THE IMPORTANCE OF INCORPORATING TECHNOLOGIES IN EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i26.4409Keywords:
Digital technologies, pedagogical strategies, teachingAbstract
Today, educator’s views about the implementation of technology in the teaching-learning processes are key because these tools have changed how the way of teaching is done. However, teachers face challenges such as inequality in access to digital resources and the need to receive training in educational technology, becoming a real research problem that encouraged this essay. In this article, a theoretical essay is developed that and it seeks to show how teacher training helps to make the most of digital tools and adapt to the new tools, and also, to reflect the influence of using technology on teaching-learning processes. The research work was developed under a qualitative approach through a documentary review that allowed exploring and understanding in depth the opinions of teachers in recent years, which have been, among other things, influenced by the pandemic. In the last part of this text, it will be highlighted that educators are excited about the opportunities offered by digital technologies, but they recognize the challenges that come with them, so it is essential that they are supported to develop digital skills and, in this way, to approach effectively digital tools. In the conclusions of this work propose a reflexive approach to take advantage of technology in classes and to ensure that the use of this tools help in the learning processes and motivates students by leaving traditional methods, thus giving them tools that can be at their fingertips.
Downloads
References
Atencia, M. V. (2022). Aproximación teórica en la implementación de las TIC para el desarrollo de competencias tecnológicas en los docentes de la institución educativa poblaciones especiales “inpes en Sincelejo, Sucre”. Sinopsis Educativa Revista Venezolana de Investigación, Año 22, Nº 2, 260-268.
Bárcenas, J. C. & Barrios, J. E. (2024). Simulaciones PhET y diálogo socrático para el desarrollo de competencias científicas y argumentativa en física. Revista Dialéctica, 1(23), 616-638. DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i23.3076 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i23.3076
García B. & Espinel C. J. (2023). Impacto del uso de las TIC en los procesos de enseñanza y aprendizaje durante y después de la pandemia. Revista Dialéctica, 1(22), 340-354. DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i22.2548 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i22.2548
García, J., Patiño, M. & García, S. (2023). Motivación investigativa a través de la experimentación física y su modelación con GeoGebra. Revista Educação: saberes em movimento, saberes que Movimentam II, vol II, 51-61. https://doi.org/10.37572/EdArt_2708226515 DOI: https://doi.org/10.37572/EdArt_2708226515
Hoyos, N. E. et al (2023). Retos en la formación de profesores de física en Colombia: entre la regulación normativa y las posibilidades académicas. Revista Góndola, Enseñanza y Aprendizaje de las Ciencias, v18, n2. 1-4. DOI:10.14483/23464712.20708. DOI: https://doi.org/10.14483/23464712.20708
Ligarretto R. E. (2021). Mediación tecnológica de la enseñanza: Entre artefactos, modelos y rol docente. Revista de educación, 45(2), 1-10. DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42999 DOI: https://doi.org/10.15517/revedu.v45i1.42999
Odetti, V. B. (2022). Reflexionando sobre las vivencias pedagógicas virtuales en la construcción del vínculo docente-estudiante. Revista El Cardo, 18, 73-88. DOI: https://doi.org/10.33255/18511562/1417
DOI: 10.33255/ 18511562/1417
Prado, D. & Guerrero, E. Y. (2023). Análisis sobre la aplicabilidad de los dispositivos móviles como recurso educativo. Revista Dialéctica, 1(22), 355-372. DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i22.2544 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i22.2544
Valencia, A.T. & Figueroa, R. E. (2023). Incidencia de la Inteligencia Artificial en la Educación. Educatio Siglo XXI, 41(3), 235-264. https://doi.org/10.6018/educatio.555681 DOI: https://doi.org/10.6018/educatio.555681
Vera, R. B. (2022). Estrategias pedagógicas innovadoras en el proceso educativo mediado por las tecnologías digitales en tiempos complejos. Revista Dialéctica, 1(19), 46-65. DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i2.168 DOI: https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i2.168
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.