PROMOTION OF VALUES TO STRENGTHEN SCHOOL COEXISTENCE AT THE MANUEL FERNANDEZ DE NOVOA SCHOOL

Authors

  • Jeisson Javier Bastos Camargo
  • Diana Carolina Guarín Lizarazo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4374

Keywords:

values, school coexistence and education in values

Abstract

One of the main objectives of any educational system is the formation of values. In this context, pedagogy functions as a tool that allows educators to instill the appreciation of vital reality through various strategies and methods that provide coherence and cohesion to the thought and action of students. In this sense, the article explores the promotion of values ​​as a key element to strengthen school coexistence, especially in Colombian educational contexts. It points out that violence and the lack of norms negatively affect academic activities, underlining the need to implement educational policies and pedagogical programs to address these problems. Regarding the methodology used, it was based on the systematic review of the literature (RSL). This approach was used to evaluate, classify and synthesize all existing studies on the promotion of values ​​in school coexistence. Therefore, it emphasizes the importance of values ​​in education to form active and responsible citizens, contributing to a more just and equitable society. In addition, it highlights the relevance of promoting a culture of values ​​in the school City of Cúcuta to value dialogue and mutual understanding, enriching the educational process and preparing students for a democratic society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeisson Javier Bastos Camargo

Institución Educativa

Colegio Buenos Aires,

Norte de Santander

Colombia

Diana Carolina Guarín Lizarazo

Institución Educativa

Colegio Manuel Fernández de Novoa

Norte de Santander

Colombia

References

Bonilla, L. (2004). La educación en tiempos de Revolución. Ediciones Gato Negro. Caracas Venezuela.

Chávez, C. (2018). Enfoques analíticos y programas educativos para gestionar la convivencia escolar en México. Revista posgrado y sociedad, 16(2), 1-18. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6807836

Diaz, C. (2000). Educar en valores. Editoriales trillas. México

García, V. y Medina, R. (2008). Organización y gobiernos y centros educativos. Editorial quinto centenario. Segunda edición Bogotá.

González, A. (2006). El enfoque centrado en la persona, aplicado a la educación. Editoriales trillas. México

Habermas, J. (1987). Teoría de la acción comunicativa (vol. 1) Taurus. Madrid

Jiménez, V. (2006). Cómo internalizar los valores en la sociedad. Editorial cristal

Laboratorio de economía de la educación. (2023). Los estudiantes en Colombia son víctimas de bullying. https://lee.javeriana.edu.co/w/noticias-bullying?redirect=%2Fnoticias#:~:text=Noticias%20%2D%20Bullying%20%2D%20LEE%20*%20Seg%C3%BAn,de%20casos%20de%20acoso%20escolar%20en%20Colombia.

Latapí, P. (2009). Finale Prestissimo. Pensamientos, vivencias y testimonio. Fondo de cultura económica. México

Merma, G., Peiró, G. y Gavilán, D. (2013). Perspectivas sobre educación en valores en tiempos de crisis. Barataria. Revista Castellano-Manchega de ciencias sociales, (15), 151-160

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Guías pedagógicas para la convivencia escolar. Ley 1620 de 2013 - Decreto 1965 de 2013. https://contenidos.mineducacion.gov.co/ntg/men/pdf/Guia%20No.%2049.pdf

Mockus, A. (2002). Cultura ciudadana: programa contra la violencia en Santa Fe de Bogotá. Informe de trabajo. Banco interamericano de desarrollo. Bogotá. idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=353306

Page. M. (2021). Declaración prisma 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas. https://doi.org/10.1016/j.recesp.2021.06.016

Pérez, A. (2003). La educación en valores: el arte de educar en positivo. Caracas Venezuela.

Reyes, G., Guevara, J. y Bone, N. (2017). Formación en valores en futuros docentes ecuatorianos. Medisan 21(4), 468-474

Sistema de información unificado de convivencia escolar (2024). Informe semestral. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-404764_recurso_14.pdf

Published

2025-10-01

How to Cite

Jeisson Javier Bastos Camargo, & Diana Carolina Guarín Lizarazo. (2025). PROMOTION OF VALUES TO STRENGTHEN SCHOOL COEXISTENCE AT THE MANUEL FERNANDEZ DE NOVOA SCHOOL. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4374

Issue

Section

Revisión Bibliográfica