CONCEPTIONS ON PEDAGOGY, TEACHER AND PEDAGOGICAL PRACTICE OF TEACHERS AND STUDENTS OF EARLY CHILDHOOD PEDAGOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2275

Keywords:

 training , pedagogy , teacher , pedagogical practice

Abstract

During the course of undergraduate studies, individual conceptions about pedagogy, teacher and pedagogical practice are built that reflect little agreement between the knowledge of pedagogical theory and professional practice. In this article, the conceptions of the aforementioned concepts were studied in teachers and students of the degree in Early Childhood Pedagogy, at the Minuto de Dios University (Valle del Cauca, Cali, Colombia). From reflective hermeneutics, the teacher is discussed as an intellectual, pedagogy as his knowledge and pedagogical practice as an exercise of constant reflection. The results of a semi-structured interview are presented, applied to five teachers and 73 students, students of the seventh, eighth and ninth semester. Indicators of tension are evident in the relationships between training, pedagogy, the teacher and pedagogical practice, since students and teacher educators do not relate the theoretical pedagogical status with the conditions of a teacher.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Yamileth Palomeque-Quiñonez, Institución Educativa Ceat General Piero Mariotti, Yumbo Valle

Licenciada en Educación Primaria y Promoción de la Comunidad, Universidad de Santo Tomás. Especialista en Derechos Humanos con Énfasis en Currículo, Fundación Universitaria Católica Lumen Gentium. Magíster en Educación: Desarrollo Humano, Universidad de San Buenaventura. Doctoranda en Ciencias de la Educación con Énfasis en Investigación, Evaluación y Formulación de Proyectos Educativos, Universidad UMECIT, Panamá. Docente de la Institución Educativa Ceat General Piero Mariotti.

References

Barros, C. y Turpo, O. (2017). La formación en el desarrollo del docente investigador: una revisión sistemática. Revista espacios, 38(45), 1-10. https://www.revistaespacios.com/a17v38n45/17384511.html

Bagni, G. y Buondonno, G. (2021). Suonare in caso di tristezza: dialogo sulla scuola e sulla democrazia. PM Edizioni. http://digital.casalini.it/9788831222716

Castillo-Cedeño, R. y Ramírez-Abrahams, P. (2022). Los procesos de formación de docentes para la primera infancia desde la integración de la investigación a la práctica pedagógica durante la carrera Universitaria de Educación Preescolar y Primera Infancia. Estudios, (45), 2-12.

https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/estudios/article/view/53353

Díaz, J. (2022). La formación general (die allgemeine bildung) en Hegel. Estudios, 20(140), 47-75. https://biblioteca.itam.mx/estudios/revista/140/000303158.pdf

Dmitrenko, N.Y. et. al. (2023). Smart education in the prospective teachers’ training. CTE Workshop Proceedings, (10), 414–429. https://doi.org/10.55056/cte.568

Dussel, I. (2020). La formación docente y los desafíos de la pandemia. Revista Científica EFI·DGES, 6(10), 13-25. dges-cba.edu.ar

Freire, C. E. (2017). Formación continua en la formación docente. Revista Conrado, 13(58), 30-35. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado

Fullan, M. (2002). Los nuevos significados del cambio en la Educación. Octaedro. Gadamer, H. G. (1993). Verdad y método. Sígueme.

Gadamer, H. G. y Olasagasti, M. (1992). Verdad y método. Análisis. (Vol. 1). Sígueme.

Galeano, E. (2004) Diseños de proyectos en la investigación cualitativa. Fondo Editorial EAFIT.

Gaspar, M. (2017). Apuntes para una teoría de la traducción latinoamericana. Literatura: teoría, historia, crítica, 19(2), 231-246. https://doi.org/10.15446/lthc.v19n2.63183.

Genovesi, G. (2016). L'educatore. Riflessioni sulla sua identità. Annali online della Didattica e della Formazione Docente, 8(11), 5-18. https://ojs.unife.it/adfd/article/view/2458

Grondin, J. y Ruiz-Garrido, C. (2003). Introducción a Gadamer. Herder.

Hagenauer, G., Hascher, T. y Volet, S. (2015). Teacher emotions in the classroom: Associations with students' engagement, classroom discipline and the interpersonal teacher-student relationship. European Journal of Psychology of Education, 30(4), 385-403. https://doi.org/10.1007/s10212-015-0250-0

Hegel, G. (1991). Escritos pedagógicos. Fondo de Cultura Económica de España. Herrero, A. P. (2021). Filología, filosofía y Bildung. Estudios Nietzsche, (21), 47-65. https://revistas.uma.es/index.php/estnie/article/view/12994.

Jaberynasr, M., Valavi, P., Safaei, M. y Haji, A. (2020). The Study of Creativity as an Understanding from the Perspective of Gadamer's Philosophical Hermeneutics and its Implications for Education. Wisdom and Philosophy, 16(61), 150-179. https://wph.atu.ac.ir/article_12440_en.html

Juliao Vargas, C. G. (2017). Epistemología, pedagogía y praxeología: relaciones complejas. Corporación Universitaria Minuto de Dios.

León Suárez, J. P. (2019). Hermenéutica dialógica: claves para pensar la escucha en la educación. Folios, (49), 71-81. https://doi.org/10.17227/folios.49-9392

Ministerio de Educación Nacional. (2004). Resolución 1036 por la cual se definen las características específicas de calidad para los programas de pregrado y especialización en Educación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/article- 86386.html

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Sistema colombiano de formación de educadores y lineamientos de política. https://siteal.iiep.unesco.org/bdnp/673/sistema-colombiano-formacion- educadores-lineamientos-politica.

Moskowitz, S. y Dewaele, J. M. (2021). Is teacher happiness contagious? A study of the link between perceptions of language teacher happiness and student attitudes. Innovation in Language Learning and Teaching, 15(2), 117-130.

Moya, A. (2019). Bildung i formació de l’universal al pensament hegelià. Temps d'Educació, (56), 79-94.

https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/360523.

Noguera, C. E. (2012) El gobierno pedagógico. Del arte de educar a las tradiciones pedagógicas. Siglo del Hombre Editores.

Peña-Zerpa, C. (2012). De Alemania a Latinoamérica: revisiones respecto a la bildung y bildungsroman. Revista de Educación y Desarrollo, (20), 53-59. https://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/20/020

Pozo-Bravo, P. (2018). Influencia de Pestalozzi en la Educación Infantil española a lo largo de la historia. Revista Publicaciones Didácticas, (102), 1-3. https://core.ac.uk/download/pdf/235851117.pdf

Quiceno, H. (2011). Epistemología de la pedagogía. Ediciones Pedagogía y Educación. Ribosa, J. (2020). El docente socioconstructivista: un héroe sin capa. Educar, 56(1), 77-90. https://educar.uab.cat/article/view/v56-n1-ribosa

Ricoeur, P. (2013). Hermeneutics: Writings and lectures. Wiley.

Ríos, T. (2005). La hermenéutica reflexiva en la investigación educacional. Revista Enfoques Educacionales, 7(1), 51-66. https://revistateoria.uchile.cl/index.php/REE/article/view/48177

Rodríguez-Pérez, M. V. (2019). Reflexión sobre las prácticas educativas que realizan los docentes universitarios: El caso de la Facultad de Educación de UNIMINUTO. Formación Universitaria, 12(1), 109-120. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000100109

Rucker, T. (2020). Teaching and the claim of Bildung: The view from general didactics.

Studies in Philosophy and Education, 39(1), 51-69. https://doi.org/10.1007/s11217-019-09673-0

Runge, A. K. (2002). Una epistemología histórica de la pedagogía: El trabajo de Olga Lucía Zuluaga. Revista de Pedagogía, 23(68), 361-385.

http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0798- 97922002000300002

Sánchez Lissen, E. (2009). Mitos y realidades en la carrera docente. Revista de educación,

(348), 465-488. https://idus.us.es/handle/11441/47068

Schaub, H. y Zenke, K. G. (2001). Diccionario Akal de pedagogía (Vol. 30). Ediciones Akal.

Schuck, R. J. (2020). Formación (Bildung) y apropiación de la tradición en tiempos tecnológicos. Cuestiones de Filosofía, 6(27), 111-126. https://doi.org/10.19053/01235095.v6.n27.2020.12027.

Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143-178. https://doi.org/10.2307/1170301

Vélez, C. (2010). Pedagogía Social en Colombia, literatura y experiencias educativas diversas en educación-sociedad, 1982-2000. Universidad de San Buenaventura.

Vezub, L. F. (2007). La formación y el desarrollo profesional docente frente a los nuevos desafíos de la escolaridad. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 11(1), 1-24. https://www.redalyc.org/pdf/567/56711102.pdf

Webster, N. (2022). A Common-School Dictionary of the English Language. BoD–Books on Demand.

Wiley, D. y Hilton, J. (2019). Definiendo la pedagogía habilitada para REA. Revista mexicana de bachillerato a distancia, 11(21), 153-178

http://revistas.unam.mx/index.php/rmbd/article/view/68216

Zatti, V. y Pagotto-Euzebio, M. S. (2021). La educación como proceso de formación humana y sus raíces no utilitarias: Paideia, Humanitas y Bildung. IXTLI: Revista Latinoamericana de Filosofía de la Educación, 8(16), 193-215.

http://ixtli.org/revista/index.php/ixtli/article/view/157

Zuluaga, O. y Echeverri, A. (2003). El florecimiento de las investigaciones pedagógicas.

Pedagogía y Epistemología. Cooperativa Editorial Magisterio.

Published

2023-09-09

How to Cite

Palomeque-Quiñonez, Y. (2023). CONCEPTIONS ON PEDAGOGY, TEACHER AND PEDAGOGICAL PRACTICE OF TEACHERS AND STUDENTS OF EARLY CHILDHOOD PEDAGOGY. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 38(2), 23–47. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v38i2.2275

Issue

Section

Artículos