ECO-CONSCIOUSNESS AS A CROSS-CUTTING AXIS IN PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF THE 21ST CENTURY

Authors

  • Luz Mabel Zárate Garzón
  • Martha Leonor Sanabria Salamanca

DOI:

https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3770

Keywords:

ecological awareness, , school, educational management, environment

Abstract

This argumentative article analyzes the importance of incorporating ecological awareness in the pedagogical management of educational institutions in the face of the current global environmental crisis. From a theoretical-practical approach, it examines how education can foster responsible attitudes towards the environment, both in teachers and students. Ecological awareness is understood as the ability to understand, value and care for the natural environment, recognizing the interdependence of all living beings. The article highlights key elements such as respect for biodiversity, valuing ecosystems and the need to adopt sustainable practices. It also addresses perspectives such as deep ecology and systems thinking, which strengthen this integral vision. In addition, the thinking of Paulo Freire is linked, highlighting liberated education as a way to awaken a critical and transforming conscience from an early age. From a critical reflection, it is understood that including ecological education in the school curriculum is key to help build a more just future in harmony with the environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luz Mabel Zárate Garzón

San Francisco

Community Ortodoxo University,

Martha Leonor Sanabria Salamanca

Universidad Francisco

de Paula Santander, Cúcuta

References

Capra, F. (2016). La misión sistémica de la vida: Una vision unificadora. Cambridge

University Press.

CGIAR. (2022). Los páramos, un ecosistema hoy reglamentado. Recuperado de

https://www.cgiar.org/

Cheng, J. C., & Monroe, M. C. (2012). Conexión con la naturaleza: Actitud afectiva de los

niños hacia la naturaleza. Ambiente y comportamiento, 44(1), 31-49.

https://doi.org/10.1177/0013916511411476

Collado, S., & Corraliza, J. A. (2015). Experiencias restauradoras de los niños y

comportamiento ambientales autoinformados. Ambiente y comportamiento, 47(1),

-56. https://doi.org/10.1177/0013916513492417

Cook, J., Nuccitelli, D., Green, S. A., Richardson, M., Winkler, B., Painting, R., ... & Skuce,

A. (2013). Cuantificando el consenso sobre el calentamiento global antropogénico

en la literature cientifica. Cartas de investigación Ambiental, 8(2), 024024.

https://doi.org/10.1088/1748-9326/8/2/024024

Evans, G., Brauchle, G., Haq, A., Stecker, R., Wong, K., & Shapiro, E. (2007). Actitudes

y comportamientos relacionados con el medio ambiente de niños pequeños.

Ambiente y comportamiento, 39, 635–658. http://dx.doi.org/10.1177/

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Continuo.

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible. (2021). Respira, el plan para restaurar

los ecosistemas de Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (2023). Actualización de la Política Nacional de

Educación Ambiental.

Moreno, I., Amérigo, M., & García, J. A. (2016). Diseño y aplicación de una escala de

actitudes ambientales en educación primaria. Psicología, 7, 64-88.

http://doi.org/10.1080/21711976.2015.1114217

Samper-Villarreal, J., Vincent, A., Álvarez, C., & Gutiérrez-Espeleta, G. A. (2019). I

Simposio sobre Cambio Climático y Biodiversidad: Hacia el fortalecimiento de la

resiliencia y acciones requeridas ante el Cambio Climático en Latinoamérica.

UNED Research Journal / Cuadernos de Investigación UNED, 11(1), S7-S17.

Shiva, V. (2005). Democracia de la tierra: Justicia, sostenibilidad y paz. Prensa del

extremo sur

Sobel, D. (2004). Educación basada en el lugar: conectando aulas y comunidades. La

Sociedad Orion.

Smith, G. A. (2002). Educación basada en el lugar: aprendiendo a estar donde estamos.

Phi Delta Kappan, 83(8), 584-594.

World Wildlife Fund. (2020). Informe sobre el planeta vivo 2020 – Doblegando la curva

de la Pérdida de biodiversidad. https://www.worldwildlife.org/pages/living-planetreport-2020

Published

2025-04-24

How to Cite

Luz Mabel Zárate Garzón, & Martha Leonor Sanabria Salamanca. (2025). ECO-CONSCIOUSNESS AS A CROSS-CUTTING AXIS IN PEDAGOGICAL MANAGEMENT OF THE 21ST CENTURY. LÍNEA IMAGINARIA, 2(20). https://doi.org/10.56219/lneaimaginaria.v2i20.3770

Issue

Section

Textos para la Difusión