PROMOTION OF VALUES TO STRENGTHEN SCHOOL COEXISTENCE AT THE MANUEL FERNANDEZ DE NOVOA SCHOOL
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4374Keywords:
values, school coexistence and education in valuesAbstract
One of the main objectives of any educational system is the formation of values. In this context, pedagogy functions as a tool that allows educators to instill the appreciation of vital reality through various strategies and methods that provide coherence and cohesion to the thought and action of students. In this sense, the article explores the promotion of values as a key element to strengthen school coexistence, especially in Colombian educational contexts. It points out that violence and the lack of norms negatively affect academic activities, underlining the need to implement educational policies and pedagogical programs to address these problems. Regarding the methodology used, it was based on the systematic review of the literature (RSL). This approach was used to evaluate, classify and synthesize all existing studies on the promotion of values in school coexistence. Therefore, it emphasizes the importance of values in education to form active and responsible citizens, contributing to a more just and equitable society. In addition, it highlights the relevance of promoting a culture of values in the school City of Cúcuta to value dialogue and mutual understanding, enriching the educational process and preparing students for a democratic society.
Downloads
References
Bonilla, L. (2004). La educación en tiempos de Revolución. Ediciones Gato Negro. Caracas Venezuela.
Chávez, C. (2018). Enfoques analíticos y programas educativos para gestionar la convivencia escolar en México. Revista posgrado y sociedad, 16(2), 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6807836
Diaz, C. (2000). Educar en valores. Editoriales trillas. México
García, V. y Medina, R. (2008). Organización y gobiernos y centros educativos. Editorial quinto centenario. Segunda edición Bogotá.
González, A. (2006). El enfoque centrado en la persona, aplicado a la educación. Editoriales trillas. México
Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa (vol. 1) Taurus. Madrid
Jiménez, V. (2006). Cómo internalizar los valores en la sociedad. Editorial cristal
Laboratorio de economía de la educación. (2023). Los estudiantes en Colombia son víctimas de bullying. https://lee.javeriana.edu.co/w/noticias-bullying?redirect=%2Fnoticias#:~:text=Noticias%20%2D%20Bullying%20%2D%20LEE%20*%20Seg%C3%BAn,de%20casos%20de%20acoso%20escolar%20en%20Colombia.
Latapí, P. (2009). Finale Prestissimo. Pensamientos, vivencias y testimonio. Fondo de cultura económica. México
Merma, G., Peiró, G. y Gavilán, D. (2013). Perspectivas sobre educación en valores en tiempos de crisis. Barataria. Revista Castellano-Manchega de ciencias sociales, (15), 151-160
Ministerio de Educación Nacional. (2013). Guías pedagógicas para la convivencia escolar. Ley 1620 de 2013 - Decreto 1965 de 2013. https://contenidos.mineducacion.gov.co/ntg/men/pdf/Guia%20No.%2049.pdf
Mockus, A. (2002). Cultura ciudadana: programa contra la violencia en Santa Fe de Bogotá. Informe de trabajo. Banco interamericano de desarrollo. Bogotá. idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=353306
Page. M. (2021). Declaración prisma 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016
Pérez, A. (2003). La educación en valores: el arte de educar en positivo. Caracas Venezuela.
Reyes, G., Guevara, J. y Bone, N. (2017). Formación en valores en futuros docentes ecuatorianos. Medisan 21(4), 468-474
Sistema de información unificado de convivencia escolar (2024). Informe semestral. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-404764_recurso_14.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.