DIGITAL PEDAGOGICAL COMPETENCIES: AN APPROACH TO NEW TEACHING MODELS IN COLOMBIAN SECONDARY SCHOOL EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4392Keywords:
pedagogical competencies, digital competencies, teaching models, and basic secondary educationAbstract
The education is constantly evolving, and therefore it is essential to consider the advances, changes, and transformations brought about by technology in this field that have permeated the diverse systems embedded in educational processes. In these terms, it is worth highlighting, for example, virtual education, augmented reality, and artificial intelligence, which have gained considerable space within the pedagogical realm. All of these represent a set of academic opportunities that require sufficient reflection on the impact of digital pedagogical competencies and the implementation of new teaching models in Colombian basic secondary education. Thus, this scientific essay is based on a documentary review of existing theoretical positions, which generally presents diverse knowledge, strategies, and instructional resources focused on digital pedagogical competencies and new teaching models. These allow us to conclude that, based on current trends and innovations in education, actions have been consolidated to guarantee quality basic education focused on the successful development of students.
Downloads
References
Allca, Fernando. (2024). Competencias Digitales y Desempeño en Docentes de Educación Secundaria, Ventanilla-2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 10401-10420. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12196 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12196
Cabero, Julio. (2020). Tecnología y enseñanza: Retos y nuevas tecnologías y metodologías. Revista Digital CITAS, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.15332/24224529.6356 DOI: https://doi.org/10.15332/24224529.6356
Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1620. Sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=52287
Cuervo, William y Ballesteros, Javier. (2015). Políticas sobre aprendizaje móvil y estándares de usabilidad para el desarrollo de aplicaciones educativas móviles. Revista Científica, 21(1), 39-52. Dialnet-PoliticasSobreAprendizajeMovilYEstandaresDeUsabili-8917539.pdf DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.21.a4
Fernández, Alejandra. (2019). Tecnología Educativa en la Era Digital. Claves para la enseñanza. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo
Freites, Yajaira. (2012). Evolución tecnológica en Venezuela. Evolucionando la tecnología. https://evolucionandolatecnologia.wordpress.com/evolucion-tecnologica-en-venezuela/
Hernández, Elena. (2024). Análisis de recursos educativos digitales abiertos en las Ciencias Naturales en instituciones rurales con Educación Secundaria de Boyacá, Colombia. MLS Educational Research (MLSER). 8(1), 40-55. https://www.mlsjournals.com/Educational-Research-Journal/article/view/1926 DOI: https://doi.org/10.29314/mlser.v8i1.1926
Jiménez-Condori, Yeny. (2024). Alfabetización digital y el desarrollo de competencias digitales en docentes rurales de educación secundaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 236-250. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1319 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.719
Marqués, Pere. (2012). ¿Por qué las TIC en Educación? ¿Qué debería hacer la Administración Educativa? Chispas TIC y Educación, Blog Pere Marqués. https://peremarques.blogspot.com/2012/10/por-que-las-tic-en-educacion-que.html
Mercado, William, Calle, Gerzon, Barrera, Juancri y Mosquera, Carlos. (2024). Acciones innovadoras mediadas por tecnologías digitales en educación secundaria: un análisis en función del sexo y la edad del profesorado. Revista Educación. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/58597 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58597
Ordoñez, Rafael. (2024). Prácticas pedagógicas en la formación por competencias en el área de ciencias naturales y educación ambiental en la educación básica secundaria y media. Dialéctica, 2(22), 650-668. https://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/2657 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i22.2657
Quijano, Johan. (2024). Desarrollo de un modelo de evaluación para medir el impacto de las herramientas generativas de texto basadas en inteligencia artificial en la educación superior [Tesis de Maestría]. Universidad EAN, Facultad de Ingeniería, Bogotá: Colombia. https://repository.universidadean.edu.co/items/cb5251a0-31b6-4018-bccb-16114493db48
Sarell, Juan, (2022). Acercamiento a la historia de la evolución de la tecnología educativa en Venezuela. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 8(16), 75–98. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/24312 DOI: https://doi.org/10.55560/ARETE.2022.16.8.4
Vera, Fredy, San Andrés, Esthela y Pazmiño, Marcos. (2021). La tecnología y su rol en el logro de los fines educativos de la básica superior. Polo del Conocimiento: Revista Científico – Profesional, 6(3), 1097-1115. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7926930.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.