USE OF GAMIFICATION IN THE CLASSROOM: CONTRIBUTIONS TO PROMOTE TEACHER TRAINING QUALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2839

Keywords:

meaningful learning, teacher training, gamification

Abstract

The purpose was to explain the situation of gamification in pedagogical and didactic activities in the classroom to promote meaningful learning that improves the quality of school training, by proposing the promotion of school environments with the capacity to enhance meaningful learning in students; Likewise, the facilitation of knowledge, the development of investigative skills and abilities. This determined methodologically to carry out a bibliographic review and obtain knowledge that facilitated structuring an explanation about gamification in the classroom and pedagogical actions to support the teaching-learning process. It is concluded that gamification is an option that turns educational action into an innovative dynamic of the attractive, dynamic and interactive educational process; feasible to promote the educational process. In addition, it provides knowledge and practices that can contribute to creating foundations and experiences to improve the applicability of gamification in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alexander Capacho-Parra, Universidad Metropolitana de Educación, Ciencia y Tecnología

Doctorando en Ciencias de la Educación con énfasis en: Investigación, Evaluación y Formulación de Proyectos Educativos. Universidad Metropolitana de Ciencia y Tecnología (Panamá). Cursando. Maestría en Tecnología Educativa y Medios Innovadores para la Educación. (Universidad Autónoma de Bucaramanga). Maestro en Tecnología Educativa. Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey. Licenciatura en Matemáticas y Computación (Universidad de Pamplona, Colombia).

References

Acosta-Yela, M., Aguayo-Litardo, J., Ancajima-Mena, S. y Delgado-Ramírez, J. (2022). Recursos Educativos Basados en Gamificación. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 14(1), 28-35. Epub 16 de junio de 2023. https://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2665-02662022000200028

Barnett, R. (1997). Educación superior: un negocio fundamental. SRHE/Open University Press.

Batistello, P. y Cybis Pereira, A.T. (2019). El aprendizaje basado en competencias y metodologías activas: aplicando la gamificación. Revista científica de arquitectura y urbanismo, 40(2), 31–42. Recuperado a partir de https://rau.cujae.edu.cu/index.php/revistaau/article/view/536

Bengochea, G. (2021). La Gamificación: una oportunidad para transformar las realidades. Revista Prefacio, 5(7), 69–82. https://doi.org/10.58312/2591.3905.v5.n7.35733

Cunningham, C. y Zichermann, G. (2011). Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps. California: O'Reilly Media, Inc.

Daza-Gómez, C.V. (2022). Las Condiciones del mundo contemporáneo y el cambio pedagógico de la educación ambiental. Perspectivas, 7(S1), 61-74. https://revistas.ufps.edu.co/index.php/perspectivas/article/view/3988/4640

Deterding, S. (2012). Gamification: designing for motivation. Interactions, 19(4), 14-17. https://doi.org/10.1145/2212877.2212883

Fernández Gavira, J., Prieto Gallego, E., Alcaraz-Rodríguez, V., Sánchez-Oliver, A.J. y Grimaldi Puyanal, M. (2018). Aprendizajes significativos mediante la Gamificación a partir del Juego de Rol: “Las Aldeas de la Historia”. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 11(22), 69-78. DOI: https://doi.org/10.25115/ecp.v11i21.1919

Flexas, M. (2017). Classcraft: gamifica el comportamiento en el aula. Recuperado de https://www.miquelflexas.com/post/classcraft-gamifica-el-comportamiento-en-el-aula

Franco Segovia, A.M. (2023). Importancia de la gamificación en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Polo del Conocimiento, 8(8), 844-852. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/5879

Fuß, C.S. y Miede, A. (2014). Enseñar al triunfador, explorador, socializador y asesino –Gamificación en la Educación Universitaria. Editorial Springer.

Kapp, K. (2012). La gamificación del aprendizaje y la instrucción: métodos basados en juegos y Estrategias de Formación y Educación. San Francisco: Publisher Pfeiffer.

Lee, J.J. y Hammer, J. (2011). Gamificación en la educación: ¿qué, ¿cómo y por qué molestarse? Intercambio Académico Trimestral. https://www.academia.edu/570970/Gamification_in_Education_What_How_Why_Bother

Marczewski, A. (2013). Gamificación: una sencilla introducción. https://books.google.co.ve/books/about/Gamification_A_Simple_Introduction.html?hl=es&id=IOu9kPjlndYC&redir_esc=y

Ortiz, A., Jordán, J. y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión. Revista da Faculdade de Educacao da Universidade de Sao Paulo, 44(1), 1-17. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7315128

Parra, Mª.E. y Segura, A. (2019). Producción científica sobre gamificación en educación: un análisis cienciométrico de Educación. Revista de Educación, 386, 109-131. Recuperado de https://www.educacionfpydeportes.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/2019/386/386-5.html

Posso Pacheco, R. J., Barba Miranda, L. C. y Otáñez Enríquez, N.R. (2020). El conductismo en la formación de los estudiantes universitarios. Revista EDUCARE, Segunda Nueva Etapa 2.0, 24(1), 117–133. https://doi.org/10.46498/reduipb.v24i1.1229

Ramsden, P. (2007). Learning to Teach in Higher Education. Londres/Nueva York: Routledge Falmer.

Rodríguez España, I. (2016). Entrevista a Pepe Pedraza sobre la gamificación: la Teoría RAMP: gamificación, reconocimiento y recompensa. En #Realinfluencers. Recuperado de https://www.realinfluencers.es/2016/04/06/reconocimiento-recompensa-las-dos-motivaciones/

Rodríguez-Torres, A.F., Cañar-Leiton, N.V., Gualoto-Andrango, O.M., Correa-Echeverry, J.E. y Morales-Tierra, J.V. (2022). Los beneficios de la gamificación en la enseñanza de la Educación Física: revisión sistemática. Dominio De Las Ciencias, 8(2), 662–681. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8638034

Santiago Rivera, J.A. (2009). Mundo contemporáneo, formación docente y los estudiantes de Geografía y Ciencias de la Tierra. Geoenseñanza, 14(1), 5-22. https://www.redalyc.org/pdf/360/36021235002.pdf

Travis, D. (2016). Desk research: the what, why and how. Recuperado de https://www.userfocus.co.uk/articles/desk-research-the-what-why-and-how.html

Universidad Pedagógica Experimental Libertador. (2016). Manual de Trabajos de Grado de Especialización y Maestría y Tesis Doctorales. Recuperado de https://es.slideshare.net/slideshow/manual-upel-2016-1pdf/73631637

Werbach, K. y Hunter, D. (2012). For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business. Philadelphia: Wharton Digital Press.

Published

2024-04-15

How to Cite

Capacho-Parra, A. . (2024). USE OF GAMIFICATION IN THE CLASSROOM: CONTRIBUTIONS TO PROMOTE TEACHER TRAINING QUALITY. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 39(1), 85–101. https://doi.org/10.56219/investigacinypostgrado.v39i1.2839

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.