DIGITAL PEDAGOGICAL COMPETENCIES: AN APPROACH TO NEW TEACHING MODELS IN COLOMBIAN SECONDARY SCHOOL EDUCATION

Authors

  • José Humberto Garrido Hernández
  • Leydi Patricia Robles Salas

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4392

Keywords:

pedagogical competencies, digital competencies, teaching models, and basic secondary education

Abstract

The education is constantly evolving, and therefore it is essential to consider the advances, changes, and transformations brought about by technology in this field that have permeated the diverse systems embedded in educational processes. In these terms, it is worth highlighting, for example, virtual education, augmented reality, and artificial intelligence, which have gained considerable space within the pedagogical realm. All of these represent a set of academic opportunities that require sufficient reflection on the impact of digital pedagogical competencies and the implementation of new teaching models in Colombian basic secondary education. Thus, this scientific essay is based on a documentary review of existing theoretical positions, which generally presents diverse knowledge, strategies, and instructional resources focused on digital pedagogical competencies and new teaching models. These allow us to conclude that, based on current trends and innovations in education, actions have been consolidated to guarantee quality basic education focused on the successful development of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Humberto Garrido Hernández

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRG)

Venezuela

Leydi Patricia Robles Salas

Doctorando en Educación

Instituto Pedagógico Rural

“Gervasio Rubio” (IPRG)

Venezuela

References

Allca, Fernando. (2024). Competencias Digitales y Desempeño en Docentes de Educación Secundaria, Ventanilla-2021. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 8(3), 10401-10420. https://ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/12196 DOI: https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v8i3.12196

Cabero, Julio. (2020). Tecnología y enseñanza: Retos y nuevas tecnologías y metodologías. Revista Digital CITAS, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.15332/24224529.6356 DOI: https://doi.org/10.15332/24224529.6356

Congreso de la República de Colombia. (2013). Ley 1620. Sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. https://www.funcionpublica.gov.co/eva/gestornormativo/norma.php?i=52287

Cuervo, William y Ballesteros, Javier. (2015). Políticas sobre aprendizaje móvil y estándares de usabilidad para el desarrollo de aplicaciones educativas móviles. Revista Científica, 21(1), 39-52. Dialnet-PoliticasSobreAprendizajeMovilYEstandaresDeUsabili-8917539.pdf DOI: https://doi.org/10.14483/udistrital.jour.RC.2015.21.a4

Fernández, Alejandra. (2019). Tecnología Educativa en la Era Digital. Claves para la enseñanza. Caracas: Editorial Laboratorio Educativo

Freites, Yajaira. (2012). Evolución tecnológica en Venezuela. Evolucionando la tecnología. https://evolucionandolatecnologia.wordpress.com/evolucion-tecnologica-en-venezuela/

Hernández, Elena. (2024). Análisis de recursos educativos digitales abiertos en las Ciencias Naturales en instituciones rurales con Educación Secundaria de Boyacá, Colombia. MLS Educational Research (MLSER). 8(1), 40-55. https://www.mlsjournals.com/Educational-Research-Journal/article/view/1926 DOI: https://doi.org/10.29314/mlser.v8i1.1926

Jiménez-Condori, Yeny. (2024). Alfabetización digital y el desarrollo de competencias digitales en docentes rurales de educación secundaria. Horizontes Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 8(32), 236-250. https://revistahorizontes.org/index.php/revistahorizontes/article/view/1319 DOI: https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v8i32.719

Marqués, Pere. (2012). ¿Por qué las TIC en Educación? ¿Qué debería hacer la Administración Educativa? Chispas TIC y Educación, Blog Pere Marqués. https://peremarques.blogspot.com/2012/10/por-que-las-tic-en-educacion-que.html

Mercado, William, Calle, Gerzon, Barrera, Juancri y Mosquera, Carlos. (2024). Acciones innovadoras mediadas por tecnologías digitales en educación secundaria: un análisis en función del sexo y la edad del profesorado. Revista Educación. https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/58597 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v48i2.58597

Ordoñez, Rafael. (2024). Prácticas pedagógicas en la formación por competencias en el área de ciencias naturales y educación ambiental en la educación básica secundaria y media. Dialéctica, 2(22), 650-668. https://www.revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/2657 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i22.2657

Quijano, Johan. (2024). Desarrollo de un modelo de evaluación para medir el impacto de las herramientas generativas de texto basadas en inteligencia artificial en la educación superior [Tesis de Maestría]. Universidad EAN, Facultad de Ingeniería, Bogotá: Colombia. https://repository.universidadean.edu.co/items/cb5251a0-31b6-4018-bccb-16114493db48

Sarell, Juan, (2022). Acercamiento a la historia de la evolución de la tecnología educativa en Venezuela. Areté, Revista Digital del Doctorado en Educación, 8(16), 75–98. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_arete/article/view/24312 DOI: https://doi.org/10.55560/ARETE.2022.16.8.4

Vera, Fredy, San Andrés, Esthela y Pazmiño, Marcos. (2021). La tecnología y su rol en el logro de los fines educativos de la básica superior. Polo del Conocimiento: Revista Científico – Profesional, 6(3), 1097-1115. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7926930.pdf

Published

2025-10-01

How to Cite

José Humberto Garrido Hernández, & Leydi Patricia Robles Salas. (2025). DIGITAL PEDAGOGICAL COMPETENCIES: AN APPROACH TO NEW TEACHING MODELS IN COLOMBIAN SECONDARY SCHOOL EDUCATION. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4392