HUMAN RIGHTS EDUCATION AS A PILLAR FOR AN EQUITABLE AND JUST SOCIETY

Authors

  • Silvia Elena Sánchez Acevedo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4401

Keywords:

Human Rights Education, Pedagogical Practices, Pedagogical Strategies

Abstract

The article analyzes human rights education, highlighting that, beyond a legal obligation, it is an essential necessity for building just, equitable, and respectful societies. In this context, the importance of an education that not only informs about fundamental rights but also promotes a culture of peace, inclusion, and solidarity is highlighted. Emphasis is placed on the consolidation of public policies by the Ministry of National Education aimed at developing well-rounded citizens with the ability to protect their rights and recognize and value the rights of others. Furthermore, the need for pedagogical strategies that allow students to embrace human rights as part of their identity and daily practice is emphasized. The text examines the role of educational institutions as key spaces for promoting these rights, highlighting collaboration between teachers, students, families, and the community. It also incorporates the reflections of Paulo Freire and Abraham Magendzo on the urgency of critical, participatory, and transformative education, capable of empowering communities and generating structural change. It particularly highlights the importance of these policies in territories affected by the Colombian armed conflict, where human rights education can contribute to rebuilding the social fabric and promoting peace. By fostering respect and equity, it paves the way for reconciliation and community strengthening. In conclusion, human rights education is proposed as an essential means to promote profound social change and foster coexistence based on equity, respect, and a democratic culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Silvia Elena Sánchez Acevedo

Institución Educativa Técnico Industrial Santiago de Arma

References

Asamblea General de las Naciones Unidas (AGNU) (2015. Transformar nuestro mundo: La Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. Naciones Unidas. https://sdgs.un.org/es/goals

Asamblea General de las Naciones Unidas. (1948). Declaración Universal de los Derechos Humanos. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 1. 7 de julio de 1991 (Colombia).

Defensoría del Pueblo. (2024). La educación en derechos humanos en Colombia, 2024.

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI Editores.

Freire, P. (1972). Pedagogia del oprimido. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Freire, P. (1986). La educación como práctica de la libertad (7.ª ed.). Siglo XXI Editores.

Herrán, A. (2012). Currículo y pedagogías renovadoras en la edad antigua. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, volumen 10(4), 2-51. http://www.rinace.net/reice/numeros/arts/vol10num4/art17.pdf

La Educación en Derechos Humanos en Colombia (2024) Defensoría del Pueblo

Congreso de Colombia. (1994). Ley 115 de 1994 - Ley General de Educación. Diario Oficial No. 41.214. [Ministerio de Educación Nacional

Magendzo, A. (2003). La educación en derechos humanos: un desafío a la ética y a la pedagogía. LOM Ediciones.

Magendzo, A. (2006). Educación en derechos humanos. Un desafío para los docentes de hoy. Santiago, Chile: LOM Ediciones.

Magendzo, A. (2008). La escuela y los derechos humanos (1.ª ed.). Cal y Arena.

Magendzo, A. (2000). Educar en derechos humanos: Si no los educadores, ¿quién? Si no ahora, ¿cuándo? Docencia, (12), 75–77.

Ministerio de Educación Nacional. (2020). Guías pedagógicas para la convivencia escolar (Guía N.º 49). MEN.

Mujica, R. (1999). ¿Qué significa educar en derechos humanos y democracia? Experiencias Educativas, (15), 21–36.

Ortiz Luna, M. (2010). Título de la tesis en cursiva [Tesis de doctorado, Universidad Nacional Autónoma de México]. Repositorio de Tesis DGBSDI. https://ru.dgb.unam.mx/

Villa, A., & Patiño, C. (2015). Aproximación filosófico-pedagógica a la formación: Cuestiones histórico-conceptuales. Itinerario Educativo, 66, 281-306. Dialnet-AproximacionFilosoficopedagogicaALaFormacion-6280240.pdf DOI: https://doi.org/10.21500/01212753.2223

Zuluaga Garcés, O. L. (1999). Pedagogía e historia: La historicidad de la pedagogía, la enseñanza, un objeto de saber. Siglo del Hombre Editores, Anthropos, Editorial Universidad de Antioquia.

Published

2025-10-01

How to Cite

Silvia Elena Sánchez Acevedo. (2025). HUMAN RIGHTS EDUCATION AS A PILLAR FOR AN EQUITABLE AND JUST SOCIETY. DIALÉCTICA, 1(26). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4401

Most read articles by the same author(s)