DISABILITY AND EDUCATION IN CHILE, A PENDING ISSUE FROM PUBLIC POLITICS

Authors

Keywords:

disability, public politics, educational inclusion

Abstract

Our objective is to know the situation of disability in Chile in relation to education, with the purpose of contribute to inclusion, reviewing the current regulations and their application. The WHO Report (2011) states that 15% of the world's population lives in a condition of disability. In Chile, the II National Study on Disability of SENADIS (2016) shows us 16.7% of people in this condition. Our law states, the "what" to do, but does not provide references to "how". In all educational levels, educational inclusion is mentioned, but not the curricular adaptations for it. The Convention on the Rights of Persons with Disabilities of the UN (2016), mentions the debt that educational inclusion has Chile. We conclude that these are the actions to follow, install the protocols and specific guidelines to follow a path consistent with the declared principles. Key words: disability; public politics; educational inclusion.

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Author Biographies

María Theresa von Furstenberg-Letelier, Universidad Andrés Bello (Santiago, Chile)

Psicólogo Universidad de Chile (1977). Pos-título en Psicología Clínica (1986). Magister en Recursos Humanos (IDECESEM, España, 2000). Doctora en Psicología egresada de la Pontificia Universidad Católica Argentina (UCA, 1977). Psicólogo infanto-juvenil con vasta experiencia en trastornos del desarrollo y su intervención clínica, educacional, social y familiar. Dirige el Diploma en Habilidades Laborales, UNAB, programa pionero en la inclusión educacional de jóvenes con discapacidad intelectual.

Lucía Ernestina Illanes-Aguilar, Universidad Andrés Bello (Santiago, Chile)

Profesora de Educación Física (Universidad Católica de Valparaíso, 1988). Administrador Educacional (Universidad Católica del Norte, Chile, 1993). Magister en Administración y Gestión Educacional (Universidad Mayor, Chile, 1999). Doctora (Universidad de Granada, España, 2008). Coordinadora de Investigación de la Carrera de Educación Física (Universidad Andrés Bello, Chile). Docente de Postgrado Universidad Mayor, Chile.

Verónica Aguila-Moënne, Universidad Andrés Bello (Santiago, Chile)

Profesora Diferencial especialista en Trastornos de audición y lenguaje de la Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación. Licenciada en Educación. Magíster en Educación con mención en Orientación Educacional (Universidad La República Santiago de Chile). Directora de Educación inclusiva. Universidad Andrés Bello. Chile. Experiencia en liderar equipos de trabajo, investigación y docencia universitaria

María Jesús Navia-Illanes, Universidad Católica Silva Henríquez

Estudiante de último semestre Carrera de Pedagogía en Educación Diferencial, con especialidad en Dificultades del Aprendizaje e Inclusión Educativa y Licenciatura en Educación. , Chile (2018).

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Published

2018-04-04

How to Cite

von Furstenberg-Letelier, M. T. ., Illanes-Aguilar, L. E. ., Aguila-Moënne, V. ., & Navia-Illanes, M. J. . (2018). DISABILITY AND EDUCATION IN CHILE, A PENDING ISSUE FROM PUBLIC POLITICS. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 33(1), 75–90. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2827

Issue

Section

Artículos