TEACHING TEACHERS FOR CHANGING THE EDUCATIONAL PERSPECTIVE IN THE USE OF COMPUTING

Authors

  • Mariela del Carmen Reyes-Lamas Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio (Extensión San Carlos, Cojedes) https://orcid.org/0000-0001-8884-2197

Keywords:

teachers teaching, education, TIC

Abstract

The objective of this article is to analyze university teachers teaching in order to promote change about the educational use of computing in the Universidad Pedagógica Experimental Libertador- Cojedes area-,because students get hold of Information and Communicación Technologies ( TIC) to learn , and teachers may lagged behind if it is not beeing taught permanently. Besides, these tools are essential resources in XXI century and they help in teaching/ learning processes. It is a descriptive research. The population of the study was 32 pregraduate teachers. The study concluded that TIC in higher education influence teachers praxis so that they must be trained in their use and applications in the teaching room, because technology speeds up changes in society, thus becoming a real impact, as it may be observed in education

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariela del Carmen Reyes-Lamas, Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio (Extensión San Carlos, Cojedes)

Profesora de Educación Inicial (Universidad Pedagógica Experimental Libertador, Instituto de Mejoramiento Profesional del Magisterio, UPEL-IMPM). Magister en Docencia Universitaria (Universidad Nacional Experimental de Los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora, UNELLEZ). Actualmente es estudiante de Doctorado (Universidad Latinoamericana y del Caribe, ULAC).

References

Ayala, M. (2014). Asesoría Académica y su relación con el uso de las tecnologías de información y comunicación (tic) en la carrera licenciatura en educación integral de la Universidad Nacional Abierta Centro Local Cojedes. Universidad Nacional Abierta. Centro Local Cojedes. Venezuela.

Camaray, O. (2014). Formación Docente a Distancia para el Manejo Educativo de las Tic. Tesis de Maestría. Universidad Nacional Abierta. Centro Local Cojedes.

Carrillo, D. (2014). Competencias TIC de los docentes para la enseñanza mediante entornos virtuales en educación superior. El Caso de la Universidad de Los Andes Venezuela: evaluación y diseño de un plan de formación. Tesis Doctoral Universidad Rovira I Virgili. Tarragona. España.

Fadiño, Y. (2011). Formación en tecnología de la información y la comunicación (tic) de profesores de lengua por métodos pedagógicos contemporáneos y Wikis. Universidad de la Salle. Revista Actualidades Pedagógica N° 58. Recuperado de: http://www.academia.edu/3507965/Formaci%C3%B3n_en_tecnolog%C3%ADa_de_la_informaci%C3%B3n_y_la_comunicaci%C3%B3n_TIC_de_profesores_de_lengua_por_m%C3%A9todos_pedag%C3%B3gicos_contempor%C3%A1neos_y_wikis

Fuentes, C. (2015). Nivel de Conocimiento y el Uso Adecuado de TIC que Presentan los docentes del Establecimiento Educacional Hispano Americano de Viña del Mar en el año 2014. Universidad Playa Ancha de Chile. Recuperado de http://catalogo.upla.cl/opacweb/Conscgi.exe?VDOC?1?117429

Jaimes, J. y Vivas, M. (2011). Percepciones de los docentes universitarios sobre las tecnologías de la información y la comunicación. Recuperado de http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/34327/1/articulo6.pdf

Ley Orgánica de Educación. (2009). Gaceta Oficial de la República Bolivariana de Venezuela, 5.929 (Extraordinario), Agosto 15, 2009.

Quijada, C. (2011). Estrategias Didácticas Basadas en Tecnologías de Información y Comunicación para la Educación Media. Recuperado de http://cidar.uneg.edu.ve/DB/bcuneg/EDOCS/TESIS/TESIS_POSTGRADO/MAESTRIA S/EDUCACION/TGMLQ85C372011QuijadaCarmen.pdf

Real Academia Española (2015). Diccionario de la lengua española. Recuperado de http://www.rae.es/recursos/gramatica/primera-gramatica

Romero, L. (2015). Habilidades TIC docentes. Diagnóstico de las competencias de los docentes de enseñanza media de establecimientos educacionales de dependencia particular sector Playa Ancha, Valparaíso. Universidad de Playa Ancha de Chile.

Rozzi, A. (2013). Competencias pedagógicas de los docentes universitarios para desempeñarse como contenidistas en educación a distancia de calidad. El caso de tres universidades de Buenos Aires. Universidad Católica de los Andes. Recuperado de http://bibliotecadigital.uca.edu.ar/greenstone/cgibin/library.cgi?a=d&c=tesis&d=competencias-pedagogicas-docentes

Rubio, A. y Álvarez, A. (2010). Formación de formadores después de Bolonia. Madrid: Ediciones Díaz Santos S.A. Unesco. (2004). Las Tecnologías y la comunicación en la formación docente. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001295/129533s.pdf

Vilani, D. (2013). Estudios de las opciones de interconexión en red entre los programas académicos y los municipios del estado Cojedes para el uso de las Tecnologías de Información en el proceso de enseñanza aprendizaje de la Unellez VIPI. Universidad Nacional Experimental de los Llanos Occidentales Ezequiel Zamora. Cojedes. Venezuela.

Published

2017-10-10

How to Cite

Reyes-Lamas, M. del C. . (2017). TEACHING TEACHERS FOR CHANGING THE EDUCATIONAL PERSPECTIVE IN THE USE OF COMPUTING. INVESTIGACIÓN Y POSTGRADO, 32(2), 79–96. Retrieved from https://revistas.upel.edu.ve/index.php/investigacionypostgrado/article/view/2836

Issue

Section

Artículos