EDUCATIONAL INCLUSION IN COLOMBIA: THEORIES, COMPETENCIES, AND APPLICABILITY.

Authors

  • Jeniffer Durán Pérez
  • Naysa Katerine Lobo Arévalo

DOI:

https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4045

Keywords:

Education, Educational Inclusion, Competencies

Abstract

The purpose of this scientific essay is to reflect on how contemporary education faces several challenges, one of the most significant being the existence of children and young people who are not integrated into formal education systems. This problem has generated the need to adopt a new vision in the field of education, focused on inclusion. However, it is important to note that there is also a lack of preparation among teaching staff to address this reality. The purpose of this document is to establish a relationship between the various aspects that characterize education, inclusion, and competencies, with the aim of promoting authentic inclusive education. Its purpose is to conduct a theoretical study of the current status of inclusive education, as well as the competencies acquired by university graduates in this specific field. This analysis is hermeneutical in nature. For its development, relevant theoretical aspects will be integrated, such as the historical evolution of education and its definition, as well as the concept of inclusive education, among others.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jeniffer Durán Pérez

Institución Educativa Normal Superior - Ocaña. Colombia

Naysa Katerine Lobo Arévalo

Colegio Francisco Fernández de Contreras - Ocaña. Colombia

References

Ainscow, M. y Echeita, G. (s. f.). La Educación Inclusiva Como Derecho. Marco de Referencia y Pautas Para el Desarrollo de una Revolución Pendiente. Revista Tejuelo, Número 12, p.p. 26-46. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-LaEducacionInclusivaComoDerecho-3736956.pdf

Bohm, W. (2010). La Historia de la Pedagogía: Desde Platón Hasta la Actualidad. 1ra Edición. Editorial Universitaria Villa María

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 67. 20 de julio de 1991. República de Colombia.

Hernández, M.; González, A.; Cívicos, A. y Pérez, B. (s. f.). Análisis de funciones del Trabajador Social en el campo educativo. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Dialnet-AnalisisDeFuncionesDelTrabajadorSocialEnElCampoEdu-2002450.pdf

Durán, A. (2016). Formación En Competencias Del Docente Universitario. Educere, volumen 20, número 67, pp. 529-538. https://www.redalyc.org/journal/356/35654966008/html/

Medina, A. y Salvador, F. (2009). Didáctica General. Pearson Educación. Madrid. España.

Parreño, J.; Hernández, P.; Carrera, S. y Procel, M. (2023). Pedagogía Infantil. Significatividad en la Educación del Niño/a. Sinergia Académica, Volumen 6, Número 1, p.p. 11-17. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/Pedagogia_infantil_Significatividad_en_la_educacio.pdf DOI: https://doi.org/10.51736/sa.v6i1.105

Pérez, W. y Quintero, E. (2016). Competencias Docentes para la Construcción del Conocimiento de los Estudiantes de Educación Primaria. Revista Scientific, volumen 1, número 1, p.p. 190-211. https://www.redalyc.org/journal/5636/563660226012/html/ DOI: https://doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2016.1.1.11.190-211

Pozo, M.; Álvarez, j.; Luengo, J. y Otero, E. (2004). Teorías e Instituciones Contemporáneas de Educación. Madrid, Biblioteca Nueva. https://www.ugr.es/~fjjrios/pce/media/1-EducacionConcepto.pdf

Sandoval, M. (2023). Diagnóstico De Necesidades Docentes Para Implementar La Educación Inclusiva. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO. file:///C:/Users/USUARIO/Downloads/386803spa.pdf

Villar, E. (2021). Competencias: Conocimientos, Actitudes y Habilidades. https://hrlatam.com/blog/competencias-conocimientos-actitudes-y-habilidade

Published

2025-07-20

How to Cite

Jeniffer Durán Pérez, & Naysa Katerine Lobo Arévalo. (2025). EDUCATIONAL INCLUSION IN COLOMBIA: THEORIES, COMPETENCIES, AND APPLICABILITY. DIALÉCTICA, 2(25). https://doi.org/10.56219/dialctica.v2i25.4045