SPACE RECONFIGURATION OF YOUNG PEOPLE IN YOUTUBE: THE CASE OF YOUNG PEOPLE IN MÉXICO CITY

Authors

Keywords:

youtube, social network, space reconfiguration

Abstract

In this article , it is analyzed , from the geography of perception, whether social network would influence in space reconfiguration of young students in Mexico City. To that end, YouTube was chosen to he studied. It is about a case study based in the application of semi-structured interviews which allowed to explore and describe how contents in YouTube may influence in identity, appropiation, membership and perception of users. It came out to the conclusion that, even though its use does not influence in space reconfiguration of users under study, young people generate adaptative strategies which both encourage or difficult construction, diconstruction, and reconstruction, towards places and no places, but this not does not mean to resign to any one of these. Thus, social network does not change personality but social context does.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paola Michelle Aranda-Ramírez, Universidad Autónoma Metropolitana (UAM)

Licenciada en Sociología (UAM-México).

Gudulia Paola Moreno-Meza, Universidad Autónoma Metropolitana

Licenciada en Sociología (UAM-México).



 

Gerardo Tunal-Santiago, Universidad Autónoma Metropolitana

Estudios de Doctorado en Ciencias Políticas y Sociales (UAM-México).




References

Alfaraz, C. y Tully, C. (2012). Jóvenes, espacio y tecnología. La configuración de las relaciones sociales en la vida cotidiana. Propuesta Educativa, 38(21), 59-68. Recuperado de http://www.fundacion.uocra.org/documentos/recursos/articulos/jovenes-espacio-y-tecnolog ia.pdf

Bauman, Z. (2004). Modernidad líquida. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Byung-Chul, H. (2014). En el enjambre. Madrid: Herder Editorial.

Castells, M. (1974). La cuestión urbana. Madrid: Siglo XXI.

Celaya, M., Chacón, A., Chacón, A. y Urrutia, E. (2015). El impacto de WhatsApp en la vida cotidiana de las personas ¿Hace la sociedad más humana? Recuperado de http://www.unav.edu/documents/29062/6900948/27_Eskibel_whatshapp.pdf

Christakis, N. y Fowler, J. (2010). Conectados: el sorprendente poder de las redes sociales y cómo nos afecta. México: Santillana Editores Generales.

Ferré Pavia, C., Alves da Silva, R., Alzamora, G., Bernal Triviño, A.I., Braga, C., Gayà, C., Roura, E., Simelio, N., Tárcia, L. y Ziller, J. (2014). El uso de las redes sociales: ciudadanía, política y comunicación. La investigación en España y Brasil. Recuperado de https://issuu.com/incomuab/docs/ebook_redessociales

Gómez, J. y Redondo, C. (Octubre de 2011). Las redes sociales como fuente de conocimiento en la enseñanza primaria. En M.R. Buxarrais (Presidencia), XII Congreso Internacional de Teoría de la Educación. Congreso llevado a cabo en la Universidad de Barcelona, España. Recuperado de http://www.cite2011.com/Comunicaciones/TIC/150.pdf

Jané, C. (17 de Junio de 2009). Ray Tomlinson envió el primer correo electrónico en 1971. El Periódico. Recuperado de: http://www.elperiodico.com/es/noticias/tecno logia/ray-tomlinson-envio-primer-correo-electronico-1971-113183

Jorge, M., Rebato, C., Arcos, E., Gonzalo, M., Pavan, B., Notario, E., Velasco, J.J. y Acevedo, I. (2011). Twitter: 5 años un recorrido por la herramienta que se convirtió en plataforma. Recuperado de http://www.webempresa20.com/wpcontent/uploads/2012/04/cdn.hptx.co_pdf_twitter.pdf

Lasén, A. (2006). Lo social como movilidad: usos y presencia del teléfono móvil. Política y sociedad, 43(2), 153-167. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2196346

Martínez, M. (2012). Percepción y espacio urbano: el comportamiento de los habitantes del barrio María Auxiliadora de Novela (Alicante). Geographos. Revista Digital para Estudiantes de Geografía y Ciencias Sociales, 1-15. Recuperado de https://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/23735/1/Percepcion_Novelda.pdf

Millán, M. (2004). La geografía de la percepción: una metodología de análisis para el desarrollo rural. Papeles de Geografía, 40, 133.-149. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40704008

Morales Yago, F.J. (2012). La geografía de la percepción: una metodología válida aplicada al caso de una ciudad de tipo medio pequeño. El ejemplo de Yecla (Murcia). Papeles de geografía, 55-56, 137-152. Recuperado de https://revistas.um.es/geografia/article/view/176261

Oliver, B. (2016). La historia de YouTube. El éxito de los videos en internet. About Español. Recuperado de http://tendenciasweb.about.com/od/videos-y-fotos/a/LaHistoria-De-Youtube.htm

Olivia, C. (2012). Redes sociales y jóvenes: una intimidad cuestionada en internet. Aposta. Revista de Ciencia Sociales, 54, 1-16, Recuperado de http://www.apostadigital.com/revistav3/hemeroteca/coliva.pdf

Pallardó, J. (30 de noviembre de 2011). Geocities, el predecesor de las redes sociales. Red de negocios [Mensaje en un blog]. Recuperado de http://internetoportunidaddenegocios.blogspot.mx/2011/11/geocities-el-predecesorde-las-redes.html

Ros-Martín, M. (2009). Evolución de los servicios de redes sociales en internet. El Profesional de la información, 18(5), 552-557. Recuperado de http://www.elprofesionaldelainformacion.com/contenidos/2009/septiembre/09.pdf

Sedano, G. (2017). Historia de las redes sociales. Recuperado de https://www.webespacio.com/historia-redes-sociales/

Tello-Amador, J. (2012). La Alameda Central, un histórico paseo. Recuperado de http://www.proceso.com.mx/303206/la-alameda-central-un-historico-paseo

Published

2017-10-10

How to Cite

Aranda-Ramírez, P. M. ., Moreno-Meza, G. P. ., & Tunal-Santiago, G. . (2017). SPACE RECONFIGURATION OF YOUNG PEOPLE IN YOUTUBE: THE CASE OF YOUNG PEOPLE IN MÉXICO CITY. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 32(2), 37–56. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2833

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)