CREATIVITY AND INNOVATION FROM THE TEACHER’S PERSPECTIVE

Authors

  • Scarlet Teresa Arámbula Navarro Universidad de Oriente

Keywords:

creativity, innovation, classroom management, educational quality

Abstract

Our changing times forewarn the emerging of a new form of expression in the field of knowledge. In this complex context, education is being strongly criticized for its limited social, didactic and managerial action for the promotion of a culture of quality education. Such criticism addresses the issues of reclaiming the inclusion of new visions and the breaking of paradigms; the creative and innovative capacity as prime concept of social reality; and a teacher who is capable of managing their classroom practice and who conceives of the education as a human, sensible and liberating expression that may form a man aimed at living and succeeding in the XXI century. This essay is the result of research work traversed by a hermeneutic-dialectic method whose purpose was to contribute with a new epistemological and ontological referent that promotes the development of a teaching practice founded on creativity and innovation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Scarlet Teresa Arámbula Navarro, Universidad de Oriente

Magíster en Educación. Profesora a Dedicación Exclusiva de la Escuela de Humanidades y Educación de la UDO.  Docente de la unidad curricular Artes Plásticas y del Componente Prácticas Profesionales.

References

Cabezas, L. y D´Elias, Y. (2008). La política social en Venezuela [Documento en línea]. Disponible: http://www.library.fes.de/pdf-files/bueros/caracas/05574.pdf [Consulta: 2016, Julio 20]

Casassus, J. (2003). La educación y la (des) igualdad. Prefacio de Alain Touraine. Santiago de Chile: Lom Editores.

Castellanos, E. (2006). Gerencia en el aula y estrategias de aprendizaje [Documento en línea]. Disponible: http://www.monografías.com/trabajos55/gerencia-de-aula.stml [Consulta: 2015, Noviembre 22]

De la Torre, S. (1997). Creatividad y formación. Identificación, diseño y evaluación. México: Trillas.

Delors, J., Al Mufti, I., Amagi, I., Carneiro, R., Chung, F., Geremek, B., Gorham, W., Kornhauser, A., Manley, M., Padrón Quero, M., Savané, M.,

Stavenhagen, R., Won Subr, M. y Nanzhao, Z. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre Educación para el Siglo XXI. [Documento en línea]. Disponible: http://www.unesco.org/education/pdf/DELORS _S.PDF [Consulta: 2016, Junio 27]

Real Academia Española. (2015). Diccionario de la Real Academia Española [Libro en línea]. Disponible: http://www.rae.es [Consulta: 2015, Noviembre 10]

Klimenko, O. (2008). La creatividad como un desafío para la educación del siglo XXI. Educación y Educadores, 11(2), 191-210.

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinaria), Agosto 15, 2009.

Melamed, M. (2014). Rutas para un sueño. La fuerza de un equipo. Caracas: Planeta.

Méndez, L. (2009). El departamento de prácticas docentes UPEL-IPC en el anclaje de una praxiología profesional socioeducativa. Caracas: FEDUPEL.

Millán, A., Rivera, R. y Ramírez, M. (2001). Calidad y efectividad en instituciones educativas. México: Trillas.

Minakata, A. (2009). Gestión del conocimiento en educación y transformación de la escuela. Notas para un campo en construcción. Sinética, [Revista en línea], 32, 1-21. Disponible: http://www.scielo.org.mx/pdf/sine/n32/n32a8.pdf [Consulta: 2017, Julio 26]

Ministerio del Poder Popular para la Educación. (2015). Orientaciones Pedagógicas. Año Escolar 2015-2016. Caracas: Autor.

Moschen, J. (2008). Innovación educativa. Decisión y búsqueda permanente. Buenos Aires: Bonum.

Pérez Alonso-Geta, P. (2009). Creatividad e innovación: una destreza adquirible. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, [Revista en línea], 21(1), 179-198. Disponible: http://revistas.usal.es/index.php/1130-3743/article/view/3165 [Consulta: 2017, Julio 31]

Ordoñez, R. (2010). Cambio, creatividad e innovación. Desafío y respuesta. Buenos Aires: Granica.

Ramos, M. (2006). Educadores creativos, alumnos creadores. Teoría y práctica de la creatividad. Caracas: Editorial San Pablo.

República Bolivariana de Venezuela. (2013). Programa del Plan de la Patria. Insumo para el debate 2013-2019. Caracas: Autor.

Rondón, A. (2012). Acción gerencial integral para la eficacia de las instituciones de educación básica del municipio San Rafael de Carvajal. Revista arbitrada del Centro de Investigación y Estudios Gerenciales A.C., [Revista en línea], 2(4), 20-39. Disponible:

http://www.grupocieg.org/archivos_revista/2-4-2%20(20-39)%20Auxiliadora%20Rond%C3%B3n%20rcieg%20mayo%2012_articulo_id83.pdf [Consulta: 2017, Julio 31]

Ruiz, J. (2007). Gerencia para la calidad en el aula. Cinco paradigmas inevitables en el desarrollo de los procesos de enseñanza y aprendizaje. Caracas: FEDUPEL.

UNESCO. (2007). Normas UNESCO sobre Competencias en TIC para Docentes. Directrices para la aplicación. París: Autor.

Published

2017-04-04

How to Cite

Arámbula Navarro, S. T. . (2017). CREATIVITY AND INNOVATION FROM THE TEACHER’S PERSPECTIVE. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 32(1), 75–88. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3003

Issue

Section

Artículos