USE OF TECHNOLOGIES OF INFORMATION AND COMMUNITACION WITHIN THE FRAMEWORK OF POSTGRADUATE CURRICULA

Authors

  • Carmen López Universidad Pedagógico Experimental Libertador, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio. Venezuela

Keywords:

needs of training, technologies of information and communication, curricula framework

Abstract

The purpose of this article is to publish some of the findings related to the investigation of the need of training of faculty within the framework of postgraduate curricula and with support of the technologies of information and communication. The objective of this investigation is to set the areas where the technologies of information and communication are to be used within the framework of postgraduate curricula. Methodologically, this field investigation is classified within a descriptive, multi-field, and exploratory paradigm. In the investigation, the technique used to gather information was the survey and the instrument used was the questionnaire. The results of the data-gathering process highlighted that 50% of the population said that they have “ never” or “hardly ever” used the technologies of information and communication as purpose of investigation; therefore, it is imperative the training of faculty in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen López, Universidad Pedagógico Experimental Libertador, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio. Venezuela

Profesora en Educación Preescolar (UPEL). MSc en Educación Abierta y a Distancia (Universidad Nacional Abierta, UNA) y Doctora en Ciencias de la Educación (Universidad Fermín Toro, UFT). Personal Ordinario del Núcleo Académico Barinas de la Universidad Pedagógico Experimental Libertador, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio (UPEL-IMPM).

References

Arias, F. (2004). El Proyecto de Investigación: introducción a la metodología científica. Caracas: Episteme.

Arnaz, J. (1981). La Planeación Curricular. México: Trillas.

Cabero, J. (2004). Cambios organizativos y administrativos para la incorporación de las TIC en la formación: Medidas a adoptar. EDUTEC Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 18. [Revista en Línea]. Disponible: http://www.uib.es/depart/gte/edutec-e/revelec18/cabero_18. htm [Consulta: 2012, Marzo 13]

Casarini, M. (1997). Teoría y diseño curricular. México: Trillas.

Cerda, H. (1991). Los elementos de la investigación. Bogotá: El Búho.

Cuckierman, U. y Virgili, J. (2010). La Educación en el siglo XXI: los desafíos de la era digital. [Documento en Línea]. Disponible: http://www.edutecne.utn.edu.ar/teset/tec nol_educativa_cukierman_virgili.pdf [Consulta: 2011, Marzo 03]

García, L. (2001). La educación a distancia: de la teoría a la práctica. Madrid: Ariel Educación.

García, L. (2003). Requerimientos de los sistemas de enseñanza a través de redes digitales. [Libro en Línea] Disponible: http://www.uned.es/catedraunesco-ead/editorial/p7-6-2003.pdf [Consulta: 2011, Marzo 06]

Gimeno, J. (1991). El Currículum: una reflexión sobre la práctica. Madrid: Morata.

González, A. (1998). Más allá del currículo: la educación ante el reto de las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. [Documento en Línea]. Disponible: http://www.ice.urv.es/modulos/modulos/aplicaciones/apgs.htm [Consulta: 2011, Febrero 08]

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (1998). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill.

Mata, F. (2002). Universidad y tecnologías de la información y la comunicación: implicaciones prácticas. II Congreso Europeo de Tecnologías de la Información en la Educación y en la Ciudadanía: Una visión crítica. [Documento en Línea]. Disponible: http://web.udg.edu/tiec/posters/cp29.pdf [Consulta: 2011, Enero 29]

Núñez, L. (2008). E-Investigación: una nueva manera de producir conocimiento. [Documento en Línea]. Disponible: www.saber.ula.ve [Consulta: 2011, Febrero 06]

Orta, A. (1999). El desarrollo curricular como proceso dinámico de acción docente. Caracas: FEDUPEL.

Prensky, M. (2008). El papel de las tecnologías en la enseñanza y en el aula. Journals Educational Technology, 13.

Ruiz, C. (1998). Instrumentos de investigación educativa: procedimiento para su validación. Barquisimeto: CIDEG.

Salinas, J. (2005). Innovación docente y uso de las TIC en la enseñanza universitaria. Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, 1(1) [Revista en Línea]. Disponible: http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.jsp?iCve=78011256001 [Consulta: 2011, Enero 25]

UNESCO. (2009). ICT competency standards for teachers: competency standards modules. UNESCO document CI.2007/WS/19.Cataloge156207

Universidad Pedagógica Experimental Libertador-Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio. (1999). Programa Formación de Tutores del IMPM. Caracas: Autor.

Universidad Pedagógica Experimental Libertador (2008). Reglamento del Personal Académico de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas: Autor.

UPEL-IMPM. (2011). Documento base del Currículo de la Universidad Pedagógica Experimental Libertador. Caracas: Autor.

Published

2024-09-16

How to Cite

López, C. . (2024). USE OF TECHNOLOGIES OF INFORMATION AND COMMUNITACION WITHIN THE FRAMEWORK OF POSTGRADUATE CURRICULA. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 29(1), 183–212. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3164

Issue

Section

Artículos