PEDAGOGICAL REFLECTIONS ON MATHEMATICS EDUCATION DURING EARLY CHILDHOOD: USE OF TECHNOLOGY MEDIATED RESOURCES TO STRENGTHEN LOGICAL THINKING

Authors

  • Consuelo Girón Diaz

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4396

Keywords:

Early childhood education, Mathematics education, Technological Resources

Abstract

This essay aims to develop pedagogical reflections focused on mathematics education during early childhood, with an emphasis on the use of technology-mediated resources to stimulate logical thinking in students. From a qualitative approach and a documentary design, theoretical contributions and previous experiences are analyzed to show how the pedagogical use of these resources, aligned with active and playful methodologies, can strengthen fundamental logical-mathematical skills appropriate for this educational stage. The analysis highlights the importance of using playful, dynamic, and contextually relevant pedagogical strategies for children, in which the intentional use of digital resources signficantly contributes to logical-mathematical development. These skills include classification, seriation, pattern recognition, couting, and problem-solving, all of which form the foundation of logical thinking at this stage of education. It is proposed that the implementation of technologies should be guided by coherent pedagogical planning, capable of sparking children's interest and promoting active exploration of mathematical concepts. Additionally, it is acknowledged that the impact of digital resources largely depends on the teacher’s level of training, digital competence, and didactic judgment, as well as alignment with learning objectives. The essay concludes that these resources should be seen as a complement to traditional strategies, integrated into active and collaborative methodologies, where play-based activities maintain their role as the natural path to learning. Finally, it emphasizes the importance of harmonizing the use of technology with the students’ holistic development, considering both cognitive and socio-emotional aspects.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Consuelo Girón Diaz

Institución Educativa Nuestra Señora de la Candelaria

Colombia.

References

Acuña, L. y Pinilla, M (2024). Recurso Educativo digital para el fortalecimiento del aprendizaje del valor posicional numérico en grado primero. Dialéctica: Revista de Investigación Educativa, 2(24), 1329-1335. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/3482/3904. DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3482

Barrera, S., Martínez, J., y Rodríguez, P. (2023). Recursos Educativos digitales mediados por la gamificación para mejorar el aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de primaria del Centro Educativo Gimnasio Pedagógico Marianito - Boyacá, Colombia. Revista Dialogus, 6(11), 69-87. https://repositorio.ciedupanama.org/bitstream/handle/123456789/472/4.%2bRECURSOS%2bEDUCATIVOS%2bDIGITALES%2bMEDIADOS%2bPOR%2bLA%2bGAMIFICACIO%cc%81N.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i11.831

Colcha Alba, E. M. (2023). Incidencia de la estimulación temprana en el desarrollo del pensamiento lógico matemático de los infantes de educación inicial. Tesis de licenciatura, Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/25320/1/UPS-CT010644.pdf.

Collantes, J., Arévalo, L., y Rodríguez, A (2024). Estrategia Didáctica para la Enseñanza de Matemáticas en Educación Inicial II: Integración de Wordwall. Journal Scientific MQRInvestigar, 8(3), 5340-5362. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1761/5484 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.5340-5362

Collantes, M. y Aroca, A. (2024). Aprendizaje lúdico en la era digital apoyado por las TIC en niños de 4 a 5 años. Journal Scientific, 8(2), 613-617 https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1256/4509 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.596-620

.

Franco, S. (2021). Uso de las TIC en el hogar durante la primera infancia. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 22-35. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/257663 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2067

Giraldo, D. (2022). Retos y estrategias pedagógicas en la enseñanza escolar con medios digitales. Praxis & Saber, 13(33), e12466. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/12466 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.12466

López J., Gutiérrez, L., y Pérez, M. (2021) Los recursos educativos digitales en la atención a la diversidad en Educación Infantil. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 99-109. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/216603 DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12256

Martínez, J. (2024). Uso de la Tecnología Digital en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Matemáticas: Una Perspectiva de la Práctica en el Aula. Revista Docentes 2.0, 17(2), 27–33. https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.519 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.519

Monroy, J. (2024). El uso de las nuevas tecnologías en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Tecnología, Ciencia y Educación, 28,115-140.https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/18987/22071 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2024.18987

Morejón, J., Torres, L., y González, R (2023). Uso de las TIC en la educación de la Primera Infancia desde una perspectiva CTS. Conrado, 19(94),78-84. Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500078.

Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books. Libro. https://creativetech.mat.ucsb.edu/readings/Papert%20-%20Mindstorms_foreword_ch6.pdf

Rivas, R. y Párraga J. (2022). Estrategia didáctica con el uso de Recursos Educativos Digitales para la enseñanza-aprendizaje de las operaciones matemáticas básicas en el subnivel elemental. Revista Multidisciplinaria,6(4).860-865 https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/147. DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.6.4.2022.863-875

Rojas, F. (2023). Proyecto STEAM que permite integrar recursos educativos digitales con matemáticas dirigido a los estudiantes del grado cuarto del Colegio María Cano I.E.D. Tesis de maestría, Universidad Sergio Arboleda. Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda. https://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/2185

Salamanca, D., y López, A. (2021). Las TIC en la práctica pedagógica como estrategia de fortalecimiento, motivación y desarrollo del pensamiento lógico matemático en los niños de grado segundo del colegio Sierra Morena IED. Trabajo de grado, Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/52346604-1912-41f5-958f-45ca48ee6ead/content

Published

2025-10-01

How to Cite

Consuelo Girón Diaz. (2025). PEDAGOGICAL REFLECTIONS ON MATHEMATICS EDUCATION DURING EARLY CHILDHOOD: USE OF TECHNOLOGY MEDIATED RESOURCES TO STRENGTHEN LOGICAL THINKING. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4396