INSTRUCTIONAL DESIGN FOR A RESPONSIBLE SEXUALITY OF UNIVERSITY YOUNG PEOPLE

Authors

Keywords:

instructional design, sexual education, virtual environments for learning

Abstract

Based on diagnosis derived from results of research work focused on first semester undergraduate students at UNEFA- Caracas, a proposal for an instructional design for the university student’s sexual guidance is presented. Such proposal is supported on a constructivist perspective as well as on virtual environments for teaching on the basis of principles of Information and  Communications Technologies as an empowering and facilitating tool which has positive impacts on the teaching-learning process. The phases of context analysis, course design, and its development were fulfilled. These phases corresponded to the three first stages of the instructional design. The aim of this work is the insertion of sexual education in the university sphere in order
to provide students with learning along with timely and responsible information, sound decision making, and the possibility of engaging in sexual relationships with healthy attitudes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nataly Kardousli Khabbaze, Universidad Nacional Experimental Politécnica de la Fuerza Armada Bolivariana

Magíster en Tecnología Educativa. Sociólogo. Doctorando en Gerencia en la Universidad Central de Venezuela (UCV). Participa en el Grupo de Investigación Gerencia, Estado y Complejidad (GERESCO) de la UNEFA en el ámbito de la línea de investigación Estado, Gerencia y Sociedad. 

References

Acebal, A. (2006). El factor humano con la educación a distancia. Buenos Aires: Acción Editorial.

Bravo, L. (s.f.). Lecturas de educación y currículo. Caracas: Biosfera.

Bravo, L. (1985). Teoría Curricular. Caracas: Carhel.

Goncalves, S., Castellá, J. y Sandra, M. (2007). Predictores de conductas sexuales de riesgo entre adolescentes. Interamerican Journal of Psychology [Revista en línea], 41(2). Disponible: http://www.redalyc.org/pdf/284/28441206.pdf [Consulta: 2010,

Diciembre 15]

Kardousli, N. (2011). Responsabilidad sexual del estudiante universitario. Un reto para la educación virtual. Trabajo de grado de maestría no publicado, Universidad Nacional Experimental de las Fuerzas Armadas, Caracas.

Kardousli, N. (2011). La sexualidad del estudiante universitario. Una perspectiva desde la responsabilidad, De Auditu, 3, 30-51.

Kaufman, R. (1991). Planificación de sistemas educativos. México: Trillas.

Marqués, P. (s/f.). El Impacto de la Sociedad de la Información en el Mundo Educativo. [Página en línea]. Disponible: www.peremarques.net [Consulta: 2011, febrero 20]

Martínez, N. (2006). Deserción universitaria: causa, frustración y pobreza: Unesco. El Universal, México [Página en línea]. Disponible: www.eluniversal.com.mx [Consulta: 2011, enero 20]

Published

2024-07-16

How to Cite

Kardousli Khabbaze, N. . (2024). INSTRUCTIONAL DESIGN FOR A RESPONSIBLE SEXUALITY OF UNIVERSITY YOUNG PEOPLE. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 31(2), 117–138. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2996

Issue

Section

Artículos