THE CONSTRUCTION OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND THE PROFESSORS’ FORMATION

Authors

  • Tatiana Díaz Arce Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Chile)

Keywords:

educational training, pedagogic knowledge, special education

Abstract

This investigation approaches the construction of pedagogical knowledge problem within the context of the initial professor’s formation of differential (or special) education in a public Chilean university. Initially, diverse theoretical perspectives in terms of understanding of the concept of pedagogical knowledge concept are reviewed and a reinterpretation of the same concept, but from the Morin’s Complex Thinking, is proposed; carrying out an investigation with pedagogy students. It is expected to lay out a new look of what the expert knowledge of a group of professionals regularly pointed out as the main responsible of the education quality in the Latin-American countries implies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana Díaz Arce, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (Chile)

Doctora en Educación. Profesora titular de la Facultad de Filosofía y Educación, Universidad Metropolitana de Ciencias de la Educación (UMCE), Santiago, Chile.

References

Cañulef, E., Fernández, E., Galdames V., Hernández, A., Quidel, J. y Ticona, E. (s/f). Aspectos Generales de la Educación Intercultural Bilingüe (EIB) y sus Fundamentos. Santiago de Chile: MINEDUC.

Comisión Nacional sobre Formación Docente Inicial. (2005). Informe Comisión Nacional sobre Formación Docente Inicial. Santiago de Chile: MINEDUC.

Díaz, T. (2008). La construcción del saber pedagógico de estudiantes de educación diferencial en problemas de aprendizaje: reflexiones preliminares. Revista Electrónica Diálogos Educativos [Revista en Línea] 16, 8. Disponible: file:///C:/Users/pc/Downloads/ Dialnet-LaConstruccionDelSaberPedagogicoDeEstudiantesDeEdu-2932955.pdf [Consulta: 2013, Agosto 13]

Díaz, T. (2009). El saber pedagógico como proceso en construcción. Informe de Avance. Santiago de Chile: DIUMCE.

Díaz Quero, V. (2005). Teoría emergente en la construcción del saber pedagógico en la construcción del saber pedagógico. Revista Iberoamericana de Educación [Revista en Línea] 37(3). Disponible: http://rieoei.org/deloslectores/1122Diaz.pdf [Consulta: 2013, Agosto 13]

Escalona, L. (2008). Flexibilidad Curricular. Elemento clave para mejorar la educación biotecnológica. Revista Investigación Biotecnológica [Revista en Línea] 22(44), 148-160. Disponible: http://www.ejournal.unam.mx/ibi/vol22-44/IBI002204408.pdf [Consulta: 2013, Agosto 13]

Ibáñez, N. (2004). La interacción prelingüística: primeras coordinaciones de acciones consensuales. Estudios Pedagógicos, 30, 61-74.

Ibáñez, N. (2008). Saber Pedagógico y Práctica Docente: Estudio en Aulas de Educación Parvularia y Básica. Informe final de Investigación FONIDE. Santiago de Chile: MINEDUC.

MINEDUC/UMCE. (2007). Estudio de la calidad de la integración escolar. Santiago de Chile: MINEDUC.

Ley Indígena de Chile (N° 19.253). (1993, Septiembre 28). [Transcripción en Línea]. Disponible: http://www.mapuche.info/indgen/ley-10.html#inicio [Consulta: 2013, Mayo 13]

Ley de Integración Social de las Personas con Discapacidad MIDEPLAN (N°19.284). (1994, Enero 16). [Transcripción en Línea]. Disponible: http://www.ministeriodesarrollosocial. gob.cl/admin/docdescargas/centrodoc/centrodoc_8.pdf [Consulta: 2013, Mayo 13]

Morin, E. (1990). Introducción al Pensamiento Complejo. Madrid: Gedisa.

Schulman, L. (1987). Knowledge and Teaching: Foundations of the New Reform. Harvard Educacional Review, 57(1), 1-22.

Published

2024-09-24

How to Cite

Díaz Arce, T. . (2024). THE CONSTRUCTION OF PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND THE PROFESSORS’ FORMATION. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 29(2), 151–165. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/3183

Issue

Section

Artículos