EDUCATIONAL INCLUSION IN COLOMBIA: THEORIES, COMPETENCIES, AND APPLICABILITY.
DOI:
https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4045Keywords:
Education, Educational Inclusion, CompetenciesAbstract
The purpose of this scientific essay is to reflect on how contemporary education faces several challenges, one of the most significant being the existence of children and young people who are not integrated into formal education systems. This problem has generated the need to adopt a new vision in the field of education, focused on inclusion. However, it is important to note that there is also a lack of preparation among teaching staff to address this reality. The purpose of this document is to establish a relationship between the various aspects that characterize education, inclusion, and competencies, with the aim of promoting authentic inclusive education. Its purpose is to conduct a theoretical study of the current status of inclusive education, as well as the competencies acquired by university graduates in this specific field. This analysis is hermeneutical in nature. For its development, relevant theoretical aspects will be integrated, such as the historical evolution of education and its definition, as well as the concept of inclusive education, among others.
Downloads
References
Ainscow, M. y Echeita, G. (s. f.). La Educación Inclusiva Como Derecho. Marco de Referencia y Pautas Para el Desarrollo de una Revolución Pendiente. Revista Tejuelo, Número 12, p.p. 26-46. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-LaEducacionInclusivaComoDerecho-3736956.pdf
Bohm, W. (2010). La Historia de la Pedagogía: Desde Platón Hasta la Actualidad. 1ra Edición. Editorial Universitaria Villa María
Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 67. 20 de julio de 1991. República de Colombia.
Hernández, M.; González, A.; Cívicos, A. y Pérez, B. (s. f.). Análisis de funciones del Trabajador Social en el campo educativo. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-AnalisisDeFuncionesDelTrabajadorSocialEnElCampoEdu-2002450.pdf
Durán, A. (2016). Formación En Competencias Del Docente Universitario. Educere, volumen 20, número 67, pp. 529-538. https://www.redalyc.org/journal/356/35654966008/html/
Medina, A. y Salvador, F. (2009). Didáctica General. Pearson Educación. Madrid. España.
Parreño, J.; Hernández, P.; Carrera, S. y Procel, M. (2023). Pedagogía Infantil. Significatividad en la Educación del Niño/a. Sinergia Académica, Volumen 6, Número 1, p.p. 11-17. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Pedagogia_infantil_Significatividad_en_la_educacio.pdf DOI: https://doi.org/10.51736/sa.v6i1.105
Pérez, W. y Quintero, E. (2016). Competencias Docentes para la Construcción del Conocimiento de los Estudiantes de Educación Primaria. Revista Scientific, volumen 1, número 1, p.p. 190-211. https://www.redalyc.org/journal/5636/563660226012/html/ DOI: https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2016.1.1.11.190-211
Pozo, M.; Álvarez, j.; Luengo, J. y Otero, E. (2004). Teorías e Instituciones Contemporáneas de Educación. Madrid, Biblioteca Nueva. https://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/1-EducacionConcepto.pdf
Sandoval, M. (2023). Diagnóstico De Necesidades Docentes Para Implementar La Educación Inclusiva. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/386803spa.pdf
Villar, E. (2021). Competencias: Conocimientos, Actitudes y Habilidades. https://hrlatam.com/blog/competencias-conocimientos-actitudes-y-habilidade
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
La revista Dialéctica conserva los derechos patrimoniales (copyright) de las obras publicadas, que favorece y permite la reutilización de los mismos bajo la licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 , por lo cual se pueden copiar, usar, difundir, transmitir y exponer públicamente, siempre que se cite la autoría y fuente original de su publicación (revista, editorial, URL y DOI de la obra), no se usen para fines comerciales u onerosos y se mencione la existencia y especificaciones de esta licencia de uso. Si remezcla, transforma o crea a partir del material, debe distribuir su contribución bajo la misma licencia del original.