SCHOOL RETENTION: SOCIO-EDUCATIONAL POLICY STRATEGIES FOR DROPOUT MITIGATION

Authors

  • Kelsy Rizo Mendoza
  • Carlos Alberto Castro Cantillo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3884

Keywords:

School dropout, Strategies for socio-educational policy, School retention

Abstract

The general objective of the research presented here is to explore the positions that, in order of Colombian educational policies, are being carried out and implemented, as strategic actions of school retention, to tackle the phenomenon of school dropout, in the strengthening and permanence of the student in the educational system, in an active and participatory manner. For this purpose, a documentary review type research will be applied, exploratory, descriptive, descriptive, explanatory of various articles of law, academic and scientific articles, dealing with the subject, under the dialectic scheme, seeking to spin from the interpretive method, such analysis, for the insight of the current reality of this situation that affects the entire student population educational community, seeking to provide a broad and prospective vision of the current Colombian National scheme, in its school interventionist form.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguirre, M.L. (2015). La deserción de estudiantes del núcleo universitario del litoral y los factores vocacionales. Editorial Equinoccio.

Banco Mundial. (2020). Informe sobre la educación en Latinoamérica.

Barrera-Osorio, F., Galindo-Guerrero, C., & Maldonado, D. (2022). The impact of COVID-19 on higher education enrollment in Colombia. International Journal of Educational Development.

Castaño, E., Gallón, S., Gómez, K., & Vásquez, J. (2008). Análisis de los factores asociados a la deserción estudiantil en la Educación Superior: un estudio de caso. Revista de Educación, 345, 255-280.

Castillo, V. (2013). La deserción escolar en la educación media superior. Universidad Autónoma del Estado de México.

Cárdenas, J. y Rojas, A. (2021). Factores que influyen en la deserción escolar en Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Educación.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL. Panorama Social de América Latina (2001-2002). Elevadas tasas de deserción escolar en América Latina. Recuperado de: http://www.eclac.cl/cgiin/getProd.asp?xml=/ prensa/noticias/comunicados/0/11260/P11260.xml&xsl=/prensa/tpl/p6f.xsl&base=/deype/tpl/top-bottom.xslt

Constitución Política de Colombia 1991

Delgado, M. (2010). Organización de centros educativos: modelos emergentes. Editorial La Muralla.

Díaz, C. J. (2008). Modelo conceptual para la deserción estudiantil universitaria chilena. Estudios Pedagógicos, 34(2), 65-86. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-07052008000200004

Echeverri, S. (2012). Objetivos de la Institución Educativa del Nivel Superior. Directora de Desarrollo Humano de la Universidad de EAFIT.

Espíndola, E., & León, A. (2013). La deserción escolar en América Latina: Un tema prioritario para la agenda regional. Revista Iberoamericana de Educación.

Fishbein, M. & Ajzen, I. (1975). Belief, attitude, intention and behavior: An introduction to theory and research. MA: Addison-Wesley Reading

Gaviria, A. et al. (2010). Hacia una Didáctica de la Educación Superior. Ediciones CEPEDID.

Giovagnoli, P. I. (2002). Determinantes de la deserción y graduación universitaria: una aplicación utilizando modelos de duración. Documento de Trabajo, Universidad Nacional de La Plata.

Guevara, M.L. (2005). Familia y educación: manual de autogestión educativa. Fundación Educación y Desarrollo.

Himmel, E. (2002). Modelos de análisis de la deserción estudiantil en la educación superior. Calidad en la Educación, 17, 91-108. DOI: https://doi.org/10.31619/caledu.n17.409

Jiménez, J. y Ariza, C. (2021). Aportes para la comprensión del fenómeno de la deserción escolar en el sistema de educación pública colombiano / Magnolia Rivera Cumbe, Sandra Milena Serrano Serrano, María Natalia Sepúlveda Motezuma...[y otros 3.] ; Bogotá: Corporación Universitaria Minuto de Dios. UNIMINUTO, 2021.

Ministerio de Educación Nacional. (2012). Sistema de Información para el monitoreo, prevención y análisis de la deserción escolar en educación Preescolar, Básica y Media, Bogotá: Colombia Digital.

Ministerio de Educación Nacional. (2020). Estadísticas de educación superior.

Ministerio de Educación Nacional. (2021). Programas y estrategias. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Programas-y-estrategias/

MEN. (2022). Informe sobre la deserción escolar en Colombia. Ministerio de Educación Nacional.

Ministerio de Educación Nacional (2022). Deserción escolar en Colombia: análisis, determinantes y política de acogida. Bienestar y permanencia. Nota técnica. Bogotá D.C., julio de 2022 p. 53 58

Ministerio de Educación Nacional (MEN) (2023). Ante el aumento de la deserción escolar en los últimos años en Colombia, el Ministerio de Educación ha implementado estrategias para prevenir que los estudiantes abandonen las aulas.

Ministerio de Educación Nacional (MEN). (2024). Secretaría de Educación del Cesar, entre las mejores del país. Valledupar, 12 de abril de 2024.

Morrow, G. (1986). Standardizing practice in the analysis of school dropouts. Teacher College Record, 87 (3), 342-354. DOI: https://doi.org/10.1177/016146818608700306

Muñoz, C. (2013). Deserción escolar, un concepto que no concluye: casos de no conclusión satisfactoria del ciclo escolar en la institución educativa de Santa Librada. Recuperado de. http://bibliotecadigital.univalle.edu.co/ bitstream/10893/6446/1/0461928-p.pdf

Ley General de Educación, Ley 115 (1994),

Ley 1098 de 2006, Código de la Infancia y la Adolescencia

Observatorio de la Universidad Colombiana (2021) Deserción escolar. https://www.universidad.edu.co

Parámo, G. J., & Correa, C. A. (1999). Deserción estudiantil universitaria. Conceptualización. Revista Universidad EAFIT, 114, 65-78.

Pérez, L. M., & Rodríguez, J. C. (2015). Factores que inciden en la deserción escolar en el nivel medio superior en la ciudad de Bucaramanga. Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(2), 338-355.

Pinto, M., Durán, D., Pérez, R., Reverón, C. & Rodríguez, A. (2007). Cuestión de supervivencia. Graduación, deserción y rezago en la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá: Unibiblos.

Reyes, L. (2007). La teoría de la acción razonada: implicaciones para el estudio de las actitudes. Universidad Pedagógica de Durango. Recuperado de: http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1320437914_40.pdf

Román, M. (2013). Factores asociados al abandono y la deserción escolar en América Latina: una mirada en conjunto. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 11(2), 33-59. DOI: https://doi.org/10.15366/reice2013.11.2.002

Rumberger, R. (2011). Dropping Out: Why Students Drop Out of High School and What Can Be Done About It. Harvard University Press. DOI: https://doi.org/10.4159/harvard.9780674063167

Sánchez, A., Posada, R., & Zapata, L. (2017). Deserción escolar en las instituciones educativas rurales de Antioquia. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 52, 104-119.

Sánchez, M. F., & Otero, A. (2021). Impacto de la pandemia por COVID-19 en la deserción escolar de estudiantes con necesidades especiales en Colombia. Revista Colombiana de Educación, 82, 1-25.

Sánchez, S. (2024). Estrategias metodológicas en retención de estudiantes: una alternativa para elevar la calidad educativa disminuyendo la deserción escolar. Tesis Doctoral. México 2024.

Swail, M., Redd, K. & Perna, L. (2003). Retaining minority students in higher education: A framework for success. ASHE-ERIC Higher Education Report, 2 (30). Jossey-Bass Higher and Adult Education Series (ERIC Document Reproduction Service N° ED483024).

Tinto, V. (1989). Definir la deserción: una cuestión de perspectiva. Revista de Educación Superior, 71, 33-51.

UNESCO. (2019). Informe sobre la educación en América Latina. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura.

UNESCO. (2019). Global Education Monitoring Report.

Published

2025-06-01

How to Cite

Kelsy Rizo Mendoza, & Carlos Alberto Castro Cantillo. (2025). SCHOOL RETENTION: SOCIO-EDUCATIONAL POLICY STRATEGIES FOR DROPOUT MITIGATION. DIALÉCTICA, 1(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i25.3884

Issue

Section

Revisión Bibliográfica