PEDAGOGICAL REFLECTIONS ON MATHEMATICS EDUCATION DURING EARLY CHILDHOOD: USE OF TECHNOLOGY MEDIATED RESOURCES TO STRENGTHEN LOGICAL THINKING
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4396Keywords:
Early childhood education, Mathematics education, Technological ResourcesAbstract
This essay aims to develop pedagogical reflections focused on mathematics education during early childhood, with an emphasis on the use of technology-mediated resources to stimulate logical thinking in students. From a qualitative approach and a documentary design, theoretical contributions and previous experiences are analyzed to show how the pedagogical use of these resources, aligned with active and playful methodologies, can strengthen fundamental logical-mathematical skills appropriate for this educational stage. The analysis highlights the importance of using playful, dynamic, and contextually relevant pedagogical strategies for children, in which the intentional use of digital resources signficantly contributes to logical-mathematical development. These skills include classification, seriation, pattern recognition, couting, and problem-solving, all of which form the foundation of logical thinking at this stage of education. It is proposed that the implementation of technologies should be guided by coherent pedagogical planning, capable of sparking children's interest and promoting active exploration of mathematical concepts. Additionally, it is acknowledged that the impact of digital resources largely depends on the teacher’s level of training, digital competence, and didactic judgment, as well as alignment with learning objectives. The essay concludes that these resources should be seen as a complement to traditional strategies, integrated into active and collaborative methodologies, where play-based activities maintain their role as the natural path to learning. Finally, it emphasizes the importance of harmonizing the use of technology with the students’ holistic development, considering both cognitive and socio-emotional aspects.
Downloads
References
Acuña, L. y Pinilla, M (2024). Recurso Educativo digital para el fortalecimiento del aprendizaje del valor posicional numérico en grado primero. Dialéctica: Revista de Investigación Educativa, 2(24), 1329-1335. https://revistas.upel.edu.ve/index.php/dialectica/article/view/3482/3904. DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i24.3482
Barrera, S., Martínez, J., y Rodríguez, P. (2023). Recursos Educativos digitales mediados por la gamificación para mejorar el aprendizaje de las matemáticas en estudiantes de primaria del Centro Educativo Gimnasio Pedagógico Marianito - Boyacá, Colombia. Revista Dialogus, 6(11), 69-87. https://repositorio.ciedupanama.org/bitstream/handle/123456789/472/4.%2bRECURSOS%2bEDUCATIVOS%2bDIGITALES%2bMEDIADOS%2bPOR%2bLA%2bGAMIFICACIO%cc%81N.pdf?sequence=1&isAllowed=y DOI: https://doi.org/10.37594/dialogus.v1i11.831
Colcha Alba, E. M. (2023). Incidencia de la estimulación temprana en el desarrollo del pensamiento lógico matemático de los infantes de educación inicial. Tesis de licenciatura, Universidad Politécnica Salesiana. https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/25320/1/UPS-CT010644.pdf.
Collantes, J., Arévalo, L., y Rodríguez, A (2024). Estrategia Didáctica para la Enseñanza de Matemáticas en Educación Inicial II: Integración de Wordwall. Journal Scientific MQRInvestigar, 8(3), 5340-5362. https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1761/5484 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.3.2024.5340-5362
Collantes, M. y Aroca, A. (2024). Aprendizaje lúdico en la era digital apoyado por las TIC en niños de 4 a 5 años. Journal Scientific, 8(2), 613-617 https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/1256/4509 DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.596-620
.
Franco, S. (2021). Uso de las TIC en el hogar durante la primera infancia. Edutec. Revista Electrónica De Tecnología Educativa, (76), 22-35. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/257663 DOI: https://doi.org/10.21556/edutec.2021.76.2067
Giraldo, D. (2022). Retos y estrategias pedagógicas en la enseñanza escolar con medios digitales. Praxis & Saber, 13(33), e12466. https://revistas.uptc.edu.co/index.php/praxis_saber/article/view/12466 DOI: https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.12466
López J., Gutiérrez, L., y Pérez, M. (2021) Los recursos educativos digitales en la atención a la diversidad en Educación Infantil. Innoeduca. International Journal of Technology and Educational Innovation, 7(2), 99-109. https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/216603 DOI: https://doi.org/10.24310/innoeduca.2021.v7i2.12256
Martínez, J. (2024). Uso de la Tecnología Digital en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Matemáticas: Una Perspectiva de la Práctica en el Aula. Revista Docentes 2.0, 17(2), 27–33. https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.519 DOI: https://doi.org/10.37843/rted.v17i2.519
Monroy, J. (2024). El uso de las nuevas tecnologías en la enseñanza de las matemáticas: una revisión sistemática. Tecnología, Ciencia y Educación, 28,115-140.https://www.tecnologia-ciencia-educacion.com/index.php/TCE/article/view/18987/22071 DOI: https://doi.org/10.51302/tce.2024.18987
Morejón, J., Torres, L., y González, R (2023). Uso de las TIC en la educación de la Primera Infancia desde una perspectiva CTS. Conrado, 19(94),78-84. Universidad de Cienfuegos “Carlos Rafael Rodríguez”. http://www.scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442023000500078.
Papert, S. (1980). Mindstorms: Children, Computers, and Powerful Ideas. Basic Books. Libro. https://creativetech.mat.ucsb.edu/readings/Papert%20-%20Mindstorms_foreword_ch6.pdf
Rivas, R. y Párraga J. (2022). Estrategia didáctica con el uso de Recursos Educativos Digitales para la enseñanza-aprendizaje de las operaciones matemáticas básicas en el subnivel elemental. Revista Multidisciplinaria,6(4).860-865 https://www.investigarmqr.com/ojs/index.php/mqr/article/view/147. DOI: https://doi.org/10.56048/MQR20225.6.4.2022.863-875
Rojas, F. (2023). Proyecto STEAM que permite integrar recursos educativos digitales con matemáticas dirigido a los estudiantes del grado cuarto del Colegio María Cano I.E.D. Tesis de maestría, Universidad Sergio Arboleda. Repositorio Institucional Universidad Sergio Arboleda. https://repository.usergioarboleda.edu.co/handle/11232/2185
Salamanca, D., y López, A. (2021). Las TIC en la práctica pedagógica como estrategia de fortalecimiento, motivación y desarrollo del pensamiento lógico matemático en los niños de grado segundo del colegio Sierra Morena IED. Trabajo de grado, Universidad Cooperativa de Colombia. https://repository.ucc.edu.co/server/api/core/bitstreams/52346604-1912-41f5-958f-45ca48ee6ead/content
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.