ANALYSIS OF EDUCATIONAL INCLUSION FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION, ELEMENTARY, SECONDARY AND HIGH SCHOOL IN THE SPANISH EDUCATIONAL CONTEXT

Authors

Keywords:

educational inclusion, teacher training, educational investigation

Abstract

This work is part of an investigation about school inclusion and its implications for education. The main objective is to obtain the views of teachers regarding inclusive education and their training needs in order to determine some quality indicators to guide proper training with a sense of inclusion. Basically, the methodology is descriptive; it relies on using a structured instrument, a questionnaire drafted as a quantitative approach of investigations and an interview, based on a qualitative approach to investigation. Analysis of data, discussion of results and conclusions obtained enable us to recommend some educational proposals in order to lead teacher apprenticeship towards school inclusion.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María José Navarro, Universidad de Sevilla. España

Profesora Titular, Facultad de Ciencias de la Educación, Universidadde Sevilla (US). Su actividad Docente (grado y máster) está vinculada a asignaturas sobre Atención a la Diversidad, Inclusión Educativa, Organización Escolar y Metodología de Investigación Educativa. Coordinadora del Máster Universitario en “Necesidades Educativas Especiales y Atención a la Diversidad en la Escuela”. 

References

Ainscow, M. (2012). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista Educación Inclusiva, 5(1), 39-49.

Ainscow, M. y Sandill, A. (2010). Developing inclusive education systems: the role of organisational cultures and leadership. International Journal of Inclusive Education, 14(4), 401-416.

Ainscow, M., Dyson, A., Goldrick, S. y West, M. (2012). Making schools effective for all: rethinking the task. School Leardership & Management: Formerly School Organisation, 32(3), 197-213.

Arnáiz, P. (2012). Escuelas eficaces e inclusivas: cómo favorecer su desarrollo. Educatio Siglo XXI, 30(1), 25-44.

Ausin, V. y Lezcano, F. (2012). Creación de un “dossier” sobre inclusión educativa formado por los programas existentes en las comunidades autónomas a través de la técnica Delphi. Bordón, 64(3), 9-22.

Blecker, N.S. y Boakes, N.J. (2010). Creating a learning environment for all children: are teachers able and willing? International Journal of Inclusive Education, 14(5), 435-447.

Cambell, E. (2010). Knowing. Curriculum Inquiry, 40(5), 577-682.

Casanova, M.A. (2011). De la educación especial a la inclusión educativa. Estado de la cuestión y retos pendientes. CEE Participación Educativa, 18, 8-24.

Echeita, G. (2011). El proceso de inclusión educativa en España. ¡Quién bien te quiere te hará llorar! CEE Participación Educativa, 18, 117-128.

Echeita, G. y Domínguez, A.B. (2011). Educación inclusiva. Argumento, caminos y encrucijadas. Aula, 17, 23-35.

Escudero, J.M. y Martínez, B. (2011). Educación inclusiva y cambio escolar. Revista Iberoamericana en Educación, 55, 85-105.

González, F. (2011). Inclusión y atención al alumnado con necesidades educativas especiales en España. CEE Participación Educativa, 18, 60-78.

Horne, P.E. y Timmons, V. (2010). Making it work: teachers´ perspectives on inclusion. International Journal of Inclusive Education, 13(3), 273-286.

Laluvein, J. (2010). School inclusión and “community of practice”. International Journal of Inclusive Education, 14(1), 35-48.

Litosseliti, I. (2003). Using Focus Group in Research. London: Continuum.

López, J. (2012). Facilitadores de la inclusión. Revista de Educación inclusiva, 5(1), 175-188.

Magro, M., Fernández, M.E. y Ramírez, M.I. (2008). Repensando la práctica profesional en el contexto de la formación del docente en educación intercultural bilingüe. Investigación y Postgrado, 23(3), 127-154.

Moya, A. (2012). El profesorado de apoyo en los centros educativos. Nuevas funciones, nuevas contradicciones. Educatio Siglo XXI, 30(1), 71-88.

Ríos-Rojas, A. (2011). Beyond delinquent citizenship: inmigrant youth´s (re)vision of citizenship and belonging in a globalized world. Harvard Educational Review, 81(1), 64-94.

Rosselló, M.R. (2010). El reto de planificar para la diversidad en una escuela inclusiva. Revista Iberoamericana de Educación, 51(4), 1-10.

Ruijs, N.M., Van Der Veen, I. y Peetsma, T.T.D. (2010). Inclusive education and students without special educational needs. Educational Research, 52(4), 351-390.

Torres, J.A. (2012). Estructuras organizativas para una escuela inclusiva: promoviendo comunidades de aprendizaje. Educatio Siglo XXI, 30(1), 45-70.

Published

2015-04-04

How to Cite

Navarro, M. J. . (2015). ANALYSIS OF EDUCATIONAL INCLUSION FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION, ELEMENTARY, SECONDARY AND HIGH SCHOOL IN THE SPANISH EDUCATIONAL CONTEXT. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 30(1), 33–55. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3151

Issue

Section

Artículos