir. Morata: Madrid. Álvarez, E. (2020). Educación Socioemocional. Controversias y Concurrencias Latinoamericanas, 11(20), 388-408. https://www.redalyc.org/journal/5886/ 588663787023/html/ Barraza Niebles, M. (2023). La Teoría de los Sistemas Ecológicos de Urie Bronfenbrenner como marco para comprender la deserción universitaria: una revisión sistemática de la literatura. Collectivus. Revista de Ciencias Sociales, 10(2), 1-24. https://doi.org/10.15648/Collectivus.vol10num2.2023.3823 Bisquerra Alzina, R. (2003). Educación emocional y competencias básicas para la vida. Revista de Investigación Educativa, 21(1), 7–43. Recuperado a partir de https://revistas.um.es/rie/article/view/99071 Cabanillas Tello, M. N., Rivadeneyra Perez, R., Palacios Alva, C. Y.., & Hernández Fernández, B. (2021). Habilidades Socioemocionales en las Instituciones Educativas. SciComm Report, 1(1), 1–17. https://doi.org/10.32457/scr.v1i1.60 García Cabrero, Benilde, Loredo Enríquez, Javier, & Carranza Peña, Guadalupe. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista electrónica de investigación educativa, 10(spe), 1-15. Recuperado en 12 de junio de 2024, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-40412008000300006&lng=es&tlng=es. García-Ruiz, M.E. y Lena-Acebo, F.J. (2019) “Movimiento FabLab: diseño de investigación mediante métodos mixtos”. OBETS. Revista de Ciencias Sociales, 14(2): 373-406. doi: 10.14198/OBETS2019.14.2.04 DOI: https://doi.org/10.14198/OBETS2019.14.2.04
Guevara, C. Y., Rugerio, J. P., Hermosillo, A. M. y Corona, L. A. (2020). Aprendizaje socioemocional en preescolar: fundamentos, revisión de investigaciones y propuestas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 22, e26, 1-14. https://doi.org/10.24320/redie.2020.22.e26.2897 ICBF. (2015). ESCALA DE VALORACIÓN CUALITATIVA DEL DESARROLLO INFANTIL - REVISADA. https://www.icbf.gov.co/sites/default/files/procesos/ manual_tecnico_escal_de_valoracion_cualitativa.pdf Jiban, C. (2013). EARLY CHILDHOOD ASSESSMENT: IMPLEMENTING EFFECTIVE PRACTICE. In EARLY CHILDHOOD ASSESSMENT: IMPLEMENTING EFFECTIVE PRACTICE (pp. 1-16). Northwest Education Association. https://info.nwea.org/rs/nwea/images/EarlyChildhoodAssessment-ImplementingEffectivePractice.pdf Kerlinger, F. (1979). Enfoque conceptual de la investigación del comportamiento. Distrito Federal, México: Nueva Editorial Interamericana. Ley 115 de 1994, por la cual se expide la ley general de educación. 8 de febrero de 1994. (Colombia). MEN. (2008, marzo). Usar la valoración en el aula para mejorar -. Ministerio de Educación Nacional. Retrieved March 5, 2024, from https://www.mineducacion.gov.co/1621/article-162385.html Meneses, J., & Rodríguez-Gómez, D. (2011). El cuestionario y la entrevista. https://femrecerca.cat/meneses/publication/cuestionario-entrevista/cuestionario-entrevista.pdf Moreno Olivos, Tiburcio. (2018). valoración del aprendizaje y para el aprendizaje. Reinventar la valoración en el aula. Torres, J. (2016). Tendencias pedagógicas en las prácticas de formación de licenciados en Educación Básica modalidad a distancia y virtual. Tunja, Editorial UPTC. Torrico Linares, E., Santín Vilariño, C., Andrés Villas, M., Menéndez Álvarez-Dardet, S., & LópezLópez, M. J. (2002). El modelo ecológico de Bronfrenbrenner como marco teórico de la Psicooncología. Anales de Psicología, 18(1), 45-59. https://www.redalyc.org/pdf/167/16718103.pdf De Zubiría Samper, J. (2006). Los modelos pedagógicos: hacia una pedagogía dialogante. Coop. Editorial Magisterio.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 LÍNEA IMAGINARIA

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Línea Imaginaria conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.